Markku Saarikangas

Liikenne Itä-Helsinkiin on kohta kaaosta

Itä-Helsingin liikenne niin metrolla kuin Itäväylää pitkin sujuu jo nykyisellään huonosti. Helsingin väkiluvun oletetaan olevan noin 740 000 ihmistä vuonna 2035. Suurin osa kasvusta tulee Itä-Helsinkiin. Ilman järkeviä liikenneratkaisuja superruuhkat ovat jokapäiväistä todellisuutta.

Helsinki haluaa kasvaa. Mikäli liikenteen perusratkaisuja ei tehdä eikä toteuteta pikaisesti, kasvusta tulee painajainen kaupungin asukkaille. Nyt Kalasataman työmaa ja Herttoniemen liittymä itään päin kiusaavat asukkaita toistaiseksi. Nämä ongelmat poistuvat ennen pitkää.

Uudeksi ongelmaksi muodostuu Länsimetro. Säästämällä 50 miljoonaa tekemällä Länsimetron asemalaitureista lyhyitä, aiheutettiin todellisuudessa Itämetron kapasiteetin putoaminen lähes 30 prosenttia, koska joka toinen metro on lyhyt.

Nopein ratkaisu on rakentaa Itämetron jatke Töölöön, tehdä ns. Mechelininkadun pääteasema. Samoin tehdään Länsi-metrolle oma pääteasema uusimalla Hakaniemen asema. Molempien asemien hinta on noin 50 miljoonaa euroa sekä radan jatke Töölöön. Luonnollisesti tulee osalle matkustajista tarve vaihtaa metrosta toiseen. Vaihtaminen kulkuvälineestä toiseen tulee tehdä helpoksi ja vaihtovälit lyhyiksi.

Ratkaisulla saadaan maksimipituiset metrot liikenteeseen itäänpäin. Töölöstä voitaisiin myöhemmin jatkaa Pisara-metroa!

Katu- ja tieverkoston läpäisykyky ei ole poliittinen päätösasia vaan puhtaasti aritmetiikkaa ja geometriaa.

Katu- ja tieverkoston läpäisykyky ei ole poliittinen päätösasia vaan puhtaasti aritmetiikkaa ja geometriaa. Raideliikenne tarjoaa riittävän kapasiteetin. Kruunuvuorenselän siltaa ollaan ajamassa voimakkaasti Vihreiden ja vasemmiston toimiessa hankkeen äänitorvina.

Valtavan kallis hanke, jonka kannattavuutta ja tarpeellisuutta ei voi kuin epäillä.

Tehokas ja järkevä ratkaisu on rakentaa eteläinen Raidejokeri. Vaihtoehto ei ole ennen esitetty. Linja kulkisi Itäkeskuksesta Herttoniemen kautta Laajasaloon. Sieltä edelleen meren yli Katajanokalle, riittävän nopeilla ja suurilla aluksilla. Rata jatkuisi Kauppatorille, Eiran läpi Hernesaaren kärkeen josta jatkuisi aluksilla Lauttasaaren etelä kärkeen, läpi Lauttasaaren, sieltä Länsivälälle jonka reunaa pitkin Espoon puolelle yhtyen Raidejokeriin Otaniemessä.

Kokonainen Raidejokeri lisäisi Itä-Helsingin liikenteeseen kapasiteettia, vähentäisi metron ruuhkaisuutta ja ratkaisisi Laajasalon ja suunnitellun Vartiosaaren liikennejärjetelyt pitkälti.

Lauttasaaren liityntäliikenne paranisi huimasti.

Lisää asiasta:


Helsinki Quick Step – kokonaissuunnitelma esitellään maanantaina 25.4.2016 kello 19.00 Aalto Yliopiston tiloissa Media Factoryn Auditorio, Arabiassa.

Kaikille vapaa pääsy!

Lisätietoja / ilmoittautumiset: Olli Hakanen (at) respace.fi

Markku Saarikangas

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet