Päätoimittaja KannalaKirjoittaja on Helsingin Uutisten päätoimittaja.

Sanktiot ovat HSL:ltä oikea keino – toivottavasti ei ainoa

Pääkaupunkiseudulla bussia ajava kuljettaja kertoi viime viikolla Helsingin Uutisille, että kuljettajat saavat nyt bussiyhtiöiltä huomautuksia, mikäli linja ei kulje ajallaan. Syynä on Helsingin seudun liikenteen (HSL) käyttämä järjestelmä, joka tietyissä tilanteissa mahdollistaa sanktiot.

Tilanne voi kuljettajan mukaan pahimmillaan johtaa jopa kuljettajapulaan.

Bussin reitillä on väliaikapisteitä, joita ei saa ohittaa liian aikaisin tai liian myöhään. HSL valvoo, että myös lähdöt ovat aikataulujen mukaisia.

Sanktiointimahdollisuus on ollut sopimuksissa jo vuosia, mutta muutaman vuoden käytössä ollut lippu- ja informaatiojärjestelmä LIJ ja viime syksynä käyttöön otettu raportointisovellus ovat mahdollistaneet poikkeamien käsittelyn ja sopimusehtojen mukaisen sanktioinnin.

Pitkillä bussilinjoilla saattaa olla useampiakin välipistepysäkkejä, jotka sijaitsevat asemien läheisyydessä tai risteyspaikoissa, joissa matkustajat vaihtavat liikennevälineestä toiseen.

Toinen rangaistava poikkeama on kuljettajan myöhästyminen reitin lähdöstä. Tällä hetkellä poikkeamia on LIJ-laitteista saadun datan mukaan noin 500–600 päivässä, aiemmin 800–1 000. Häiriömäärät ovat HSL:n mukaan tammikuun alun aikana vähentyneet merkittävästi.

Kehitettävääkin on: tällä hetkellä LIJ-järjestelmässä olevat GPS-ongelmat saattavat johtaa virheellisiin ilmoituksiin.

Osa kuljettajista pitää uutta sanktiojärjestelmää hyvänä, sillä se auttaa busseja pysymään aikataulussa ja vähentää kuljettajille tulevan negatiivisen palautteen määrää. Osa kuljettajista on ollut välinpitämättömiä erityisesti välipistepysäkkien suhteen. Sanktiot ovat bussiyhtiöiden ja myös kuljettajien kannalta merkittäviä.

Matkustajat pystyvät datan avulla seuraamaan reaaliaikaisesti bussin kulkua HSL:n Reittioppaasta.

Sanktiointi on askel oikeaan suuntaan – asiakkaan saama palvelu kehittyy ja joukkoliikenteen houkuttelevuus nousee. Kepin ohella pitää muistaa tarjota myös porkkanaa: matalasti palkatut, mutta päivästä toiseen turvallista ja laadukasta työtä tekevät kuljettajat pitäisi huomioida kannustimen kera. Se on tae myös työvoiman saatiin.

Päätoimittaja Kannala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet