Puheenaihe

Kallion läpi pyöräbaana ja myönteistä pöhinää Malminkartanoon – Arkkitehti: Kivijalkaliiketilat itsessään eivät tuo palveluita, tarvitaan myös asukkaita

Asematunnelia halutaan kehittää niin, että sieltä pääsisi ulos muualtakin kuin tunnelin päistä. Lisäksi kallion sisään voitaisiin rakentaa liikuntatiloja.

Uusi Kaupunki

Malminkartano on aikanaan hienosti toteutettu lähiö, joka on nähnyt aikaa ja kaipaa uutta tuulta allensa. Näin kuvailee arkkitehtiryhmä Uusi Kaupunki -kollektiivin puheenjohtaja Jussi Vuori.

– Mikä tahansa yhdellä kertaa rakennettu alue kohtaa sen pisteen, jolloin sen kaikissa osissa olisi vähän korjaamisen varaa.

Tähän voi tulla kohennusta jo tulevina vuosina. Arkkitehtiryhmän laatimat visiotyöt esittelevät tulevaisuusvaihtoehtoja Malminkartanon asemakeskuksen kehittämiseksi aina 2030-luvulle saakka.

– Lukuisten asukaskyselyiden mukaan etenkin asematunneli ja torialueet on koettu sosiaalisesti haastaviksi. On häiriökäyttäytymistä, eivätkä ihmiset viihdy niissä, Vuori sanoo.

Malminkartano on yksi Helsingin kaupunkiuudistuskohteiksi valituista esikaupunkialueista. Kaupunkiuudistuksen tavoitteena on tukea alueiden positiivista muutosta ja ehkäistä mahdollista eriytymiskehitystä.

5775931-n.jpg

Malminkartanon visio tähtää viihtyisämpään ja turvallisempaan keskustaan. Kuva: Uusi Kaupunki

 

Vuoren mukaan Malminkartanon yleiskaavassa on vielä rakentamispotentiaalia.

– Olemme tutkineet sitä, miten Malminkartanon voisi nostaa uudelle tasolle pitäen kiinni alueen hyvästä tunnelmasta.

Yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on saada myymäläverkosto tarpeeksi laajaksi, jotta Malminkartanosta löytyisi myös isompia liiketiloja. Vuoren mukaan Malminkartanon palveluverkko on siitä poikkeuksellinen, että lähes kaikissa rakennuksissa on kivijalkaliiketiloja, jotka kuitenkin ovat suurilta osin tyhjillään.

– Tämä todistaa sen, että tilat itsessään eivät vielä tuo toimintoja. Tarvitaan myös uutta asukaspotentiaalia sekä viihtyvyyden parantamista, jotta Malminkartanoon voisi tulla muualtakin.

Vuori ideoi, että asematunnelin suun läheisyyteen voisi tulla isompi liiketila.

Tapahtumat ja puolijulkisten tilojen rikas käyttö tuo turvallisuutta ympäristöön ja mahdollistaa asukkaiden osallistumisen ilmapiirin rakentumiseen.

Malminkartanon aseman alue on toinen keskeinen kehittämisen kohde. Asema laajenee kaikkiin suuntiin, kun uusia yhteyksiä on avattu. Eri joukkoliikennevälineiden vaihtoa halutaan kehittää, jotta ne nivoutuisivat paremmin yhteen.

Lisäksi asematunnelia halutaan kehittää. Lähes puolen kilometrin pituisesta asematunnelista pääsee tällä hetkellä vain sen kummastakin päästä ulos. Tulevaisuudessa tunnelista voisi olla useampia väyliä ulos, esimerkiksi ylös

– On ollut paljon keskustelua siitä, että saisiko kallion sisään rakennettua erilaisia kalliotiloja. Kokonsa puolesta sinne mahtuisi esimerkiksi liikuntatiloja, Vuori esittelee.

Kallion läpi on ideoitu pyöräilijöille tarkoitettu kalliobaana, koska pyöräily on jo nyt Malminkartanossa keskeinen liikkumismuoto kävely- ja joukkoliikenteen lisäksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Malminkartanonhuippua eli "Jättäriä" aiotaan kehittää virkistyskäyttöön – alueen ensimmäinen asemakaava tekeillä9.2.2020 12.00
Malminkartanoon rakentuu uusi hoivakoti vanhuksille – alueella tarve palveluasunnoille10.1.2020 18.30
Täyttömäen juurelle yli 1200 asukasta – "Uuden alueen pitää lisätä Malminkartanon vetovoimaa"26.10.2017 07.05
"Jättärin" juoksuportaat kunnostetaan – kaupunkilaisten muiden ideoiden toteutus epävarmaa27.5.2018 19.10
Malminkartano saa jälleen nuorille oman tilansa – muutto kuitenkin sieltäkin edessä13.5.2018 11.45
Poliisi lopettaa tuuheapartaisen miehen etsimisen – Malminkartanon ryöstö paljastui keksityksi29.6.2018 15.32

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu