Puheenaihe

Malmin lentokentän alueelle vähäpäästöisempää rakentamista – Taustalla kaupungin hiilineutraalista Helsingistä

Malmin lentokentän esirakentamisessa haetaan vähäpäästöisempiä ratkaisuja.

Sauvo Jylhä

Sanna Jompero

Malmin lentokentän alueen esirakentamisessa pyritään etsimään mahdollisimman vähäpäästöisiä ratkaisuja.

Tavoitteena rakentamisessa on vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla hiilipäästöt voivat jäädä jopa alle kolmannekseen. Alueella tehtiin hiilidioksidin päästölaskenta vuonna 2017 osana esirakentamissuunnitelmaa. Esirakentamisen ensisijainen tavoite on estää haitalliset käytön aikaiset painumat.

Laskelman perusteella päästölähteistä merkittävin on syvästabiloinnin sideaineen valmistus. Syvästabiloinnissa lujitetaan savikerrosta niin, että se ei painu haitallisesti käytön aikana. Muita laskelmassa huomioituja päästölähteitä ovat teräsbetonipaalut, paalulaatta, massanvaihto, kaivut ja täytöt.

Malmin lentokentän alueelle on tehty esirakentamisen alustava hiilidioksidin päästölaskenta, joka noudattaa eurooppalaisia kestävää rakentamista koskevia standardeja.

Malmin lentokentän alueelle rakennetaan seuraavien vuosikymmenten aikana asuntoja 25 000 asukkaalle. Työpaikkoja on tulossa 2 000.

Alueen maaperä on suurelta osin savea ja liejusavea. Tämän hetkisen käsityksen mukaan pilaantuneisuutta esiintyisi noin yhdellä prosentilla aluetta. Pilaantuneisuutta on todettu neljällä alueella ja rajoittuu 1–2 metrin syvyyteen, joten puhdistaminen on melko helppoa. Muualla lentokentän alueella on haitta-aineita vain yksittäisissä hajapisteissä.

Helsingin kaupunkistrategiassa on asetettu tavoitteeksi hiilineutraali Helsinki vuoteen 2035 mennessä. Tämä tarkoittaa päästöjen vähentämistä nopeasti ja paljon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu