Toimitukselta

Kipuilua yli kuntarajojen

(PÄÄKIRJOITUS) Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen muutokset ovat puhuttaneet alueen asukkaita koko syksyn ajan. Tämän on saanut tuntea myös Helsingin seudun liikenteen (HSL) asiakaspalvelu.

Vantaalla porua on herättänyt ensi kesänä koko HSL:n alueella voimaan tuleva lippu-uudistus. Kuntarajat ylittävä neliportainen vyöhykemalli tarkoittaa sitä, että Helsingin keskustassa bussilla tai junalla työssä käyvä myyrmäkeläinen ja tikkurilalainen maksavat nyt saman hinnan kausilipustaan, mutta uudistuksen tultua voimaan kalliimmalla vyöhykkeellä asuva tikkurilalainen maksaa lipustaan tuplasti myyrmäkeläiseen verrattuna. Eri vyöhykkeiden hintojen suhde on jo tiedossa, vaikka hinnat päätetäänkin vasta keväällä.

Vyöhykemalli jakaa myös Espoon kahteen osaan, joista ulommalla, niin sanotun C-vyöhykkeen alueella asuvat espoolaiset maksavat jatkossa lipuistaan enemmän kuin B-vyöhykkeen sisälle jäävät espoolaiset.

Kipuilua Espoossa aiheuttaa myös suorien Helsingin-bussilinjojen poistuminen, kun metron liityntäliikenne käynnistyy tammikuun alussa. Monen kohdalla liityntäliikenteen ja metron yhdistelmä voi pidentää työmatkaa 15–45 minuuttia suuntaansa.

Uudistuksen häviäjiä löytyy myös Helsingistä, sillä kaupungin sisäinen lippu poistuu kesällä. Jatkossa helsinkiläisen on ostettava AB-vyöhykkeiden lippu, joka kattaa Helsingin lisäksi osan Espoota ja Vantaata.

Suunnittelupöydällä rajat on piirrettävä johonkin kohtaan, mutta yksilötasolla ne eivät aina tunnu oikeudenmukaisilta. Ihminen ajattelee lompakollaankin ja vertaa tilannettaan paitsi asuinkuntansa sisällä, niin myös naapurikuntiin. Yksi asia moniportaisessa lippu-uudistuksessa on kuitenkin auringonvarma: HSL:ltä ei palaute lopu.

Mikko Heino

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet