Puheenaihe

HSL rankaisee nyt rahallisesti, jos bussilinja on myöhässä tai aikaisessa – Kuljettaja: "Siinä voi lähteä vaikka työpaikka alta"

HSL on alkanut rankaista bussiyhtiöitä, mikäli linja ei kulje ajallaan sopimusehtojen mukaisesti. Siitä voi seurata kuljettajalle varoitus tai huomautus.

Jussi Vehkasalo

Pääkaupunkiseudulla bussia ajava kuljettaja kertoo, että kuljettajat saavat nyt bussiyhtiöiltä huomautuksia, mikäli linja ei kulje ajallaan. Syynä on Helsingin seudun liikenteen (HSL) käyttämä järjestelmä, joka tietyissä tilanteissa mahdollistaa sanktiot.

Tilanne voi kuljettajan mukaan pahimmillaan johtaa jopa kuljettajapulaan.

– Jotkut ovat saaneet huomautuksen ja toiset kirjallisen varoituksen. Se on aika kova sanktio. Siinä voi lähteä vaikka työpaikkakin alta, jos et noudata aikoja, sanoo nimettömästi esiintyvä mies.

Bussin reitillä on väliaikapisteitä, joita ei saa ohittaa liian aikaisin tai liian myöhään. HSL valvoo, että myös lähdöt ovat aikataulujen mukaisia.

– Eräs kuljettaja sanoi, että heillä on kohta äijistä pulaa, kun varoitustili on täynnä, kertoo kuljettaja, jonka mukaan aikataulut ovat tiukat, mutta niissä on mahdollista pysyä.

 

HSL lähetti bussiyhtiöille marraskuussa tiedotteen, jossa se kertoi alkavansa sanktioimaan lähtöajasta myöhästymisistä ja niin sanottujen välipistepysäkkien etuajassa ohittamisista. Sanktiointimahdollisuus on ollut sopimuksissa jo vuosia, mutta muutaman vuoden käytössä ollut lippu- ja informaatiojärjestelmä LIJ ja viime syksynä käyttöön otettu raportointisovellus ovat mahdollistaneet poikkeamien käsittelyn ja sopimusehtojen mukaisen sanktioinnin.

– Olemme alkaneet järjestelmän myötä seuraamaan, mitä liikenteessä tapahtuu ja ottaneet vuoden alusta sanktiot käyttöön, kertoo HSL:n ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen ja jatkaa.

– Sopimusehdoissamme on sanktioehto, joka ohjaa kuljettajia noudattamaan välipistepysäkkien aikatauluja.

Pitkillä bussilinjoilla saattaa olla useampiakin välipistepysäkkejä, jotka sijaitsevat asemien läheisyydessä tai risteyspaikoissa, joissa matkustajat vaihtavat liikennevälineestä toiseen. Bussit eivät saa ohittaa tiettyjä pysäkkejä ennen aikojaan.

Toinen rangaistava poikkeama on kuljettajan myöhästyminen reitin lähdöstä. Tällä hetkellä poikkeamia on LIJ-laitteista saadun datan mukaan noin 500–600 päivässä, aiemmin 800–1 000.

– Häiriömäärät ovat tammikuun alun aikana vähentyneet merkittävästi, Häyrynen sanoo.

Vielä korvauksia ei ole laskutettu, sillä tammikuun liikennöintikorvaus maksetaan helmikuussa.

 

Helsingin Uutiset ei tavoittanut Pohjolan Liikenteen toimitusjohtajaa kommentoimaan asiaa.

Helsingin Bussiliikenteen toimitusjohtaja Mika Seppänen kertoo, että vuoden alusta alkaen joihinkin toimiin on ryhdytty.

– Me emme ole antaneet varoituksia, muuta muutama huomautus on annettu.

Suurempi ongelma Seppäsen mukaan ovat tällä hetkellä LIJ-järjestelmässä olevat GPS-ongelmat, jotka saattavat johtaa virheellisiin ilmoituksiin.

– Auto saattaa seistä oikein, mutta GPS-signaali näyttää väärin. Järjestelmän tuottama data ei ole luotettava. Toivomme, että järjestelmä saadaan pikaisesti kuntoon.

 

Helsinkiläiskuljettaja pitää uutta sanktiojärjestelmää hyvänä, sillä se parantaa busseja pysymään aikataulussa ja vähentää kuljettajille tulevan negatiivisen palautteen määrää. Osa kollegoista on ollut välinpitämättömiä erityisesti välipistepysäkkien suhteen.

– Sanotaan, että ehkä 10–15 prosenttia ei noudata väliaikapysäkkien aikoja. Jos pysäkillä ei ole matkustajia, niin jatketaan vaan matkaa, vaikka pitäisi odottaa minuutin tai kaksi.

Ongelmia linjoilla on kuljettajan mukaan ollut jo pitkään siinä, että linjat kulkevat liian lähellä toisiaan, joskus jopa peräkkäin.

 

Kuljettajien pitäisi jokaisella lähdöllä kirjautua LIJ-järjestelmään ja lähteä ajamaan reittiä aikataulun mukaisesti.

Mikäli kuljettaja ei noudata lähtö- eikä reitillä olevien väliaikapisteiden aikoja, HSL sakottaa bussiyhtiötä. Lähtöajasta myöhästymisestä tulee kymmenen prosentin sanktio lähdön liikennöintikorvauksesta, joka on keskimäärin noin 50 euroa per lähtö.

Väliaikapysäkin noudattamatta jättämisestä HSL jättää maksamatta koko lähdön korvauksen.

Matkustajat pystyvät datan avulla seuraamaan reaaliaikaisesti bussin kulkua HSL:n Reittioppaasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Helsinkiin ehdotetaan yhden vyöhykkeen "city-lippua" – "Ratikkalipun poisto johti satunnaisten matkojen kallistumiseen"21.1.2020 07.10
R-kioskiin pettynyt Timo, 63, jonotti yli 30 minuuttia HSL:n pisteessä – "Täällä palvelumaksua ei peritä"2.1.2020 10.22
Bussikuskeista on tullut eniten palautetta HSL:n asiakaspalveluun – Tänä vuonna uusi palauteryhmä ohitti kuljettajat15.10.2019 07.05
HSL tutkii nyt yhden vyöhykkeen lippua – Tätä mieltä matkustajat ovat AB-"pakkomallista"25.1.2020 18.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu