Päätoimittaja KannalaKirjoittaja on Helsingin Uutisten päätoimittaja.

Helsingin liikenteestä pitää voida keskustella – ilman kiihkoa

(PÄÄKIRJOITUS) Yksityisautoilu vastaan joukkoliikenne, kävely ja pyöräily. Tämä vastakkainasettelu on valloillaan Helsingissä.

Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri otti aiheeseen voimakkaasti kantaa haastattelussamme 24.8. ja totesi, että "yksityisautoilu on Helsingissä demonisoitu".

Asia on ajankohtainen, koska syksyllä Helsingin päättäjien käsittelyyn on tulossa selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta keskustatunnelin toteutuksesta. Varsinkin pari vuotta sitten julkaistu kävelykeskustan laajentamissuunnitelma säikäytti yritykset.

Helsingin Uutiset uutisoi niin ikään 24.8., että Hietalahden torin kupeessa sijaitseva Telakkakatu työmaineen on tällä hetkellä yksi Helsingin katutyömaiden murheenkryyni.

Viime vuoden kesäksi avautunut rantaravintola Hampton Bay jäi työmaan takia loppuvuodesta mottiin ja joutui jopa sulkemaan ovensa liki neljäksi kuukaudeksi. Ravintoloitsija antoi meille ensin varsin suorasukaiset kommentit, mutta ei lopulta halunnut niitä julkisuuteen, koska pelkäsi reaktiota asiaan.

Eihän keskustelukulttuuri kaupungissa voi olla sellainen, että liikenteestä voi puhua vain joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistämisen näkökulmasta. Valitettavasti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa mopo karkaa nopeasti käsistä, tämä näkyy hyvin muun muassa Pasurin juttuun liittyvässä kommentoinnissa.

On tärkeää kehittää Helsingin liikenteestä kokonaisuutena toimiva palapeli. Joukkoliikenteen eteen on tehty paljon hyvää, samoin kävelyn ja pyöräilyn. Yksityisautoilijoiden tulee tämä hyväksyä.

Yhtä lailla täytyy tunnustaa ja nähdä asiat myös toiseen suuntaan. Avointa keskustelua ja uusia ideoita pitää voida esittää, puolin ja toisin. Ilman, että saa heti asiatonta kuraa niskaansa.

Helsinki palkkasi elokuun alussa ensimmäistä kertaa asiantuntijan kartoittamaan keinoja Helsingin katutöiden haittojen vähentämiseksi. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta koskaan, kun mikään kaupunki palkkaa oman työmaa-asiantuntijan.

Erinomaista kehitystä ja tarpeellinen toimenpide kaupungilta. Lisää tätä!

Päätoimittaja Kannala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet