Paikalliset

Pyöräilyn nopeusrajoitus ei innosta

Pyöräteille harkitaan nopeusrajoituksia. Helsingin Uutisten kyselyyn vastanneet ihmettelevät, miten nopeutta sitten mitataan, seuraisiko ajoituksista pyörien nopeusmittaripakko.

Riku Cajander

Niukka enemmistö Helsingin Uutisten nettikyselyyn vastanneista ei rajoittaisi polkupyöräilijöiden vauhtia Helsingissä.

Vastaajista 55 prosenttia ei kannata ja 45 prosenttia kannattaa nopeusrajoituksen säätämistä pyöräteille. Tällä hetkellä pyöräteillä on voimassa sama nopeusrajoitus kuin viereisellä ajoradalla. Pyöräteiden nopeuden rajoittaminen on ollut esillä tieliikennelain uudistusta valmistelevassa työryhmässä.

Muun muassa Helsingin vanhusneuvosto on arvostellut pyöräilijöitä liian kovasta vauhdista ja vaaratilanteiden aiheuttamisesta ikäihmisille.

Aiheesta käytiin HU:n verkossa vilkasta keskustelua.

– Poliisin pitäisi valvoa nykyistenkin liikennesääntöjen noudattamista ja sakottaa pyöräilijöitä, he käyttäytyvät kuin mikään sääntö ei koskisi heitä, tuumasi nimimerkki MDI.

– Kaikkiin polkupyöriin pitää asentaa nopeusmittari. Sitten vielä vakionopeuden säädin, jolla rajoitetaan max 15km/h. Myös potkulautoihin ja rollaattoreihin mittarit. Sekä katsastuspakko kahden vuoden välein, ironisoi nimikerkki Vääpeli Ryhmy.

Nimimerkki pyöräilijä esitti oman ehdotuksensa.

– Kevyenliikenteen väyliä pitäisi olla kahden tasoisia: Kaupungin keskustassa, jossa pyörät ja jalankulkijat jakavat samat väylät, nopeusrajoitus voisi olla jopa 15 km/h. Keskustojen ulkopuolella nopeusrajoitus voisi olla 45 km/h, mitä nopeutta myös sähköavusteiset pyörät voisivat kulkea.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

HS: Poliisi haluaa pyöräilijöille nopeusrajoituksen – ota kantaa äänestyksessä!9.6.2014 09.52

Kommentit (5)

Kommentit

250W moottorilla varustettu

250W moottorilla varustettu pyörä saa avustaa noin 26 km tuntinopeuteen asti. Jos enemmän, se on mopo. Polkea sähköavusteisella saa tietenkin lujempaakin. Sinänsä on järjetöntä, että 250W moottoreilla on rajoitin. Ilman rajoitinta nopeus ei nousisi kuin 30 km tuntivauhdin paikkeille. Eli reippaasti kohtalaisen kunnon omaavan fillaristin vauhtia pienemmäksi. Minulla ei ole silmiä selässä ja vain hyvällä tuurilla olen selvinnyt törmäyksittä. Fillarin tuloa ei juuri kuule, jos soittokelloa ei käytä. Ja sitä soittokelloa pitää käyttää jo rutkasti aiemmin kuin toisen selän takana!

Samaa mieltä. Pahimmalta

Samaa mieltä. Pahimmalta tuntuu vauhti, kun ajavat kävelytiellä kovaa, koska ei kyllin pian saa pysäytettyä, vaikka jarru kunnossa oli. Itse ajoin kolarin kerran, kun autonajaja arvioi ehtivänsä pois edestä, kun alamäessä vauhti kiihtyi ja yllätti noin 5 metrin päässä. Onneksi ei pahemmin käynyt, kuin etu-pyörä vinoksi meni ja auton-ajaja korvasi sen.

Käykääpä katsomassa

Käykääpä katsomassa eduskunnan keskiviikon lisätalousarvion tulokertymää. Sakkotulot nousseet ennusteita enemmän kymmenillä miljoonilla. Poliisihan se halusi saada nopeusrajoitukset, eli hinku päästä sakottamaan pyöräilijöitäkin ylinopeudesta. Eli koko sakkorysä on puhdasta rahastusta jutan ja jykän mokien maksuun. Itä uudenmaan poliisi vinkuu kun ei ehditä tutkia rikosilmoituksia. Ei kai kun kaikki on sakottamassa teillä.

Poliisi ei saa rahoja, vaan

Poliisi ei saa rahoja, vaan ne menevät suoran valtiolle. Joten poliiseille on ihan sama, vaikkei keitään koskaan sakottaisikaan.

Kannelmäessä juuri meinasi

Kannelmäessä juuri meinasi pyöräilijä ajaa päälle, kun raskaana oleva nainen pienen koiran kanssa käveli puistotien oikeaa reunaa. Vanhempi mies pyöräilijä soitti kelloa ja oletti että 2 sekunnissa pystyy reagoimaan ja hyppäämään ojaan. Autokoulussa opetettiin kyllä reagointiaikoja, mutta tajuaako myös pyöräilijät ne? Vai onko kortti jo hyllyllä? Ensi kerralla lähtee myös sauvakävelysauvat mukaan, niin saadaan vähän turvaväliä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu