Paikalliset

Tytöt joutuvat taistelemaan huomiosta päiväkodeissa

Naisasialiitto Unionin hankkeessa on tehty myös paljon positiivisia havaintoja päiväkotien arjesta. -Videoilla on esimerkiksi tilanteita, joissa tyttöjen ja poikien välistä ystävyyttä vahvistettiin, projektipäällikkö Milla Paumo kertoo.

Päivi Tuovinen

Uusi tutkimus vahvistaa sen, että tyttöjä ja poikia kohdellaan päiväkodin arjessa eri tavoin.

– Tytöt esimerkiksi joutuvat välillä tekemään huomion eteen tosi paljon enemmän töitä, kertoo päiväkotien arkea videoinnin avulla tutkinut Nea Alasaari.

– Tyttöjen täytyy myös laittaa oma tahto syrjään, pojilta ei vaadita samaa.

Tämä tuli esille esimerkiksi leikkitilanteessa, jossa nukella leikkineen tytön piti hyväksyä se, että toinen tyttö vie nuken omiin leikkeihinsä kesken leikin.

Poikien ei tarvinnut osata jakaa autojaan, vaan päinvastoin heillä oli oikeus riistää niitä takaisin itselleen muilta lapsilta.

– Kasvattajat myös asettivat tytöille etuoikeuden nukkeihin ja pojille autoihin, Alasaari sanoo.

Alasaaren Lasten leikkiä – sukupuolitietoinen näkökulma päiväkodin arkeen pro gradu -tutkimus on osa Naisasialiitto Unionin Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa – tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hanketta. Hanke on saanut Opetus- ja kulttuuriministeriöstä rahoituksen vuosille 2012–2014.

Siinä missä Alasaaren tutkimus keskittyy leikkitilanteisiin, projektipäällikkö Milla Paumo on käynyt henkilökunnan kanssa keskustellen läpi useampana päivänä kuvatun videomateriaalin.

– Yksi arjen tilanteissa toistuva havainto on, että pukemis- ja riisumistilanteissa poikia autettiin pyyteettömästi selvästi enemmän kuin tyttöjä, Paumo kertoo.

– Kun poikien oma-aloitteisuuteen ei täysin luoteta, tällöin apua pyytävät tytöt joutuvat odottamaan apua pidempään.

Paumon mukaan on myös tyypillistä, että sanavalmiit pojat pääsevät keskusteluissa ja toiminnassa helpommin päärooliin.

– Verbaalista poikaa vahvistetaan, kun taas yhtä sanavalmis tyttö ei välttämättä saa vastaavaa huomiota, hän selittää.

Hankkeen tarkoituksena on paitsi hankkia tietoa tasa-arvosta päiväkotien arjessa, myös saada tasa-arvotyö osaksi varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja.

– Lisäksi koulutamme alan henkilöstöä. Tämän syksyn aikana puskaradio on lähtenyt toimimaan ja olen ollut useampana viikkona jossain helsinkiläisessä päiväkodissa keskustelemassa aiheesta, Paumo kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (7)

Kommentit

"Tämä tuli esille esimerkiksi

"Tämä tuli esille esimerkiksi leikkitilanteessa, jossa nukella leikkineen tytön piti hyväksyä se, että toinen tyttö vie nuken omiin leikkeihinsä kesken leikin." No sehän on naissukupuolen oma keskinäinen ongelma. On vain hyvä että pojat eivät hyväksy samanlaista menoa.

Etkö ymmärrä tekstistä, että

Etkö ymmärrä tekstistä, että aikuiset ohjaavat ja menevät väliin? Eli aikuiset estävät ja toruvat jos tyttö yrittää otta takaisin lelun, mutta eivät vastaavassa tilanteessa kun kyseessä on poika. Lasten käytöksessä ei ole sukupouolieroja, aikuisten reaktioissa on. Aikuiset muokkaavat lasten käytöstä ja näin syntyy sukupuolieroja.

Aivan, samasta tilanteesta

Aivan, samasta tilanteesta voi vetää myös päinvastaisen johtopäätöksen, riippuen siitä kumman tytön näkökulmasta tuota tilannetta tarkkailee.

Näyttää olevan taas näitä

Näyttää olevan taas näitä "tutkimuksia" jossa "tutkijalla" on etukäteen vastaus valmiina. Perusteluksi valikoidaan vain hypoteesia tukevat havainnot ja jos niitä ei löydy, muutkin havainnot kelpaavat.

Näyttää taas olevan näitä

Näyttää taas olevan näitä lukijoita joilla on etukäteen vastaus valmiina, koska eivät voi sietää, kun heidän ennakkoluulojan kyseenalaistetaan. Sehän ei tietenkään voi olla niin, että lapset ovat lapsia kunnes aikuiset pukevat heidät pinkkiin ja siniseen. Baby X ja muut vastaavanlaiset tutkimukset ovat osoittaneet jo kauan sitten, että aikuiset nimenomaan käytäyttyvät eri lailla "tyttöjä" ja "poikia" kohtaan (sama vauva joka puettiin pinkkiin ja siniseen).

Kouluissa on iät ajat ollut

Kouluissa on iät ajat ollut sama tilanne. Uskotaan ja uskotellaan, että poikia " sorretaan", että opettajat suosivat tyttöjä. Kun luokkatilanteita ( eväti feministit, vaan puolueettomat tahot ) videoitiin, huomattiin, että opettajat antoivat paljon enemmän huomiota pojille, että opettajat sietivät paljon enemmän häiriökäyttäytymistä poikien taholta kuin tyttöjen... Ja nimenomaan tätä tekivät naisopettajat. Olen tavannut yläasteen ja lukion opettajan, joka sanoi : " Kun minulla on itselläni kaksi poikaa, minusta on oikein, että pojilta vaaditaan vähemmän "...?

On kyseenalaista, että

On kyseenalaista, että projekti on pistetty liikkelle neutraalin tahon sijaan Naisasialiikkeen toimesta

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu