Paikalliset

Tutkija: Suomalaismies odottaa thaivaimon tienaavan omat rahansa

Hannu Sirkkilä tutki väitöskirjassaan Elättäjyyttä vai erotiikkaa? suomalaisten miesten ja thaimaalaisten naisten välisiä avioliittoja.

Ensi-ihastumisen kaikottua kulttuurien väliset erot ja kieli- ja rahaongelmat nousevat esille ja saattavat kärjistyä.

Merkittävä tekijä suhteen säilymisen kannalta Sirkkilän tutkimuksen mukaan on miehen kiinnostus thaimaalaisen puolisonsa arvomaailmaan ja uskontoon.

Miehen on helpompi ymmärtää vaimonsa käyttäytymistä myös ristiriitatilanteissa, kun hän tuntee paremmin thaimaalaista arkea ja tapakulttuuria.

Aivan ensimmäisiä pettymyksiä vaimolle saattaa olla miehen elintaso. Suomeen saavuttua todellisuus paljastuu.

– Lomalla käytetään yleensä rahaa reippaammin, mikä luo naiselle väärän mielikuvan miehen varallisuudesta.

”Lomalla rahaa käytetään avokätisesti. Suomessa arki voi sitten yllättää; puolison elintaso ei aina vastaakaan odotuksia.”Naisen sopeutumiseen uuteen kotimaahansa vaikuttaakin erityisesti muun muassa työllistyminen.

Koska thainaiset eivät kovin helposti ole työllistyneet, jotkut heistä ovat päässyt työelämään kiinni yrittäjyyden kautta.

– Kun vaimo löytää oman paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa, avioliittokin voi hyvin. Toisin kuin luullaan, yleensä kaikki miehet odottavat vaimonsa työllistyvän mahdollisimman nopeasti.

Työn saanti helpottaa parisuhteen taloudellista tilannetta, sillä suhde rahaan on Sirkkilän mukaan usein jo lähtökohtaisesti näissä parisuhteissa vinoutunut.

– Raha tulee miehen lompakosta, Sirkkilä sanoo ja kuvaa suhdetta aluksi eräänlaiseksi elättäjyyssuhteeksi.

Täysin puolisonsa elätettävänä ja ohjattavana elävän vaimon riippuvuussuhde hidastaa normaalin, tasa-arvoisen parisuhteen kehittymisen.

”Osa miehistä saattaa kieltää vaimonsa menneisyyden ja tämän lapset.”Osa miehistä saattaa kieltää myös vaimonsa menneisyyden ja tämän lapset.

Keskustelua parisuhteissa herättääkin vaimon lasten muutto Suomeen ja rahan lähettäminen vaimon kotimaahan. Erityiseksi ongelmaksi rahan lähettämisen miehet kokevat silloin, jos raha on heidän tienaamaansa.

Yhteisten lasten kasvattaminen ei sekään kovin helppoa ole. Pariskunnan on löydettävä tasapaino thaimaalaisen, perinteitä, iäkkäitä ja auktoriteetteja kunnioittavan kasvatustavan ja sallivamman ja tasa-arvoisemman suomalaisen menetelmän välillä.

Kaksikulttuurisia parisuhteita leimaa Sirkkilän mukaan rakkausavioliiton ohella sopimussuhteen elementit.

– Ratkaisevaa on, miten erimielisyyksistä päästään eroon niin, ettei ongelmista tule ylitsepääsemättömiä.

Sirkkilä on tutkinut suomalais-thaimaalaisia parisuhteita 18 suomalaisen miehen kertomusten pohjalta. Haastateltavien joukossa oli sekä nuoria, keski-ikäisiä että yli 50-vuotiaita miehiä.

Miehet kuvaavat itseään ”tavallisiksi” tai ”keskiverroiksi” suomalaisiksi miehiksi. Sirkkilä tulkitsee tämän tavallisuuden sellaiseksi puheeksi, jolla nämä miehet eivät erityisemmin halua erottautua muista suomalaista miehistä, vaikka heillä on thaimaalainen vaimo.

Näin miehet kohtaavat thainaisen

Mies hakee vaimoa aktiivisesti.

Kolmas henkilö on tapaamisessa auttajana tai välittäjänä.

Mies tapaa baarityttönä työskentelevän naisen.

”Iskupaikka”-tilanteet ravintolassa, kahvilassa tai hotellissa.

Sattumanvarainen kohtaaminen.

Lähde: Elättäjyyttä vai erotiikkaa? Hannu Sirkkilän väitöskirja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu