Toimitukselta

"Vauriotram"-ratikan tärisevä taru loppuu

(PÄÄKIRJOITUS) Vuosituhannen vaihteessa liikenteeseen tulleet matalalattiaiset Variotram-raitiovaunut katoavat Helsingin katukuvasta ensi vuonna (HU 26.8.).

Vaunut Helsinkiin toimittanut Bombardier maksaa HKL:lle 33 miljoonaa euroa korvauksena siitä, että raitiovaunut vedetään ennenaikaisesti liikenteestä.

Lempinimellä "Vauriotram" tunnetut ratikat eivät ongelmitta sovellu Helsingin raitiotieverkkoon. HKL osti Variotramit sillä olettamalla, että ne palvelisivat nelisenkymmentä vuotta.

Variotramien tekniset ratkaisut ovat sellaisia, että ratikka ei onnistu myötäilemään Helsingin raitiovaunuverkkoa. Matkustaja on huomannut asian takapuolituntumalla: tietyissä kaarteissa tai muissa vaikeammissa radankohdissa Variotram rämisee ja tärisyttää istumalihaksia aivan omanlaisella tavallaan.

Takkuisen meluisa meno on johtanut siihen, että Variotramien tietyt osat kuluvat nopeasti, ja ratikoita on jouduttu huoltamaan tämän tästä.

Variotramit korvataan Artic-vaunuilla, joita on jo liikenteessä. Ne ovat huomattavasti pehmeämmin liikkuvia ja hiljaisempia kuin Variotramit.

Se ei ole mikään ihme: Artic-vaunut on suunniteltu erityisesti Helsingin raitiovaunuverkostoon. Articien kääntyvät telit ja pehmeä jousitus tekevät kyydistä sangen miellyttävää myös pienisäteisissä vaaka- ja pystykaarteissa.

Eli kohta itse ratikkakalusto on hyvällä mallilla. Raitioliikenteen kehittämisen tavoitteina ovat, että raitioliikenteen keskinopeus olisi 17 km/h, raitiovaunut pysähtyvät vain pysäkeillä, raitiovaunut kulkevat aikataulussa eikä muu liikenne häiritse raitioliikennettä.

Jussi Vehkasalo

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet