Paikalliset

Raju Viron-matkailu ruuhkauttaa Jätkäsaarta

Pasi ja Kaika Sahari ovat Jätkäsaaren uudisasukkaita. Pasi Sahari kertoo, että Viron laivamatkustajien viinaralli ei alueella näy muuten kuin hetkellisinä autoruuhkina.

Johanna Erjonsalo

Keskeneräisessä Jätkäsaaren kaupunginosassa asutaan paitsi pölyävien rakennustyömaiden niin myös ajoittaisten liikenneruuhkien keskellä.

Alueella sompailevat työmaarekat, Länsiterminaalin laivamatkustajat ja asukkaat. Jätkäsaaresta uhkaa muodostua paha liikennesumppu sitten kun alueelle on ahdettu kaikki talot 15 000 asukkaalle.

Myös Viron viinaralli pyörii vilkkaana Jätkäsaaressa, kun päivittäin tuhannet matkustajat purkautuvat laivoista alkoholilasteineen autoihin, takseihin ja tilausbusseihin.

Markku Hulkkonen on asunut viime syksystä lähtien parinsadan metrin päässä laivaterminaalista.

– Viinaralli näkyy hetkellisesti ruuhkina. Ei sen kummemmin. Toki oudoltahan se tuntuu, että saa niin paljon alkoholia tuoda kerralla.

Pääseekö Jätkäsaareen ja Jätkäsaaresta pois autolla sitten kun koko kaupunginosa on valmis?

– Jos ei uutta yllättävää maankäyttöä alueelle tule, niin ehkä sitten. Liikennejärjestelyt on pitänyt suunnitella ja liikennemäärät ennustaa niin, että liikenne toimii. Eihän muuten olisi järkeä rakentaa tänne, autollinen Hulkkonen uskoo.

Jätkäsaarelainen Pasi Sahari on kävelyllä Kaika-tyttärensä kanssa.

– Jos alueelle muuttaa paljon asukkaita, joilla on auto, niin ruuhkat voivat olla pahat. En sitten tiedä, tuleeko se vaikuttamaan autottomiin asukkaisiin, miettii Sahari, jonka perheessä ei ole autoa.

Miltä tuntuu asua Viron viinaralli silmien alla?

– Viinaralli ei hirveästi näy asuintalomme sisäpihalla. Silloin kun laivoja tulee ja lähtee, alueen ainoa sisääntulotie ruuhkautuu.

Jalankulkijalle suojatien ylittäminen on ruuhkien ja keskeneräisten rakennustyömaiden takia hankalaa

– Vaikka suojatiemerkinnät on maalattu ajorataan, suojatiekylttejä ei ole. Kadun yli ei meinaa päästä.

Jätkäsaari-seuran puheenjohtaja Juha-Pekka Hippi myöntää, että lisääntyvä Viron matkailu näkyy Jätkäsaaren asukkaiden arjessa.

– Silloin kun laiva tulee satamaan, on jo nyt ruuhkautumista näkyvissä Mechelininkadun suunnalla. Kun päälle lisätään tulevat asukkaat, täytyy varmaan liikennejärjestelyjä sujuvoittaa Mechelininkadun suunnalla.

– Luotan, että Helsingin kaupungin talous- ja suunnittelukeskus sekä arkkitehtiosasto tekevät liikennejärjestelyt sillä tavalla, että ne laskevat kapasiteetin ammattitaitonsa pohjalta oikein. Eli, että kaistoja on riittävästi.

Hippi huomauttaa, että Jätkäsaari on laaja alue.

– Se näkyy enemmän aivan uusimmilla asukkailla, jotka asuvat Länsiterminaalin vieressä. Muuten viinaralli koskettaa vain pientä osaa Jätkäsaarta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (4)

Kommentit

Helsingin liikennesuunnittelu

Helsingin liikennesuunnittelu on tehnyt kaikkensa, jotta alue ruuhkautuisi. Länsiväylää kohti mentäessä liikenne pysäytetään tahallaan jokaisiin valoihin, vaikkei risteävistä suunnista tulisi ketään. Pyöräily-Baanan loppuosaan tehtiin muutamalla miljoonalla eurolla silta ja alikulku, mutta kymmenen metrin päähän alikulusta jätettiin painonappivalot, joilla yksi ihminen voi pysäyttää satojen etenemisen. Yleensä nuo valot vaihtuvat, vaikkei kukaan olisikaan painanut nappia.

Tottakai kaupunki ruuhkautuu,

Tottakai kaupunki ruuhkautuu, kun rakennetaan autokaupunkia. Mitä enemmän suositaan autoliikennettä, sitä enemmän vapautuu tilaa autoilulle, joka täyttyy seuraavana päivänä uusilla autoilla ja kierre on valmis. Kaupungissa vaan ei ole tilaa rajattomasti. Voidaan rakentaa veronmaksajien rahoilla tunneli, mutta mitäs sitten tehdään, kun tunneli täyttyy autoista ja liikenne seisoo? Suoraan liikennesuunnittelun oppikirjasta. Kehittäkää joukkoliikennettä, niin saadaan kadun tila tehokkaammin käyttöön ja suuremmat ihmismassat liikkeelle.

Ratkaisu on olemassa:

Ratkaisu on olemassa: Crusellinsilta. En tiedä miksi sitä ei koskaan mainita näissä tiuhaan eri lehdissä toistuvissa ruuhkajutuissa. Ja miksi sinne ei ole opasteita terminaalilta? Silta seisoo lähes käyttämättömänä. Kuitenkin sillan kautta on Länsisatamasta lyhin, helpoin ja nopein reitti länteen eli Lauttasaareen, Länsiväylälle ja sieltä edelleen kehäteille ym.

Ehdottomasti samaa mieltä.

Ehdottomasti samaa mieltä. Miksi ihmeessä ruuhkauttaa Tyynenmerenkatua ja Mechelininkatua, jos on menossa Lauttasaareen tai Länsiväylälle. Liikenne olisi ohjattava kulkemaan Crusellinsillan kautta. Selkeät opasteet tarvitaan nopeasti, niin saadaan purettua laivamatkustajien aiheuttamat ruuhkapiikit.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu