Rahan Perässä

Epätoivon voi myydä rahasta

Kaikki on myytävissä, kunhan hinnasta sovitaan. Oman epätoivonsa, ankeutensa, kuolinkamppailunsa ja kauhunhetkensä voi muuttaa rahaksi, jos selviää kamppailustaan hengissä. Chilen kaivosmiehet käyvät parhaillaan tarjouskilpailua siitä, kuka maksaa eniten heidän selviytymistarinastaan. Kaivosmiehet aikovat myydä haastattelunsa jollekin lehdelle tai kirjan tekijälle noin miljoonalla eurolla. Lisäksi heidän lakimiehensä neuvottelee elokuvaoikeuksien ostamisesta. Ne voivat tuottaa useita miljoonia euroja. Kun kaivosmiesten pelastuminen alkoi näyttää todennäköiseltä, kustantajat, tv-yhtiöt ja elokuvantekijät lähettivät neuvottelijansa turmapaikalle. Surmanloukku on hyvä myyntituote. Suomalaisittain hyviä aiheita ovat avioerot, onnettomuudet, pettämiset ja vankilakokemukset. Niistä lukijat ovat valmiita maksamaan.

Chilen kaivosmiesten tarinan myyminen on hyväksytty ilman suuria soraääniä yleisöosastoilla. Sen sijaan julkkisten tapaa myydä häänsä, avioeronsa, sairautensa, kolarinsa, alkoholisminsa tai huumesekoilunsa pidetään alhaisena. Ne mielletään julkisuuden tavoitteluksi.

Kaivosmiesten tapa toimia ei kuitenkaan eroa millään tavalla siitä, miten naistenlehdet ja juorulehdet ostavat yksinoikeudella tunnettujen henkilöiden kokemuksia.

Kaivosmiesten tarinat maksavat noin 30.000 euroa miestä kohden (

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010101712538713_ul.shtml ).

Kaunis ja karmea tarina

Kaivosmiehet olivat loukussaan kaksi kuukautta. Tänä aikana heidän elämästään kerrottiin hyvin myönteisiä asioita. Miehet olivat sankareita, jotka huolehtivat toisistaan, jakoivat työvuoronsa ja ruokansa kristillisen säntillisesti (http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Chilen+kaivosmiehet+j%C3%A4rjest%C3%... ). Kun miehet olivat nousseet maan pinnalle, totuus alkoi paljastua. Kaivoksessa oli tapeltu nyrkit veressä vedestä, ruuasta, työvuoroista, vallasta ja siitä, kuka joutuu jäämään viimeiseksi kaivokseen (

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Chilen+kaivosmiehet+kinaavat+siit%C3... ). Miesten joukossa oli myös keskusteltu siitä, että pelastuksen viipyessä ja ruuan loppuessa olisi alkanut ihmissyönti (http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id... ).

Dramaattiset paljastukset ovat nostaneet kaivosmiesten tarinan ja erityisesti elokuvaoikeuksien hintaa. Mitä kauheimpia hetkiä, sitä kiinnostavampia elokuvia on valmisteilla.

Sensaatioista maksetaan

Dramaattisista tarinoista ja ihmiskohtaloista ei maksettaisi kalliita hintoja, elleivät lukijat ja katsojat olisi valmiita maksamaan draamoista.

Formula-kuljettajat ja jääkiekkoilijat nostavat kymmenien miljoonien eurojen vuosipalkkoja vain ja ainoastaan siitä syystä, että heillä on julkisuusarvoa televisiossa. Katsojat ostavat maksutv-lupia heidän vuokseen.

Samalla tavalla sadat miljoonat ihmiset tulevat varmuudella katsomaan televisiosta tai elokuvista Chilen kaivosmiesten tarinan.

A.-P. Pietilä on Suomen Lehtiyhtymän kaupunkilehtiryhmän johtaja, pääkaupunkiseudun suurten kaupunkilehtien vastaava päätoimittaja ja pitkäaikainen taloustoimittaja. Hän on seurannut rahoitusmarkkinoita kolmekymmentä vuotta, kirjoittanut pari tuhatta lehtijuttua ja kymmenkunta kirjaa. Hän sai valtion tiedonjulkistamispalkinnon 2009.

Rahan perässä -blogissa seurataan rahavirtoja, talouden liikkeitä ja ennen kaikkea kenen taskuissa rahat ovat.

Rahan Perässä

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet