Päätoimittaja KannalaKirjoittaja on Helsingin Uutisten päätoimittaja.

Väestönkasvu perustelee Kruunusillat

Helsinkiläisten määrä tulee lähivuosina kasvamaan eniten suurimmilla rakentamisen alueilla eli Pasilassa, Kalasatamassa, Jätkäsaaren ja Hernesaaren alueella sekä Laajasalossa.

Kasvutahti on 13 000–16 000 asukasta seuraavan 15 vuoden aikana. Myös Vuosaaren väkiluvun ennustetaan kasvavan 9 000 asukkaalla.

Järjestelmäpäällikkö Pekka Vuori Helsingin kaupunginkansliasta on ollut laatimassa Helsingin uusinta väestöennustetta vuosille 2019–2034. Kaupunginkanslian laatima ennuste julkaistiin viime viikolla.

Tällä hetkellä Helsingin rakennustahti ylipäätään on poikkeuksellisen kova.

"Asuntoja tuotetaan nyt enemmän kuin miesmuistiin. Tänä vuonna Helsinkiin näyttää valmistuvan 6 000 uutta asuntoa. Jos tässä tahdissa pysytään, niin pitää mennä 60-luvulle asti, että vastaavaa löytyy", Vuori totesi. Vielä 2000-luvun alussa rakennustahti oli Helsingissä matala.

Lista eniten väestöään kasvattavista kaupunginosista ei yllätä, sillä listaykköset ovat tällä hetkellä myös Helsingin ykkösrakennuskohteita.

Pasilassa avattiin lokakuussa kauppakeskus Tripla ja sen yhteyteen on tulossa yhteensä 400 asuntoa. Vuonna 2040 Keski-Pasilassa on yhteensä uutta 5 000 asukasta. Laajasalossa sijaitsevaa Kruunuvuorenrantaa rakennetaan parhaillaan. Vuoteen 2030 mennessä siellä asuu 13 000 helsinkiläistä. Jätkäsaaren väkiluku vuonna 2030 on noin 21 000.

Muita tärkeitä kasvualueita ovat ennusteen mukaan Lauttasaari, Kuninkaantammi, Malmin lentokenttä, Herttoniemen yritysalue, Oulunkylä, Etelä-Haaga, Myllypuro ja Mellunmäki. Asukasluku näillä alueilla tulee kasvamaan 3 000–5 500 hengellä vuoteen 2034 mennessä.

Vuonna 2026 Helsingin väkiluku on yli 700 000 ja vuonna 2050 yli 820 000. Tällä hetkellä helsinkiläisiä on 652 000.

Nämä luvut puoltavat osaltaan liikenneinfraan tehtäviä jätti-investointeja, kuten Kruunusiltoja. Kruunusillat yhdistää kymmenen kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman keskustaan. Hanketta on arvosteltu puolityhjien raitiovaunujen rahanreiäksi, mutta väestöennuste kielii toista. Harmi, että keskustatunneli ideologisesti torpattiin, senkin tarve tulevina vuosina vain kasvaa.

Päätoimittaja Kannala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet