Jukka Oksaharju

Kotimaiseen mediaomistukseen on panostettava

Nykysodankäynnissä isketään kansalaisten tajuntaan. Vaaleja ennen sosiaalinen media kuumenee. Painetut lehdetkin erehtyvät julkaisemaan hihasta ravistettujen nimimerkkien parodiallisia mielipiteitä.

Itsenäisellä valtiolla on oltava itsenäinen ja taloudellisesti terve media. Sen rooli korostuu muodostettaessa mielipiteitä esimerkiksi valtaapitävistä, puolustusliitoista ja pakotteista. Ikävä kyllä talouden vaisu kasvu, epäonnistuneet rakennejärjestelyt ja sisältöjen siirtyminen biteiksi ovat vieneet mediayhtiöiltä resursseja elättää portinvartijoita. Tähän asti ammattitaitoiset toimittajat ovat tehneet väärän totuuden julistamisen vaikeaksi.

Analyysiyhtiö Inderes tarkasteli vastikään media-alan kilpailukenttää. Se linjasi Ylen olevan digitaalisen sisällöntuotannon osalta merkittävä yksityisten mediayhtiöiden kilpailija. Digitaalisessa mainonnassa mediayhtiöitä ovat vastassa Google ja Facebook, joiden emoyhtiöiden yhteenlasketut vuotuiset kehityspanokset yltävät 20 miljardiin dollariin. Yksityinen mediayhtiö on siis puun ja kuoren välissä. Kaupan päälle Suomen hallitusohjelmaan kirjattiin Yleisradion merkittävän roolin vahvistaminen.

Juuri nyt virta vie Helsingin pörssistä yrityksiä täysin ulkomaiseen omistukseen. Amer Sports lähti Kiinaan, Pöyry meni Ruotsiin ja Kotipizza haukattiin Norjaan. Ramirentiä kositaan parhaillaan Ranskaan. Mediayhtiöiden ovia saatetaan kolkutella piankin, sillä kymmenen vuoden aikana Helsingin pörssissä noteeratun mediayhtiön hintalappu on romahtanut keskimäärin 40 prosenttia. Samaan aikaan pörssi-indeksi on noussut 65 prosenttia, joten ongelmat ovat toimialaan kohdistuvia.

Valtiovallan tulisi arvostaa mediaa sijoittajien katsantoa laajemmin. Mediayhtiöllä voi osinkojen ohella olla ostajalle toinenkin arvo: vaikuttaminen. Siksi yksityisten mediayhtiöiden toimintaedellytysten vaaliminen tulisi olla prioriteettilistan kärjessä. Urheilumaailman ilmalanveivistä poiketen tavoitteeksi on otettava myös taustoiltaan kotimainen ja sitoutunut omistajakunta.

Monimuotoinen ja elinkelpoinen kotimainen media, johon kuuluu sekä toimiva julkinen että kaupallinen media, on työnjaon suhteen Suomelle strategisen ajattelun paikka. Sukupolvet ylittävä yksityinen mediaomistus hyötyisi myös pitkäaikaisten osakeomistusten lahja- ja perintöverotuksen poistamisesta.

Kirjoittaja on Nordnetin osakestrategi ja sijoituskirjailija.

 

Jukka Oksaharju

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet