Paikalliset

Tällaisiako ovat Helsingin uudet kaupunkipyörät – katso kuvat

Ulkomainosyhtiö JCDecaux on toimittanut kaupunkipyöriä myös Pariisiin, Helsinkiin tulevat pyörät olisivat pitkälti samankaltaisia, kuin Pariisissa käytettävät.

JCDecaux

Helsingin katukuvassa nähdään sittenkin ehkä jo ensi kesänä uudenlaisia kaupunkipyöriä.

HKL neuvottelee uuden kaupunkipyöräjärjestelmän hankkimisesta ulkomainosyhtiö JCDecaux Finlandin kanssa.

– Kaupunkipyöriksi tulisi normaalinoloisia polkupyöriä ilmarenkaineen ja vaihteineen, HKL:n projektipäällikkö Artturi Lähdetie kuvailee.

 

Normaalinoloisia polkupyöriä ilmarenkaineen ja vaihteineen.”

 

JCDecaux tarjoaa toteutettavaksi kaupunkipyöräjärjestelmää niin, että se käsittäisi vähintään 34 pyörätelinettä ja 500 polkupyörää. Yhtiö myös vastaisi järjestelmän huollosta ja kunnossapidosta.

Kaupunkipyöräpalvelu on tarkoitus rahoittaa mainostuloilla.

Helsingissä on aiemminkin ollut kaupunkipyöriä, mutta niiden käytöstä luovuttiin ilkivallan ja pyörien varastamisten vuoksi.

Käytössä olleita pyöriä kritisoitiin myös ajo-ominaisuuksien vuoksi: umpikumiset renkaat tarjosivat polkijoille melko epämukavaa kyytiä.

Uuden järjestelmän olennainen osa on rekisteröityminen, jotta käyttäjät voidaan tunnistaa. Tunnistautuminen pyörää noudettaessa tapahtuu matkakortilla tai luottokortilla.

 

Turistit tunnistautuvat luottokortilla.”

 

– Esimerkiksi turistien kohdalla tunnistautuminen tapahtuu juuri luottokortin avulla. Kun pyörien käyttäjät ovat tiedossamme, voidaan liikenteeseen laittaa parempilaatuisia polkupyöriä, Lähdetie jatkaa.

Suunnitelmissa on, että pyörien lyhytaikainen käyttö olisi maksutonta, mutta pidempiaikainen käyttö maksaa sitä enemmän, mitä kauemmin pyöräilee.

– Se voisi olla esimerkiksi niin, että puolen tunnin käyttö ei maksa, mutta seuraavasta puolesta tunnista menisi maksua euron verran. Seuraavat puolituntiset olisivat aina edellistä kalliimpia.

Pisin yhtäjaksoinen käyttöaika olisi kolme tuntia. Vastaava toimintamalli on käytössä yleisesti kaupunkipyöräkaupungeissa Euroopassa.

Jos pyörä varastetaan käyttäjältä, korvaa kotivakuutus sen.

– Ideana on se, että pyörät olisivat mahdollisimman monien käytössä. Pyörät on tarkoitus laittaa parkkiin vain omiin telineisiinsä, eikä mihinkään muualle. Telineitä tulee hyvin tiheään keskustan alueella, Lähdetie kuvailee.

Jos jotakin pyörää ei ala kuulua takaisin, otetaan käyttäjään yhteyttä ja hän saa laskun peräänsä.

Hankkeen toteutuminen edellyttää vielä sitä, että kaupunki luovuttaa JcDecaux’n käyttöön vähintään 45 mainospaikkaa kaupunkitilasta.

– Rakennusvirasto on selvitellyt näitä mainospaikkoja. Kyseeseen tulevat esimerkiksi kaksipuoliset mainosvalotaulut, Lähdetie kertoo.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu