Päätoimittaja KannalaKirjoittaja on Helsingin Uutisten päätoimittaja.

Helsingin sataman pitää jatkossakin olla keskustassa

Rahdin ansiosta varustamot pystyvät pitämään matkalippujen hinnat edullisina. Sama pätee toisin päin. Jos rahtia ei kuljetettaisi samoilla laivoilla matkustajien kanssa, suuremmat kuljetuskustannukset lisättäisiin tuotteiden hintaan. Tämän pyhän liiton vuoksi Helsinki on Euroopan vilkkain kansainvälinen matkustajasatama.

Suurin osa sataman matkustajaliikenteestä – 8,9 miljoonaa matkaa vuodessa – tehdään Helsingin ja Tallinnan välillä. Vaikka 2,3 miljoonan matkan Tukholman-liikenne jää määrältään Tallinnan-liikenteestä, sekin on edelleen vilkasta.

Sataman koko matkustajamäärä 11,6 miljoonaa vuodessa painii samassa sarjassa Helsinki-Vantaan 20 miljoonan matkustajan kanssa. Työllistävä vaikutus on valtava: 25 000 henkeä. Taloudellinen kokonaisvaikutus on 4,1 miljardia euroa vuodessa, joista kuntaveroina Uudellemaalle kilahtaa noin 112 miljoonaa euroa.

Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari totesi haastattelussamme, että sataman rooli Helsingin saavutettavuudessa ja Suomen ulkomaankaupassa on aivan keskeinen. Hän toivoi, että kun tehdään ehdotuksia liikennehaasteiden selvittämiseksi, on hyvä ymmärtää, mistä silloin puhutaan. Haapasaari viittaa Helsingin joidenkin poliitikoiden puheisiin siirtää laivojen rekkaliikenne pois keskustasta.

Haapasaari on oikeassa: nyt pitäisi aidosti nähdä iso kokonaiskuva, eikä heitellä ehdotuksia kevein perustein omien mieltymysten innoittamana. Raskaan liikenteen ja satamaliikenteen järjestämiseksi on pakko löytää järkevä ratkaisu ilman, että edellä mainitut hyödyt huuhdotaan mereen pesuveden mukana. Asian tärkeys vain korostuu, koska Helsingin sataman matkustaja- ja tavaravirtojen uskotaan kasvavan jatkossakin.

Jätkäsaaressakin ruuhkaa on lähinnä vain juuri silloin, kun laivasta purkautuu ja sinne lastataan autoja. Samalla sataman ja sen ympäristön yhteiselo on vain parantanut ja alue on nykyään paljon muutakin kuin satama. Toki aikanaan esitetyt haaveet autottomasta Jätkäsaaresta voi nyt unohtaa haihatteluna, mikä on hyvä tiedostaa myös tämän päivän kaupunkisuunnittelun realiteettina. Kuten myös se, että turistien siirtymä Vuosaaresta keskustaan ei sekään tapahdu ilman päästöjä. Päinvastoin.

Päätoimittaja Kannala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet