Kaisa Paastela

Helsinkiä kaivataan maksumieheksi

(PÄÄKIRJOITUS) Kun länsimetron toinen vaihe joskus 2020-luvulla valmistuu, takana on reilusti yli 10 vuotta rakentamista ja veronmaksajien rahaa on palanut yli 2,3 miljardia euroa. Nyt jätti-investointi uhkaa jäädä pieneksi jo muutaman vuoden sisällä valmistumisestaan (HU 6.–7.10).

Metron varsi vaatii rakentamista, jotta liikennevälineestä saadaan paras hyöty. Espoo on kuitenkin rakentanut radan varteen kiivaammin kuin suunnitteluvaiheessa osattiin ennakoida. Vaikutusta on myös päätöksellä typistää länsimetron laitureita, jolla säästettiin kokonaisbudjettiin nähden mitättömät 50 miljoonaa euroa. Jos laiturit olisivat yhtä pitkät kuin kantametrossa, metron kapasiteetti riittäisi automatisoituna pitkälle tulevaisuuteen.

Espoo ja HSL ovat käyneet pian vuoden verran sanasotaa Espoon liityntäliikenteen ongelmista. Suoria bussilinjoja Helsingin keskustaan on Espoon tahdon mukaisesti jo päätettykin palauttaa tämän kuun loppupuolelta alkaen.

Nyt kiistely jatkuu kapasiteettiongelmien ratkaisemisessa, jossa Espoon ja HSL:n näkemykset tuntuvat olevan kovin kaukana toisistaan. Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo sanoi jo suoraan (HU 6.–7.10.), että Espoo ei 100 miljoonan Matinkylän kääntöraidetta yksin halua maksaa.

Espoossa moni poliitikko tuntuu pitävän HSL:ää helsinkiläisenä organisaationa, vaikka se on kuntien yhteisesti omistama. Ei kuitenkaan voi olla niin, että HSL:ssä Helsinkiä yli puolet pienempi kaupunki Espoo saisi sanella ehdot, joihin muut jäsenkunnat mukisematta suostuvat. Kuten helsinkiläisvaltuutettu Osmo Soininvaara (vihr.) kiteytti blogissaan: jos espoolaiset haluavat parempaa joukkoliikennettä, heillä on oikeus saada sitä, mutta silloin heidän pitäisi maksaa lisäkustannukset itse.

Kaisa Paastela

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet