Päätoimittaja KannalaKirjoittaja on Helsingin Uutisten päätoimittaja.

Lääkärit ja sairaanhoitajat esimieskoulutukseen

Sosiaali- ja terveysala saa välillä kohtuutontakin kuraa niskaansa, kun otetaan huomioon, että hoiva- ja sosiaalityö on Suomessa lähtökohtaisesti huippuluokkaa. On vastenmielistä seurata esimerkiksi ylityöllistetyissä keskussairaaloiden päivystyksissä öykkäröiviä potilaita, joiden suurin syy päivystykseen joutumisesta löytyy yleensä peiliin katsomalla.

Uusi lastensairaala joutui tikunnokkaan viime viikon maanantaina, kun Ylen MOT nosti esiin väitteitä lukuisista epäkohdissa liittyen muun muassa rakennuksen laatuun sekä henkilöstömitoitukseen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Hus on valtava laitos: niin työnantajana kuin hoidettavien potilaiden määrällä mitattuna. Itselläni on Husista vain hyviä kokemuksia. Uskallan väittää, että näin on suurimmalla osalla Husin potilaista.

Terveys on kuitenkin herkkä ja henkilökohtainen aihe. Virheet ja huono palvelu nousevat helposti esiin, kun ne osuvat oman tai lähimmäisen kohdalle. Tässä valossa on vaikea ymmärtää, miksi sote-ala ei yleisesti panosta enempää esimiestyöhön ja johtamiseen.

Tuntuu siltä, että oli kyse sitten Vantaan kaupungin sosiaalityöntekijöistä, Husin henkilöstöstä, verohallinnosta, Kelasta tai mistä tahansa valtion tai kunnan naisvaltaisesta alasta, on epäkohtia esimiestyöstä löydettävissä varsin helposti.

Huonon ilmapiirin ja imagohaitan lisäksi heikko esimiestyö voi johtaa myös konkreettisiin virheisiin, joihin ei esimerkiksi sairaanhoidon parissa juuri olisi varaa. Sairaanhoitajien ja lääkäreiden henkilöjohtamisen taitoihin olisi syytä kiinnittää merkittävästi nykyistä enemmän huomiota. Se olisi työntekijän, potilaan ja työnantajan yhteinen etu.

Esimerkiksi kehityskeskustelu on jokaisen työntekijän oikeus. Työntekijällä on oikeus, tai paremminkin velvollisuus, nostaa esiin myös kehityskohtia, joita on omassa työssään, työyhteisössään tai esimiehessään on havainnut.

Palautteen ei pidä johtaa siihen, että tilanne muuttuu työntekijän kannalta hankalaksi tai kritiikki lakaistaan maton alle. Päinvastoin: palaute pitäisi ottaa rakentavasti vastaan, kiittää siitä ja lähteä kehittämään toimintaa.

HUS voisi näyttää tässä esimerkkiä ja käynnistää esimiehilleen hankkeen, jossa näitä taitoja kehitetään, ne kun eivät välttämättä ole lääkärin tai sairaanhoitajan perusosaamista. Hyötyjinä olisivat kaikki, viime kädessä jopa veronmaksajat.

Päätoimittaja Kannala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet