A-P. PietiläA-P. Pietilä on päätoimittaja emeritus ja tietokirjailija.

Tuokaa luksus takaisin

Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Sama pätee kestävään kehitykseen.

Kestävät tavarat ovat antiikkia, sillä kertakäyttö on tätä päivää. Kestävä laatu on tulevaisuutta. Vai onko?

Alvar Aallon 1930-luvulla suunnittelemia huonekaluja myydään edelleen. Isoäidin kahvikalusto on yhä käytössä. Mittatilauspuku on säilyttänyt kuosinsa yli kymmenen vuotta.

Pesukone ei pyöri kymmentä vuotta. Kännykkä on menneisyyttä parissa vuodessa. T-paidan värit haalistuvat yhdessä pesussa. Farkut on hinkattu riekaleiksi jo tehtaalla. Tavarat hajoavat käsiin, eikä kestävyyttä myydä edes lisävarusteena.

Erikoistavarakaupan ennustetaan kärsivän eniten verkkokaupan kasvusta. Hakukoneet seulovat halvimman tuotteen maailman ääristä, minkä seurauksena myös kannattavimmat kivijalkakaupat ovat halpamyymälöitä. Hinta myy laatua enemmän.

Kestävän kehityksen ja taloudellisen kuluttamisen yhtymäkohtana on luksuslaatu. Toimiva ja pitkäikäinen tuote ei tuhlaa luonnonvaroja eikä vaadi korvaamista uudella parasta ennen päivämäärän umpeuduttua.

Kuluttaja voi säästää panostamalla kestävään laatuun, sillä korkealaatuisen tuotteen hinta jaettuna käyttövuosilla on alhaisempi kuin halpistuotteen kertahinta.

Kuluttajat eivät kuitenkaan ajattele tällä tavalla.

Korkea verotus ja perheiden alhainen ostovoima pakottavat ostamaan halpaa, jotta kukkarosta kerralla valuva kassavirta olisi mahdollisimman pieni. Rahat on saatava riittämään tässä ja nyt.

Nopean teknisen kehityksen oloissa kuluttajat eivät sitoudu samaan tuotteeseen vuosikymmeniksi, sillä uusiin tuotteisiin liittyy suuria odotuksia. Vaikka isoisän tweedtakki on täysin käyttökelpoinen, älymateriaalista valmistettu pusero päihittää sen joka säällä.

Jos päättäjät haluavat edistää kestävää kehitystä, he alentaisivat luksustuotteiden verotusta. Mitä pidempään hienoilla ominaisuuksilla varustettu kodinkone kestää, sitä vähemmän sitä pitäisi verottaa. Teknisen ja materiaalisen kestävyyden pitää olla ominaisuus, josta saa alennusta.

Suomi tarvitsee kauppoja, jotka myyvät kalliita ja kestäviä luksustuotteita.

A-P. Pietilä

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet