Paikalliset

Pakilan turvaton suojatie kauhistuttaa perhettä

Ari Kivelän mukaan selittelyt eivät enää kelpaa. Hän haluaa, että Pakilantien liikenneturvallisuutta parannetaan välittömästi, eikä vasta vuosien päästä.

Jani Jakonen

Kuinka monta lasta pitää jäädä auton alle ennen kuin Pakilantien vaarallisuuteen puututaan?

Pakilalaisten Minna ja Ari Kivelän 9-vuotias Maximus-poika on joutunut vaaratilanteeseen samalla suojatiellä kahdesti vuoden sisällä.

Viimeisin tilanne sattui maanantaina. Ari Kivelä sai itse todistaa, kuinka kouluun kävelemässä ollut oma lapsi joutui rajusti auton töytäisemäksi.

 

Poika lensi katuun.”

Auto osui Maximukseen suojatiellä niin, että poika joutui sairaalaan.

– Olin viemässä 4-vuotiasta lastani tarhaan autolla Pakilantietä kun näin, että joku lapsi on keskikorokkeella suojatiellä. Pysäyttäessäni auton suojatien eteen huomasin, että lapsi on oma Maximus-poikani, Ari Kivelä kertaa maanantaiaamun tapahtumia.

Viereistä kaistaa samaan suuntaan ajanut auto ei pysähtynyt ajoissa, vaan osui poikaan. Poika lensi törmäyksen voimasta katuun.

– Laitoin hätävilkut päälle ja ryntäsin heti autosta poikani luokse. Siirsin hänet sylissä turvaan, jotta takana tulevat autot murskaisi lastani katuun. Seurasin samalla, että yliajaja pysähtyy ja nousee autosta.

Maximus toimitettiin ambulanssilla Lastenklinikalle, jossa hänellä todettiin onneksi vain ruhjevammoja.

Kivelä muistuttaa, että liikennesääntöjen mukaan muut ajoneuvot eivät saa ohittaa suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa.

Kivelät ovat olleet huolissaan Pakilantien turvallisuudesta jo pitkään. Vuosi sitten perheessä selvittiin läheltä piti -tilanteesta.

– Näen jalankulkijoille tapahtuvia läheltä piti

-tilanteita viikoittain, koska yritykseni toimisto on Pakilantiellä aivan onnettomuuspaikan vieressä. Tarvitaanko suojatiellä muistokynttilöitä ennen kuin ongelmaan puututaan, Ari Kivelä kysyy.

Maanantainen turma säikäytti Kivelät niin pahoin, että he laativat välittömästi kansalaisaloitteen liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

 

Haluamme, että muutos tapahtuu nyt.”

Kivelät vaativat, että kaupunki asentaa Pakilantien suojatielle Kyläkunnantien sekä Lepolantien risteykseen liikennevalot välittömästi.

Nyt risteyksessä ei ole edes kaikkia suojatieliikennemerkkejä, valoista puhumattakaan.

– Me emme halua nähdä liikennesuunnitelmia, joiden mukaan Pakilantielle suunnitellaan liikennevaloja ja hidastetöyssyjä, ja jotka toteutetaan joskus vuosien päästä, jos rahaa on. Me haluamme, että muutos tapahtuu nyt.

Pakilantie

Useita kilometrejä pitkä tie pääasiassa Länsi-Pakilan kaupunginosassa.

Katu on vilkkaasti liikennöity erityisesti työmatkaliikenteen aikoihin aamuisin ja iltapäivisin. Samaan aikaan lapset ovat koulumatkalla Pakilan ala-asteelle ja yläasteelle.

Pakilantien risteysalueet Kyläkunnantien ja Lepolantien kohdalla ovat alueen asukkaiden mukaan hengenvaaralliset. Suojateillä ei ole liikennevaloja tai ajohidasteita.

Pakilantiellä on pääsääntöisesti kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin.

Nopeusrajoituksena on 40 kilometriä tunnissa.

 

 

Aiheesta muualla: 

http://www.adressit.com/pakilantien_jalankulkijoiden_liikkuminen_turvalliseksi

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu