Liikenne

Pisararadalle lyttäys maakunnasta – ”Kaikki eivät voi valua pääkaupunkiin”

RATAINVESTOINNIT   Eteläkarjalaiset kansanedustajat ovat nousseet yhteistuumin puolustamaan Imatra–Luumäki-kaksoisraidetta, jonka ohi on ajamassa Helsingin Pisararata.

Pisararadan kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 1,4-2 miljardia euroa rahoitustavasta riippuen. Liikenneviraston mukaan välittömät rakennuskustannukset olisivat noin miljardi euroa.

Kaupunkimittaustoimisto, Liikennevirasto

Helsingin Pisararadan rakentamissuunnitelmat ovat saaneet nyt eteläkarjalaiset kansanedustajat puolustamaan kynsin ja hampain Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen etenemistä. Osa heistä, kuten Kimmo Tiilikainen (kesk.), on hämmästellyt, onko hallitus nostanut Helsingin ratahankkeen kaikkien muiden ohi.

– Luulen, että olemme hyvin yksimielisiä kaksoisraiteen puolesta, kokoomuksen kansanedustaja Anu Urpalainen tiivistää eteläkarjalaisten edustajien tunnelmat.

– Suhtaudun kriittisesti Pisararataan varsinkin kun laskelma osoitti sen kannattamattomaksi, tosin suuremmalla liikennemäärällä kannattavaksi. Pisaralla ei saa olla vaikutusta Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen lykkäämiseen.

Suunniteltu Pisararata-hanke pitää jäädyttää.”

Erityisen käärmeissään on keskustan Ari Torniainen.

– Suunniteltu Pisararata-hanke pitää jäädyttää. Hanke on kallis, yli miljardi euroa, ja hyötysuhteeltaan huono, hän kommentoi.

Sdp:n Suna Kymäläinen on myös mukana rintamassa.

– Olen erittäin pettynyt Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen viivästymisestä. Olemme moneen kertaan painottaneet, että eduskunnan tahdon on näyttävä teoissa, Kymäläinen kertoo.

Hänen mukaansa on silti turhaa asetella vastakkain Pisararataa muiden liikennehankkeiden kanssa.

– Mielestäni Pisara puolustaa paikkaansa, mittava hanke tuo työtä Suomeen ja valmistuttuaan Pisarasta hyötyy koko Suomi.

Jukka Kärnä (sd.) nimeää myös Imatra–Luumäen etusijalle.

– En laittaisi näitä hankkeita niinkään vastakkain, vaan nämä ovat enemmän aikataulukysymyksiä. Ehdoton ykkönen on kaksoisraide Imatra–Luumäki-välille. Ratkaisulla tuetaan kaakkoisen Suomen teollisuutta ja elinvoimaisuutta ja sitä, että kaikki ihmiset eivät valu pääkaupunkiseudulle.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Lappeenrannan Uutiset.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Kansanedustaja: Pääradan remontti on pisararataa tärkempi4.7.2014 09.45
Kovaa palautetta Pisara-radasta: ”Jäämeren rata yhtä kallis”24.6.2014 16.04
Pisararata saa nyt vauhtia – ”Rahoitus budjetin ulkopuolelta”26.3.2014 15.40

Kommentit (44)

Kommentit

Pääkaupunkiseudultahan suurin

Pääkaupunkiseudultahan suurin osa veromarkoista kerätään, joten kohtuullista on että niitä välillä myös tänne suunnataan.

Helsingin seudulla sitä

Helsingin seudulla sitä junarataa käytetään ihan oikeasti, raha ei mene hukkaan. Toista on maaseudulla rakennettavat radat, joilla ei kulje kukaan. Esimerkiksi Savonlinnasta länteen kunnostettiin junarata miljoonilla euroilla, mutta sitä käyttää vain aurajuna pari kertaa talvessa.

Valtaosa suomalaisista asuu

Valtaosa suomalaisista asuu muualla kuin pk-seudulla.

Pääkaupunkiseudulla asuu 20%

Pääkaupunkiseudulla asuu 20% suomalaisista, mutta junarataa täällä on alle prosentti tuon Pisararadan rakentamisen jälkeenkin.

Järkevintä ja edullisinta

Järkevintä ja edullisinta olisi ottaa takaisin raidekäyttöön kaupunkia pitkin rantoja kiertänyt, entinen satamarata, jota voisi käyttää myös satamien ja konserttien henkilöliikenteeseen kätevästi. Oli erittäin lyhytnäköistä poistaa se, poliitikkojen typeryyttä kaikkiaan.

Pisararata kuulemma puolustaa

Pisararata kuulemma puolustaa paikkaansa, koska mittava hanke toisi työtä Suomeen. Tällä perusteella kannattaisi myös Imatran ja Luumäen välille rakentaa tunneli.

Töitä Suomeen, vaan

Töitä Suomeen, vaan viimeaikaisen historian valossa ei suomalaisille.

Virolaisille ja puolalaisille

Virolaisille ja puolalaisille. Suomalaiset saavat myydä persettään jos haluavat rahaa.

Kylläinen pelleilijä, tuo

Kylläinen pelleilijä, tuo palstojemme terveysvaikutteinen ilopilleri unohti Timo Soinin sanat: persu ei persettään myy!

Kunnollinen Jokeriliikenne

Kunnollinen Jokeriliikenne kehäteille maksaisi murto-osan Pisararataan verrattuna. Purkamalla tarvetta kierrättää ihmismassoja Helsinginniemen kautta se lyhentäisi matkustusaikoja ja tekisi vielä koko Pisararadan tarpeettomaaksi.

Helsinkiläiset eivät Pisara

Helsinkiläiset eivät Pisara-rataa tarvitse. Helsinkiin ko. radan varteen ei tule yhtään lisäasuntoa , joita poliitikot väittävät tulevan. Pasilan asemanseutu pääasemaksi junille , ratikoille ja busseille sekä poikittaismetrolle. Junakalustoa kun ei uusita niin miten ikäihmiset kulkevat rollaattoreilla junissa ja 45 metriä maan alta ylös rullaportaissa ? Tuleeko muka 20% eli 400 miljoonaa rahoitus EU:sta ? Seis koko projekti ja keskitytään koko Helsingin seudun liikenteen parantamiseen 2 miljardilla , minkä suuruudenhullu 8 km Pisara-rata vaatisi. .

"Helsinkiläiset eivät Pisara

"Helsinkiläiset eivät Pisara-rataa tarvitse. Helsinkiin ko. radan varteen ei tule yhtään lisäasuntoa , joita poliitikot väittävät tulevan. Pasilan asemanseutu pääasemaksi junille , ratikoille ja busseille sekä poikittaismetrolle. Junakalustoa kun ei uusita niin miten ikäihmiset kulkevat rollaattoreilla junissa ja 45 metriä maan alta ylös rullaportaissa ? Tuleeko muka 20% eli 400 miljoonaa rahoitus EU:sta ? Seis koko projekti ja keskitytään koko Helsingin seudun liikenteen parantamiseen 2 miljardilla , minkä suuruudenhullu 8 km Pisara-rata vaatisi. ." Joskus kun ei jaksa itse kirjoittaa, on kiva löytää mielipide, jonka kanssa on ihan samaa mieltä. Keskitetään liikenne Pasilaan ja kehitetään muu liikenne kohti Helsinginientä. Jukureimmatkin stadilaiset, esim. AnniS., varmaan ymmärtävät tämän ehdotuksen arvon. Move it, babe !

Mikähän se vaihtoehtoinen

Mikähän se vaihtoehtoinen liikennemuoto Pasilasta Helsingin keskustaan olisi? Metro tulisi vielä kalliimmaksi, busseja varten ei voi lisätä kun teille ei enempää mahdu jne. Helsingin joukkoliikenteen solmukohta on Päärautatieasemalla kun siellä kohtaavat metro, junarata, raitiotie ja bussilinjat. Pisararata parantaa todella paljon pääkaupunkiseudun liikennettä kun moni pääsee työpaikalleen ilman vaihtoa vaikka toki poikittaisliikenteessä jää vielä parantamisen varaa.

Ajatus, että liikennettä

Ajatus, että liikennettä tulee kierrättää Vironniemen kautta, on erikoinen. Jos kierrätyksen keskipisteeksi valittaisiin Laajasalo tai Lauttasaari, ajatusta pidetäisiin hulluna. Jos Helsinkiä palvelevaa kuljetuskapasiteettia ei lisättäisi, osa liikenteestä suuntautuisi muualle Suomeen. Helsinki jäisi viihtyisäksi 50-luvun kaupungiksi. On myös toisenlaisia samansuuntaisia pääkaupunkiseutua koskevia kummallisuuksia. Tarkoitan väkiluvun itsetarkoituksellista kasvattamista muun Suomen jäädessä tyhjäksi. Kolmas kummallisuus on pakkomielle yksityisautottomasta radanvarsikaupungista, joka elää työssäkäynnillä Helsingin ydinkeskustassa.

Helsingin päättäjille Pisara

Helsingin päättäjille Pisara-rata kelpaa kyllä, kunhan valtio maksaa.

Pääkaupunkiseudulla asuu

Pääkaupunkiseudulla asuu valtaosa Suomen ihmisistä, joten maakunnat valitettavasti ovat toisella sijalla, kun palveluja rakennetaan. Maakunnissahan on pakko jokaisella olla se ihka oma ja ihana auto pihalla odottelemassa häntää heilutellen. Ei siellä mitään ratoja tarvita.

Pisara-rata voisi olla ihan

Pisara-rata voisi olla ihan järkevä, jos sinne voisi laittaa junan vaikka minuutin välein. Tosin paloviranomaiset ovat ihan syystä kauhuissaan, jos maan alla on samanaikaisesti tuhansia ihmisiä :-)

1.Kruunuvuoren massiivinen

1.Kruunuvuoren massiivinen siltahanke. 2.Keskustatunneli. 3.Pisararata. 4.Pasilan uusi keskuskirjasto. 5.Metron automatisointi. 6.Nykyisen metron laajennus --> Espoo suunta. 7.Metron laajennus Vantaa --> Sipoo suunnat. 8.Jalankulkutunnelit / Kuljetinrata --> Rautatientori --> Salmisaari --> Ruoholahti -- > Jätkäsaari. 9.Ilmaraitiotie. Hakaniemi --> Itäkeskus 10.Meritunneli. Helsinki --> Tallinna 11.Vuosaaren Lämpövoimala. 12.Raidejokeri. 13.Guggenheim. 14.50 Pilvenpiirtäjää eliittiporukalle,merinäköalalla. 16.Vois vielä vetäistä helikopterireitin. Jätkäsaari --> Kamppi --> Rautatientori --> Hakaniemi --> Pasila --> Töölö. 17.Taksiputki. Rautatientori -- > Lentoasema. 18.Mitä vielä.Valuuttaa löytyy. Kyllähän Helsingillä valuuttaa piisaa.

Miten niin valtaosa

Miten niin valtaosa suomalaisista asuu pk-seudulla? Valtaosalla tarkoitat tietysti yli 50 prosenttia, en ihan usko.

Ok, olet oikeassa, "valtaosa"

Ok, olet oikeassa, "valtaosa" oli väärin valittu sana. PK-seudulla (Espoo+Vantaa+Helsinki) asuu 1095542 asukasta. Kun siihen lasketaan mukaan kehyskunnat (Kirkkonummi, Vihti, Nurmijärvi, Hyvinkää, Järvenpää, Tuusula, Kerava ja Sipoo) lisääntyy väkimäärä viellä 287540 henkilöllä. Yhteensä asukkaita tällä "laajennetulla" PK-seudulla asuu siis 1383082 kpl. Aika lailla iso numero, jos vertaa esim Sottungan "kuntaan", jossa asukasmäärä on 101 henkilöä. Tai Hailuoto, jossa on ihan päästy yli tuhanteen - 1002 asukasta! Espoo+Helsinki+Vantaa peittää tasavaltamme pinta-alasta 0,2%. Jos nyt hetken funtsaa, niin väestötiheys täällä on sitä luokkaa, että yhteyksien ja palvelujen on toimittava vähän eri tavalla, kuin uinuvissa maalaiskunnissa. M.O.T.

Otsikon "...kaikki eivät voi

Otsikon "...kaikki eivät voi valua maakuntiin", on aivan totta - siksi juuri Pisararata tarvitaan - maakuntiin ja maakkunnsita kuljetaan junalla helpoimmin sujuvasti - ja Pisararata edistää nimenomaan tätä. Tällöin ei kaikkien tarvitse asua pääkaupunkiseudulla. Pisarara on koko Suomen hanke. Perustietoan kerrattakoon, että se sujuvoittaa ja nopeuttaa koko Suomen junaliikennettä.

Pisararata vapauttaa

Pisararata vapauttaa Helsingin pääsemalle johtavaa raidekapasitteettiä paikallisjunien siirtyessä Pisaratunneliin. Mutta mitä järkeä on tuoda ihmisiä Kaivokadulle maakunnista nykyistä enemmän. Hyvä ratkaisu olisi sallia Helsingin raideyhteyksien ruuhkautuminen. Se kannustaisi yrityksiä sijoittumaan muualle. Samalla Helsinki jäisi pienempänä ja viihtyisämpänä asukkaidensa haltuun.

Miksi kaukojunat tulevat

Miksi kaukojunat tulevat nykyiselle rautatieasemalle? Minkä takia ko. junat voisi jäädä Pasilaan, jonne rakennetaan uusi toimiva keskusjunaasema. Sieltä yhteydet joka ilmansuuntaan eri kulkuneuvoilla. Nyt on jo metroatunneli idästä puoliksi valmiina Kalasatamasta Pasilaan mm.. Nykyinen Rautatieasema jäisi paikallisjunien lähtöpaikaksi ja historialliseksi rakennukseksi. Kaukojunalla Maakunnista tulevat vaihtaisivat Pasilassa siihen liikennevälineeseen, jolla pääsevät sinne minne ovat matkalla suoraan.

IC-juniin on tullut ns.

IC-juniin on tullut ns. ohjausvaunuja. Esimerkiksi Turun junia varten ei tarvita toista veturia odottelemaan, vaan sama runko ajaa edes takaisin. Kuski vain vaihtaa junan päästä toiseen. Eli siis sama idea kuin moottorijunissasi. Tälläkään konseptilla ei Rautatieasemalta saada kovin paljon lisätilaa, vaikka sitä käytettäisiin kaikkiin juniin (jos niitä ohjausvaunuja vain on riittävästi). Pasilaan siirrosta taas on aina puhuttu, mutta Hesahan on rakentamassa entisen ratapiha-alueen täyteen uutta asuma-aluetta, toimistoja ja pari sellaista matalahkoa suomalaista "tornia". Ei sinne enää voi siirtää mitään päärautatieasemaa tai edes kaukoliikennettä - sille ei ole enää tilaa. Aiemmin olisi ollut, mutta nyt on jo myöhäistä. Eli Pisara-rata on todennäköisesti ainoa jäljelle jäänyt vaihtoehto.

Jos VR hoitaisi Helsingin

Jos VR hoitaisi Helsingin kaukoliikenteen järkevällä kalustolla, pärjättäisiin hyvin parilla kaukoliikenteen lähtöraiteella. Nyt esim. Tampere - Helsinki välillä sukkuloi veturin vetämiä IC junia, jossa veturi vetää vaunut asemalle, matkustajat poistuvat ja samalle raiteelle ajetaan toinen veturi varikolta junan toiseen päähän, uudet matkustajat nousevat vaunuihin ja uusi veturi vie vaunut paluumatkalle ja vanha veturi joutuu odottamaan hetken lähtöraiteella, enne kuin voi ajaa varikolle. Tähän tuntuu menevän vähintäin 10-15 minuuttia. Tämä viive siis toteutuu silloinkin, kun juna saapuu Helsinkiin myöhässä, mutta paluumatka viivästyy vähintäin tuon verran. Edes teoriassa tuolla lähtöraiteella ei voi käydä kuin 4 junaa tunnissa kääntymässä. Tuossa siis itse hyötykuorman (vaunujen) kulkua rataphilla pitää varata vaihde ja raidekapasiteettia ensin uuden veturin tuommiselle varikolta jonan luokse ja vanhan veturin poistamiseen asemalta varikolle. Moottorivaunullisissa junissa, jossa siis ohjaamot molemmissa päissä tyyliin Pendoliinot ja vanhat "Porkkanat", tuota kääntöaikaa voisi huomattavasti nopeuttaa ja siten mahdollistaa useamman junan tunnissa käyttävän samaa lähtöraidetta. Vaunujen siivous ja ravintolavaunun täydennys tietysti vaikeutuu lyhentyneen kääntöajan takia, mutta huoltohenkilöstö voisi nousta kyytiin Tikkurilassa Helsinkiin mentäessä ja poistua paluumatkalla Tikkurilassa.

Suomessa ei lamaa vaan

Suomessa ei lamaa vaan suuniiteela vaikka minkäänlaista rahamenoa että saa velkaantua ja reilusti.

"Kaikki eivät voi valua

"Kaikki eivät voi valua pääkaupunkiin”. Mutta kaikki rahat voidaan laillisesti varastaa pääkaupunkiseudun veronmaksajilta. Tämä tehdään tulonsiirtoina. Muutama vuosi sitten eduskunta päätti, että tulonsiirtoja pääkaupunkiseudulta kerätään 200-300 miljoonaa euroa enemmän. Jokainen espoolainen perhe maksaa noin 3000 euroa vuodessa keskimäärin pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvalle perheelle. Siinä se konkretisoituu. Katsokaapa kunnantalojen määrää, kirjastojen määrää uimajalleja jne. Katsokaapa näitä suhteessa asukaslukuun. Näin selviää se, kuka ja ketkä elättävät itsensä ja siinä sivussa monet muut Suomessa. Joku häpy voisi olla niillä kunnilla ja kaupungeilla, jotka ovat pääkaupunkiseudun elätättävänä.

tämä on tärkeä hanke koko

tämä on tärkeä hanke koko suomen uskottavuuden kannalta,että pystymme johonkin järkeväänkin.

Pisararata on ihan järjetön

Pisararata on ihan järjetön hanke. Helsingin rautatieaseman lumenluontiongelmiako tässä nyt ollaan ratkomassa miljardilla eurolla?

Tämähän on demokratiaa.

Tämähän on demokratiaa. Hallitus ajaa niiden etua, joiden äänillä se on valittu. Nyt meillä on Helsingin Kokoomuksen hallitus. Se voidaan vaihtaa keväällä, jos niin halutaan.

Taitta olla enemmän

Taitta olla enemmän demareiden idea.

Hyvä nähdä, että täälläkin on

Hyvä nähdä, että täälläkin on ihmisiä joilla on vielä järki päässä ja tajuavat, että pisarara on miljardin luokan megahanke, joka ei koskaan maksa itseään takaisin. Lisäksi suurin osa Helsinkiin tulleista junamatkustajista jää pois jo Pasilassa, koska se on risteysasema ja sieltä on helppo jatkaa matkaa muilla kulkuvälineillä. Yhtään oikeasti järkevää perustelua en ole vielä nähnyt tällä turhalle ylikalliille ratahenkkeelle. On myös totta, että kaikki eivät voi valua pääkaupunkiin. Tämä on vain virkamiesten ja kokoomuslaisten uusi älynväläys ja bisnesidea ja yllätys yllätys taas kerran rahaa puhuu niinkuin aina. Tässä hankeessa häviää puhtaasti tavallinen veronmaksaja jälleen kerran.

Helsinkiläiset asukkaat eivät

Helsinkiläiset asukkaat eivät Pisaraa tarvitse. Pisara on suunniteltu palvelemaan maakuntien ihmisiä, sillä sitä tarvitaan pitkänmatkanjunien kääntöaikojen tehostamiseen. Ja jos maakuntien ihmiset eivät halua tulla pääkaupunkiseudulle, niin minusta asia on harvinaisen selvä: hanke jäihin, kiitoksia.

Pk-seudun veronmaksajilta

Pk-seudun veronmaksajilta kerätyillä tukiaisilla elävien maakuntien on mahdoton käsittää, että täällä pk-seudulla ne liikenteen suurimmat tarpeet ovat. Pisararata liittyy olennaisesti siihen, että pk-sudulle saadaan joskus aikaiseksi kattava raideliikenne (metro ja junat). Juntit vaan itkee sitä kun eivät ihan kaikkia rahojamme saa itselleen.

Nyt tulee pisararataa

Nyt tulee pisararataa,guggenheimia,vaikka mitä,kun on uusi viherpiipertäjä helsinginkaupungin apulais johtajana. SokoomusKokoomuksen johdateltavana.

Kokkoomus on hämmentäny tän

Kokkoomus on hämmentäny tän koko Stadin ,maksut muille kuka He----tti hoitaa nää velat jotka tää sakki on tehnyt?Pisaraa ei tarvita jos ei stadissa pääse liikkumaan ilman sitä epäilen että on järjen köyhyyttä .Dösät ja ratikat kulkee minuutin välein kyllä pääsee liikkumaan .Landella eri juttu yks dösä vie ja toinen tuo takas,kerran päivässä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Koitetaan päästä eroon noista päättäjistä jotka ovat sotkeneet kaikki hommat ,Risikko mielestäni pahimpia ,valta ja vastuu kuuluu mielestäni yhteen ,meillä se vain ei mene niin.Sanelupolitiikka on tullut jäädäkseen!

Hesan liikenne toimii - siitä

Hesan liikenne toimii - siitä olen samaa mieltä. Mutta miksi itkeä landen vähäistä liikennettä? Jos matkustajia ei ole, ei kannata bussinkaan kulkea. Lisäksi aika harvaan paikkaan menee se yksi bussi aamuin illoin - vuoroja on yleensä ainakin muutama päivää kohden. Jos bussi menisi vaikka kerran puolessa tunnissa jotain käpykylä - aluekeskus väliä, se olisi joko tyhjä tai melkein tyhjä. Kuljetus maksetaan ja maksettaisiin verovaroista. Asia pitäisi välillä kääntää toisinkin päin: Miksi minun pitää maksaa veroissa sitä, että joku haluaa asua omakotitalossa keskellä ei mitään? Asukaa missä haluatte, mutta maksaa itse homman todelliset kulut. Kohta pitäisi varmaan maksaa joku korvaus siitä, että omakotitalon arvo on laskenut, kun kukaan ei halua enää ostaa sitä homeen vaivaamaa tupaa skugesta.

Pisaran ongelma on siinä,

Pisaran ongelma on siinä, että sehän on väärässä paikassa. Jos pisaran kääntöpaikka siirrettäisiin 60 kilometriä etelämmäksi, niin homma toimisi paljon paremmin. Ja tällaiseen saisi EU-tukirahojakin.

Kaikilla mittareilla

Kaikilla mittareilla mitattuna Pisararata häviää täysin puhtaasti hyöty/kustannus suhteessa. Sitä rahaa tulisi syytää ennenkaikkea muihin oikeasti tärkeisiin ratahankkeisiin. Kuten esim Pasila-Riihimäen radanparannushanke, joka on todella tärkeä. Myös Joensuun ratapihan peruskorjaus on tarpeen puhumattakaan Helsingin ratapihan toiminnallisesta parantamisesta. Nämä kaikki kolme hanketta ovat huomattavasti tarpeellisimpia toteuttaa kuin miljardiluokan megahanke Pisararata, josta ei ole mitään kunnon selvityksiäkään olemassa.

Maalaiset voisivat olla

Maalaiset voisivat olla hiljaa ja olla tyytyväisiä, että Helsinki kustantaa yhteisöveroina monen pystymetsään rakennetun peräkylän laskut.

Tällaisessa taloudellisessa

Tällaisessa taloudellisessa tilanteessa missä nyt ollaan pitäisi alkaa rakentamaan jotain täysin älytöntä Pisarataa! Pääradan Pasila-Riihimäki perusparannus on kyllä tärkeysjärjestyksessä ykkönen ja sitä rahaa tulisi laittaa oikeasti kannattaviin ratahankkeisiin ja maakuntiin eikä Pisarataan, joka ei todennäköisesti maksa koskaan itseään takaisin! Miljardi euroa on kuitenkin todella iso summa.

Kukaan Helsingin keskustassa

Kukaan Helsingin keskustassa asuva tuskin pisararataa kaipaa. Muita se hyödyttäisi - ehkä? Kustannus-hyötysuhde tuntuu kovin huonolta, joten siirretään mielummin päärautatieasema Pasilaan. Sieltä sitten pendeliratikka keskustan. Helsinkilaisille tämä tuskin on ongelma, miten muille?

Imatra-Luumäki kuulostaa NIIN

Imatra-Luumäki kuulostaa NIIN siltarumpupolitiikalta, että hävetkää!

Tikkurilasta Pasilaan

Tikkurilasta Pasilaan työmatkaa tekevänä tiedän, että Pisararata on tarpeen, koska rata päättyy Helsinkiin ja enempää junia sinne umpisuolen pohjalle ei mahdu.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu