Puheenaihe

Lasten lauluäänet madaltuvat – tässä opettajan selitys

Harri Kaitila ei tyrmää bändilaulamista - sitä opetetaan hänenkin johtamassaan musiikkikoulussa - mutta rinnalla pitäisi opettaa ja opiskella laajempaa äänialaa edellyttäviä lauluja. Pelkkä rokin ja popin laulaminen ei kehitä lasten eikä nuorten ääntä oikealla tavalla.

Sauvo Jylhä

Lasten lauluäänet eivät ole enää yhtä kirkkaita ja puhtaita kuin takavuosina. Laulupedagogit uskovat tietävänsä syyn: opettajakoulutuksen puutteiden vuoksi varhaiskasvattajat sekä luokanopettajat ovat laulutaidoltaan keskimäärin entistä heikompia, ja lisäksi kouluissa soi rokki sekä poppi.

Musiikkikoulu MultiKultin johtaja Harri Kaitila allekirjoittaa väitteen.

– Käytännössä se näkyy – tai pikemminkin kuuluu – niin, että lasten äänet ovat madaltuneet.

Ennen vanhaan lapset lauloivat maakuntalauluja, lasten lauluja, kansanlauluja ja virsiä, joiden taitaminen vaatii laajaa äänialuetta. Niiden vaihteleva sävelkorkeus vahvisti ääni-instrumenttia.

– Kouluissa ei ole enää vuosiin ollut edes ole oppiainetta nimeltä laulu eikä opettajiksi pyrkiviltä edellytetä tervettä äänenkäyttöä eikä laulutaitoa. Riittää, että ymmärtää näiden taitojen merkityksen, kun aikaisemmin oltiin aivan päinvastaisella linjalla ja opettajakoulutukseen pyrkivät saivat lisäpisteitä laulutaidosta, Kaitila siteeraa Laulupedagogit -yhdistyksen puheenjohtajan Hannele Valtasaaren selvitystä Laulunopetuksen aseman ja sisällön muutokset.

Valtasaaren mukaan lihasmuistitutkimukset osoittavat kuitenkin kiistatta, että taidon oppimiseen tarvitaan paljon harjoitusta.

Syvällinen laulamisen ymmärtäminen vaatii, että opettajan omassa lihasmuistissa on riittävää omakohtaista kokemusta terveestä äänen toiminnasta. Opettaja ei voi taitoaineissa opettaa enemmän kuin itse taitaa.

– Osa opettajista, joiden lauluääni ei ole hyvä, valitsee opetuksessa itselleen sopivimmat sävellajit ja lapset tulevat perässä. Musiikinopetuksen painopiste on siirtynyt populäärimusiikkiin. Kouluissa soitetaan bändeissä ja lauletaan mikrofoniin. Mikrofoniin laulaminen on huikean helppoa; laululihaksistoa se ei treenaa ja antaa myös väärän kuvan laulajan todellisista laulutaidoista, Keravalla musiikkikouluaan pitävä Kaitila sanoo.

Kun lauluääntä ei harjoiteta enää kaikissa äänen rekistereissä, myös äänihäiriöiden määrä kasvaa – ja äänihäiriöisistä lapsista kasvaa äänihäiriöisiä aikuisia.

– Sen kuulee, kun avaa radion. Vain harvalla juontajalla on enää mallikelpoinen, terve äänentuotto. Ääni narisee, artikulaatio on epäselvää ja äänentuotto on vuotoista – siis äänihuulet vuotavat, mikä kuuluu äänestä.

Kaitilan mukaan kysymys on paljon isommasta asiasta kuin ensiajattelemalta tuntuu.

– Kun ääni-instrumentti ei toimi ja ääni väsyy, puhe ei ole niin selvää ja selkeää kuin voisi olla. Toimiva ääni-instrumentti puolestaan vaikuttaa ihmisten itsetuntoon. Jos vaikkapa työpaikkahaastattelussa on ääni-instrumenttia lukuun ottamatta kaksi tasavahvaa haastateltavaa, selvää on, kumpi on valinnoissa vahvemmassa asemassa.

Valtasaari perää yhteiskunnan yleiseen ilmapiiriin asennemuutosta taito- ja taideaineiden aseman vahvistamiseksi niin päiväkodeissa, kouluissa kuin opettajakoulutuksessakin.

Hän viittaa Ann Gadzikowskin kahden vuoden takaiseen tutkimukseen Born to sing: How Music Enriches Children´s Languagea, jossa laulamisen kerrotaan edistävän lasten oppimista sekä kielellistä kehitystä, koska laulaessaan ihminen käyttää molempia aivopuoliskoja.

Kaitilan musiikkikoulun seinällä on myös Lääkärilehdestä saksittu artikkeli, jossa Musiikkilääketieteen symposiumiin osallistunut lastenpsykiatri, ylilääkäri Jari Sinkkonen Pelastakaa lapset -yhdistyksestä sanoo toivovansa, että kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus olla tekemisissä taiteiden kanssa.

– Musiikki koskettaa, riemastuttaa ja antaa voimaa. Kaikki lähtee leikistä: ilman leikkiä ei ole taidetta. Leikillä ei ole tarkoitusta eikä tavoitetta. Se on yhteistä hauskanpitoa, jossa avataan symbolien maailma, mikä on yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin.

Lue myös: Tuhoaako populäärimusiikki nuorten lauluäänen? Musiikkiopiston opettaja on toista mieltä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (26)

Kommentit

Olipa kaameaa lätkän

Olipa kaameaa lätkän mm-kisoissa kun korkeääniset laulajat kimittivät kansallislauluja. Ei nykyihminen kaipaa mitään korkealta laulua. Mikkiin laulaminenkin on ihan ok ja karaokekuppiloissa näkee minkä nautinnon se ihmisille tuo. Tuo musiikkikoulun johtaja voisi leikata nuo hinaajaviikset!

Kyllä syynä madaltumiseen on

Kyllä syynä madaltumiseen on aikuisten esimerkki, kun pyritään joka paikassa olemaan vakuuttavia ja luonnottoman matalalla äänellä puhuvia arvostetaan mukamas fiksuina. Esim. piäminister Katalainen on oikea tonttu, vaikka matala ääni. Samoin Haloska ym tonttumummelit.

Olipa kaameaa lätkän

Olipa kaameaa lätkän mm-kisoissa kun korkeääniset laulajat kimittivät kansallislauluja. Ei nykyihminen kaipaa mitään korkealta laulua. Mikkiin laulaminenkin on ihan ok ja karaokekuppiloissa näkee minkä nautinnon se ihmisille tuo. Tuo musiikkikoulun johtaja voisi leikata nuo hinaajaviikset!

No kuka mistäkin tykkää? - Ei

No kuka mistäkin tykkää? - Ei sitä voi muut sanoa. Tuo kommenttisi kuulostaa vähän taitamattoman ihmisen puheelta kenties..? Kyllä mikrofoniin laulaminen onkin ok,mutta se ei kehitä kaikenkattavasti laulun tuottoon tarvittavia lihaksia. Siitä oli kyse. Karaoke tuo monelle nautinnon,kyllä,mutta monelle myös ei. On ihmisiä kaikissa ikäluokissa,jotka eivät pysty sietämään karaokea,ja sen vuoksi kokonaan karttavat kyseisiä kuppiloita. Laulu ja laulun -myös niiden korkeiden ja matalien äänien- taitaminen,on kaunista taidetta ja Taide on rikkautta.

Karaoke on Jumalan rangaistus

Karaoke on Jumalan rangaistus ihmisille. Perussuomalaisuus toinen riesa mutta siitä lisää ensi kerralla

Tarviiko lasten olla jo

Tarviiko lasten olla jo pikkuisina jotain hemmetin viskibassoja...? Lapset olkoon lapsia, eikä pikkuaikuisia. Kyllä ne kerkiää rokata itsensä tainnoksiin isompinakin...

Mielestäni se,että lapsi

Mielestäni se,että lapsi oppii kouluikäisenä oikeanlaiset sekä terveet laulutavat,äänialan ja äänenkäytön, ei todellakaan tee lapsesta pikkuaikuista. Heheh. Laulutaito kokonaisuudessaan,ei kyllä vie taikka estä lapsilta lapsuutta. Kuka ei haluaisi opettaa lapselleen erilaisia taitoja ja vieläpä mahdollisimman kattavasti ja hyvin?? Minunkin poikani 4v. on taitava laulaja jo nyt,koska on syntymästään -tarkemmin jo odotusajasta- asti kuunnellut laajan äänialan laulua. Hänelle on kehittynyt sävelkorva ja laulamisen taito. Tästä olen hyvin ylpeä. Laulu tuo hyvän mielen tullessaan,lapselle sekä aikuiselle,varsinkin jos vieläpä osaa sen hyvin. Laulu ylipäätään on positiivinen asia lapsen kasvussa ja kehityksessä,sen kautta voi oppia paljon muunlaisiakin asioita. Ja mitä tulee musiikkiin; sitähän käytetään terapiamuotonakin. Monilla ihmisillä tilanteeseen sopiva musiikki vapauttaa tunteita ja laukaisee myös tunnelukkoja. :) Laulun taitaminen ja musiikiliinen osaaminen on hyväksi lapselle ja aikuisellekin.

Nimimerkki Petri Ström ei

Nimimerkki Petri Ström ei taida ymmärtää laulamisesta mitään. Tai siitä, mitä tarkoittaa laulamisessa ääniala. Mikrofoniin laulaminenhan on vaikeampaa, mitä karaokebaarissa kännipäissään luulisi. Kaikki musiikki ei perustu kaljamäärän maksimoimiseen ja sen pohjalta totuuksien laukomiseen.

No jaa... minusta olisi ollut

No jaa... minusta olisi ollut todella erikoista jos OKL:n pääsykokeissa joutuisi esim. laulunäytteen vetämään ja voisi jäädä sen perusteella vaikka ulos koulutuksesta. Saman logiikan mukaanhan pääsykokeissa pitäisi vetää kärrynpyörä, rakentaa linnunpönttö ja kutoa sukat... Ja toki kouluopetuksessa pitäisi musiikissa kuin kaikessa muussakin tutustuttaa laajalti eri tyylilajien kirjoihin mutta pitää olla myös ajassa kiinni. Siitä olen yhtä mieltä että taito- ja taideaineisiin tulisi panostaa enemmän ja niitä pitäisi opettaa aineopettajavetoisesti. Omat muistoni ala-asteen musiikista ovat kaameat ja vihasin (koulu)musiikkia hartaasti koko peruskoulun. Pelkkää nokkahuilua ja virren veisaamista. Kukaan saman opettajan tunneilla ollut ei innostunut musiikkia harrastamaan.

Kouluaikanani opettaja

Kouluaikanani opettaja todella pystyi tuhoamaan kiinnostuksen lauluun ja musiikkiin vaatimalla lahjakkaan lapsen tasoa kaikilta. Laulu ja musiikki ovat kuitenkin minullekin olleet ilon tuojia koko elämän. Sanoin aina, että ääneni on hieno mutta menee valitettavasti pilalle kurkussa Aiemmin lauloin tuttuja kappaleita ääneen vain yksin ollessani mutta yhtäkkiä tajusin, että olkoon, jos laulattaa niin laulan... Yllätyin, kun kukaan perheessä ei kehottanut vaikenemaan. Päinvastoin, sanoivat, että laula vaan kun pahoittelin taitamattomuuttani. Niin se koulun laulu- ja musiikkiopteus heikensi pitkäksi aikaa itsetuntoa. Nykyisin vetelemme ukko-kullan kanssa duettoja mutta myönnämme sovinnolla, ettemme ole O. Virran tasoa. Musiikin kauneus herättää usein voimakkaita tunteita, hyviä sellaisia. Nykymusiikin ahdistavaa maailmaa en halua kuunnella. Televisiosta ja radiosta nykyisin niin usein kuuluva heikko vinkuna, honotus ym. epäselvä puheääni ihmetyttää, eikö äänityöläisille ole enää minkäänlaisia vaatimuksia äänenkäytön hallinnassa. Pelkkä halu eetteriin pääsystä ei tee ihmisestä äänityön ammattilaista.

"Ei nykyihminen kaipaa mitään

"Ei nykyihminen kaipaa mitään korkealta laulua" Just tämmöinen kommentti osoittaa, että ihmisäänen monipuolisesta käytöstä ollaan vieraannuttu kunnolla! Ihan sama, kuin että kuuntelisi vain toisella korvalla - eihän nykyihminen kahta korvaa kaipaa kun yhdelläkin pärjää. Eikö se oo osa ihmisyyttä, että tutkitaan ja otetaan käyttöön uteliaasti koko ihmisen potentiaali? Liekö suomalainen vain epävarma itsestään: kun mä ite en osaa laulaa tolleen, ei kiinnosta kuunnella muitakaan? -> Laulutunnille, mars! Vaikka olihan se melkoista kailotusta tuolla MM-kisoissa... ;)

Kirkkaalla, puhtaalla ja

Kirkkaalla, puhtaalla ja vuotamattomalla äänellä laulamista ei tarkoitetakaan kirkumista. Mikä tahansa taito vaatii harjoittelua, harrastuneisuutta ja lihaksistoa. Niin on laulunkin laita!

Olen Harrin kanssa osittain

Olen Harrin kanssa osittain samaa mieltä lauluäänen madaltumisesta, mutta olen huomannut musiikinopettajan työssäni myös sen, että murrealueetkin vaikuttavat lauluääneen. Olen opettanut Keski-Suomessa, jossa lasten äänialat olivat huomattavasti matalampia kuin Varsinais-Suomessa, jossa opetan parasta aikaa. Sopraanona jouduin aiemmassa työpaikassa aina ottamaan matalia sävellajeja, jotta oppilaat olisivat voineet laulaa mukana, mutta ilmeisesti varsinaissuomalaisten murre on laulavampaa ja niin äänenkäyttöelimet ovat jo luonnostaankin paremmassa käytössä laajemmalla rekisterillä. Kun yliopistokoulutuksessa leikattiin rajusti musiikin opiskelemisen määrärahoista ja tunneista, niin tämä näkyi välittömästi opettajien taitotason laskuna. Jollei opettajaopiskelija itse omasta harrastuneisuudestaan ollut innostunut ottamaan esim. piano- tai laulutunteja, niin sen järjestäminen yliopistossa on ollut lähes olematonta. Taito- ja taideaineita on saatava opiskella myös itsenäisesti, ei opiskelijaryhmissä! Äänenkäyttö- ja lauluharjoitukset opettajankoulutuksessa on saatava takaisin, sillä Suomen valtiolla ei ole varaa maksaa ennenaikaisia eläkkeitä opettajille, jotka joutuvat ääniongelmiensa takia jäämään pois töistä työkyvyttömyyseläkkeelle pelkästään sen takia, että äänen kanssa on ongelmia tai se ei toimi lainkaan. Yksityistunnit ovat tietenkin kalliita sijoituksia, mutta pidemmän päälle säästävät rahaa. Lisäksi jo työtätekeville opettajille on järjestettävä äänenhuoltokoulutuksia, sillä äänellähän se opettaja sitä työtä tekee. Hyvä esimerkki oppilaille on parasta opetusta, oli se musiikki, jota luokassa tehdään sitten mitä tahansa genreä. Terve äänenkäyttö ei ole ainoastaan oopperamaista klassisen laulukoulun äänenkäyttöä. Terve äänenkäyttö on jokaisen oppilaan kansalaisoikeus ja siihen on saatava asiallista koulutusta henkilöltä, joka siihen pystyy ja pystyy vaatimaan.

Huonosta äänenkäytöstä olen

Huonosta äänenkäytöstä olen valittanut jo vuosien ajan.Varsinkin naiset narisevat,mutta kyllä miehetkin puhuvat särkyneellä äänellä.En voi katsoa televiso-ohjelmaa jossa on narisevaääninen juontaja,suljen radion jos puhuja ei käytä ääntään kuten pitäisi.Ihmettelen:miksi juontajiksi valitaan ihminen,jolta tulee puhetta,mutta äänenkäyttö on kamalaa..Onneksi uutistenlukijat ovat yleensä sointuvasti puhuvia,mistä kiitos.

Olen miettinyt, onko

Olen miettinyt, onko toimittajan- ja esiintymiskoulutuksen saaneissa todella vain promille äänenkäytön hallitsevia, koska medioihin palkataan narisevia juontajia (Jungnerin ex-vaimo), henkäileviä säätiedottajia, nasaalilla kälättäviä haloohaloita ja muita omituisuuksia. Ei kai muuten olisi mahdollista, että nämä ihmiset ovat töitä saaneet? Ja jos joku, joka on otettava, koska tarjonta on pieni (meteorologit lähinnä), eikä TV-kanava voisi lähettää heitä jollekin puheterapiatunneille, että pääsevät äänenkäytön virheistä eroon? Olen itse aikoinaan korjannut ihan vapaaehtoisesti suhahtavan savolaisässäni ja puhevirheitä voi todella korjata, jos haluaa ja etsii ammattilaisen apua. Sen sijaan en allekirjoita entisaikojen musiikinopetuksen ihanuutta. Me lauloimme todella niitä maakuntalauluja, mutta pakollinen laulukoe luokan edessä puolikuuron kanttorin (koulumme musiikinopettaja) ei todellakaan kehitä lauluääntä. Oikeasti opin laulamaan kohtuullisesti vasta yliopistoaikoina, kun menin mukaan ylioppilasteatteriin, missä opetettiin mm. oikeaa hengitystekniikkaa.

Useimmissa alakouluissa

Useimmissa alakouluissa pudotettiin 1990-luvulla säästöpaineissa musiikin tunnit yhteen ainokaiseen viikossa! Sillä on valtavan suuri merkitys. Vaikka kuinka haluaisin laulattaa lapsia ja opettaa laajaa laulumateriaalia, niin aikaa ei ole riittävästi. Musiikki ja kuvaamataito ovat kärsineet eniten, liikunnaltta ja käsitöiltä ei olla uskallettu pudottaa tuntimääriä yhteen viikossa.

Omana kouluaikana sai valita

Omana kouluaikana sai valita joko musiikin tai kuviksen. Olen harmitellut koko ikäni etten ole oppinut äänenkäyttöä, kuviksesta tuli ammatti mutta laulutaito on yhä oppimatta vaikka itsekseni olenkin laulellut ja soitellut. Ilokseni syksyllä olen pääsemässä kuoroon, joka on tarkoitettu taviksille. Tämmöisiä kuoroja lisää joka niemeen, notkoon ja saarelmaan! Ja kouluun kaikille taideaineita.

On turhaa verrata entisajan

On turhaa verrata entisajan laulutunteja ja -kokeita nykyiseen laulamattomuuskouluun. Ajat on muuttuneet, samoin suhde lauluun ja sen opetukseen. Jo päiväkodeissa lauletaan pienen oktaavialan puolella, kun lasten luonnollinen, oikea oktaaviala olisi 2-viivainen eli tuplasti korkeampi!

Meillä kansakoulussa

Meillä kansakoulussa kokoonnutiin juhlasaliin ja laulettiin kolme varttia yhteen ääneen. Nämä hetket muistan elävästi vielä nyt viisikymppisenäkin. Itselleni laulu on ollut koko elämän kantava voimavara, ja sääli että se ei nykyään ole muodissa eikä sitä ylläpidetä. En usko että lasten äänet ovat madaltuneet. Se on kiinni siitä ettei lauleta siltä korkeudelta jolla ihmisääni oikeasti alkaa soida.

ERITTÄIN HIENO PUHEENVUORO

ERITTÄIN HIENO PUHEENVUORO HARRI!! Niin samaa mieltä kanssasi!! Laulu- ja soittotunti erikseen kouluihin!!

Kiitos Äänenkäytön

Kiitos Äänenkäytön ammattilainen ja musamaikka hienosta ja Se on aivan totta, että asiallisesta kommentistasi. Nyt taitavat olla amatöörit liikkeellä kommenttiensa kera. Kyllä jo alakoululaisella tulee olla oikeus ammattilaiseen musiikinopettajaan. Laulun ja leikin oppinut lapsi oppii myös helpommin uusia kieliäkin. Ja musiikki on myös yksi voimavaratekijä tiukassa maailmassa. TAIDE-AINEITA enemmän kouluihin!

Laulutaito on hyvä juttu ja

Laulutaito on hyvä juttu ja äänekäyttö on tärkeää opetella, mutta ajat muuttuvat. Myös kuvis, matikka tai mikä tahansa muukin aine vaatii aikaa. Niin kuin täällä jo mainittiin murrealueesta, niin väitän, että geenitkin vaikuttavat lauluääneen. Olemme myös eripituisia ja elinajanodote on pitempi kuin 100 vuotta sitten. Toki ravinto ja terveystieto vaikuttavat myös. Joku mainitsi, että karaoke tuo nautintoa laulajalle. Näin just. Kyllä nykyihminen laulaa ja löytää siihen omat tapansa. Äänialan muuttuminen ei ole pelkästään negatiivinen asia, jos nyt ei positiivinenkaan. Se vain on muutos. Mielestäni oma lapseni kuulee paljon laajemmin musiikkia kuin koskaan aikaisemmat sukupolvet ovat voineet kuulla. Käymme konserteissa, kuuntelemme klassista, on lastenlauluvalikoimaa jos minkäkinlaista ja lisäksi kaikki ohjelmat TV:stä ja radiosta. Lisäksi on musiikkileikkikouluharrastus, päiväkodissa / koulussa laululeikitään jatkuvasti. Jos luokanopettaja onkin kykenemätön opettamaan laulua, niin olisi kätevää, että musiikinopettaja sentään osaisi. Olen kuitenkin itse huomannut, että monet musiikinopettajat eivät laula saati opeta laulamisen tekniikkaa. Ja täällä jotkut valittivat etteivät ole oppineet laulamaan, koska koulussa ei opetettu. Ootteko nyt vähän hassuja: ei koulussa tarvi kaikkea oppia. Opiskella ja kurssittaa pitää myöhemminkin itseään.

Ainakin Oulussa ollaan

Ainakin Oulussa ollaan ajamassa musiikkiluokkatoimintaa lyttyyn. Tämä on suunta teknologiakaupungissa, jossa luovuudelle ja pehmeille arvoille ei jää sijaa.

Mielestäni suomalaisten

Mielestäni suomalaisten äänenkäyttö on kehittynyt valtavasti, ihan kansainväliselle tasolle. Ennen riitti, että laulaa nuotilleen ja korkealta, mutta ääni sai kuulostaa minkälaiselta vain. Tietysti upeita laulajia löytyy Suomesta vuosikymmenien takaa, mutta niin löytyy nykylaulajistakin. Kyllä nykyäänkin pystytään laulamaan korkealta, mutta se on eri asia kuka haluaa kuulostaa virsiä vinkuvalta mummolta (kärkevä vertaus kärkevään artikkeliin ja kommentteihin) :) Nykymusiikki on laulajalle haastavaa, niissä liikutaan laajasti molempiin suuntiin. Mielestäni nimenomaan vanhanliiton laulut tarjoavat paljon vähemmän haastetta jopa lapsilaulajalle. Ehkäpä äänen mataloitumista voisi tutkia myös ihan fyysisistä muutoksista, onhan nykynuori paljon suurikokoisempikin kuin entisajan suomalainen. Tietenkin ammattitaitoinen laulunopetus olisi hieno asia myös alakoululaisille, mutta kuinka moni laulunopettajaksi vaivalla opiskellut haluaa työskennellä nykypäivän kouluissa, joissa oppilaita on aivan liikaa yhdelle opettajalle.

Mielestäni

Mielestäni opetussuunnitelmaan pitäisi kuulua kunnollinen laulunopetus ,koska itse olen sitä sukupolvea ,että säästösyistä ei ollut laulunopetusta ja aikuisena sairastuin sellaisiin fyysisiin sairauksiin ,mitkä pitkäksi aikaa tekivät puhumisesta erittäin kivuliasta. Heti kun sain lääkityksen kuntoon ,menin laulutunneille ja ne ovat auttaneet todella paljon minua ,itseasiassa olen todella onnellinen että puhuminen on nykyisin niin helppoa ja varsinkin olen huomannut että vaikka pop musiikista tykkään ,kansanlaulut kehittävät parhaiten ääntäni ,mutta tietenkin kaikki laulaminen on aina hyväksi ,kunhan tekee sen terveellä tekniikalla. Joten kiitos kaikille laulunopeille & toivottavasti kouluissa ruvetaan taas laulamaan.

Nimimerkki Simimi kertoi

Nimimerkki Simimi kertoi edellä murheellisia kuulumisia Oulun musiikkiluokista. Siellä mm. Pakkalassa, Tuirassa ja Pohjankartanossa on ollut vuosikausia mahdollisuus saada ainutlaatuista oppia. Taistelkaa oululaiset niiden puolesta kuin Kärpät. Ei musiikki voi olla teknologialta pois!

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu