Armi Suojanen

Joukkoliikenteessä alkaa uuden opettelu

(PÄÄKIRJOITUS) Toiset hihkuvat riemusta ja toiset sadattelevat kärsivänsä epäreilusta kohtelusta. Kolmas ryhmä ei ole moksiskaan. Tunteet johtuvat Helsingin seudun liikenteen, HSL:n, uudesta matkan pituuteen perustuvasta vyöhykehinnoittelusta, joka otetaan käyttöön ensi lauantaina 27. huhtikuuta.

 

Uudistusta on valmisteltu vuosia ja sen vyöhykerajoista on väännetty kättä. Sellaista mallia ei keksitty, että kaikki olisivat tyytyväisiä.

Esimerkiksi Vantaalla nousi poru siitä, että asukkaat itä- ja länsipuolella kaupunkia ovat eriarvoisessa asemassa. Matka vaikkapa Länsi-Vantaalta Vantaankoskelta Helsingin päärautatieasemalle tehdään AB-vyöhykkeiden lipulla, kun taas Itä-Vantaalta Tikkurilasta, Helsingin rajan tuntumasta, samaan kohteeseen pääsemiseksi matkustajalta vaaditaan kalliimpi ABC-lippu. Myös Espoossa on kahden "kastin" väkeä.

Helsingin kantakaupungissa asuvat suivaantuivat, koska HSL-alueella on aina ostettava kahden vyöhykkeen, AB-lippu. Tämä koskee niin yhden pysäkinvälin ratikkamatkaa kuin junamatkaa Puistolasta.

Ilonaiheita uudistus tarjoaa heille, jotka kulkevat metrolla yli kuntarajojen. Helsingin Vuosaaresta Espoon Matinkylään pääsee ensi lauantaista lähtien AB-lipulla. Aikuisten kertalippu maksaa silloin HSL-sovelluksella, -kortilla, automaatista tai palvelu- ja myyntipisteistä ostetulla lipulla 2,80 euroa. Vielä nyt vastaavalla tavalla ostettu lippu maksaa seutulipun verran eli 4,20 euroa.

Vaihtoajat myös pitenevät ja käyttöön tulee uusi lisävyöhykelippu eli kausilippulainen voi laajentaa matkustusaluettaan edullisella lipulla. Parannukset voivat lisätä kiinnostusta käyttää joukkoliikennettä.

Armi Suojanen

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet