Jussi Vehkasalo

Älypuhelinaika toi sähköiset potkulaudat

(PÄÄKIRJOITUS) Helsingin kaduilla liikkuu nyt jotain sellaista, mitä ei tässä mitassa aiemmin ole nähty. Kolmen eri yrityksen sähköpotkulautoja on ihmisten käytettävissä nyt jo yhteensä satoja.

Lisäksi Vuosaaressa HSL:n pilottihankkeella on omat potkulautansa, siellä sähköllä ja potkuvoimalla liikkuvat laudat otetaan käyttöön potkulauta-asemilta.

Potkulautojen käyttö pohjautuu mobiilisovellukseen, jonka avulla laudan saa käyttöönsä ja myös käytöstä veloitus tapahtuu. Sama idea on potkulautoja edeltäneillä kaupunkipyörillä.

 

Älypuhelinaika mahdollistaa tällaiset uudenlaiset palvelut. Ensimmäiset kaikkien poljettaviksi tarkoitetut polkupyörät tulivat käyttöön Suomenlinnassa 1990-luvun alkupuolella. Kokeilun kestoa en muista, mutta sen muistan, että näiden suokkilaisten ”kaupunkipyörien” taru loppui siihen, että vandaalit heittelivät niitä mereen ja ottivat pyöriä pysyvästi omaan käyttöönsä.

Ensimmäinen laajamittainen kaupunkipyöräviritys Helsinkiin tuli 2000-luvun alussa, pyörät sai käyttöönsä kolikkopantilla.

Näiden vihreiden pyörien taru kesti useita vuosia, mutta pyöriä moitittiin huonosta ajettavuudesta. Niissä oli, muistini mukaan, umpikumiset renkaat, joten ajaminen epätasaisilla alustoilla tuntui takamuksessa tavallista tanakammin.

Vihreät pyörät poistettiin liikenteestä, nekin kokivat kovia vandalismin myötä.

 

Tämän kesän jälkeen on saatu näppituntuma siitä, miten sähköpotkulaudat soveltuvat Helsinkiin. Yhdeksi ongelmaksi on havaittu se, että lautoja lojuu ajoittain jalkakäytävillä siellä täällä. Laudat liikenteeseen tuoneet yritykset toki keräävät ne iltaisin pois kaduilta huoltoa ja latausta varten.

Sähköpotkulautaa kokeilevia on syytä muistuttaa siitä, että kulkuväline rinnastuu polkupyörään, joten niillä tulee ajaa pääsääntöisesti pyöräteillä.

Jussi Vehkasalo

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet