
Pisararadan kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 1,4-2 miljardia euroa rahoitustavasta riippuen. Liikenneviraston mukaan välittömät rakennuskustannukset olisivat noin miljardi euroa.
Helsingin Pisararadan rakentamissuunnitelmat ovat saaneet nyt eteläkarjalaiset kansanedustajat puolustamaan kynsin ja hampain Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen etenemistä. Osa heistä, kuten Kimmo Tiilikainen (kesk.), on hämmästellyt, onko hallitus nostanut Helsingin ratahankkeen kaikkien muiden ohi.
– Luulen, että olemme hyvin yksimielisiä kaksoisraiteen puolesta, kokoomuksen kansanedustaja Anu Urpalainen tiivistää eteläkarjalaisten edustajien tunnelmat.
– Suhtaudun kriittisesti Pisararataan varsinkin kun laskelma osoitti sen kannattamattomaksi, tosin suuremmalla liikennemäärällä kannattavaksi. Pisaralla ei saa olla vaikutusta Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen lykkäämiseen.
Suunniteltu Pisararata-hanke pitää jäädyttää.”
Erityisen käärmeissään on keskustan Ari Torniainen.
– Suunniteltu Pisararata-hanke pitää jäädyttää. Hanke on kallis, yli miljardi euroa, ja hyötysuhteeltaan huono, hän kommentoi.
Sdp:n Suna Kymäläinen on myös mukana rintamassa.
– Olen erittäin pettynyt Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen viivästymisestä. Olemme moneen kertaan painottaneet, että eduskunnan tahdon on näyttävä teoissa, Kymäläinen kertoo.
Hänen mukaansa on silti turhaa asetella vastakkain Pisararataa muiden liikennehankkeiden kanssa.
– Mielestäni Pisara puolustaa paikkaansa, mittava hanke tuo työtä Suomeen ja valmistuttuaan Pisarasta hyötyy koko Suomi.
Jukka Kärnä (sd.) nimeää myös Imatra–Luumäen etusijalle.
– En laittaisi näitä hankkeita niinkään vastakkain, vaan nämä ovat enemmän aikataulukysymyksiä. Ehdoton ykkönen on kaksoisraide Imatra–Luumäki-välille. Ratkaisulla tuetaan kaakkoisen Suomen teollisuutta ja elinvoimaisuutta ja sitä, että kaikki ihmiset eivät valu pääkaupunkiseudulle.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Lappeenrannan Uutiset.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.
Kommentit
Pääkaupunkiseudultahan suurin
Helsingin seudulla sitä
Valtaosa suomalaisista asuu
Pääkaupunkiseudulla asuu 20%
Järkevintä ja edullisinta
Pisararata kuulemma puolustaa
Töitä Suomeen, vaan
Virolaisille ja puolalaisille
Kylläinen pelleilijä, tuo
Kunnollinen Jokeriliikenne
Helsinkiläiset eivät Pisara
"Helsinkiläiset eivät Pisara
Mikähän se vaihtoehtoinen
Ajatus, että liikennettä
Helsingin päättäjille Pisara
Pääkaupunkiseudulla asuu
Pisara-rata voisi olla ihan
1.Kruunuvuoren massiivinen
Miten niin valtaosa
Ok, olet oikeassa, "valtaosa"
Otsikon "...kaikki eivät voi
Pisararata vapauttaa
Miksi kaukojunat tulevat
IC-juniin on tullut ns.
Jos VR hoitaisi Helsingin
Suomessa ei lamaa vaan
"Kaikki eivät voi valua
tämä on tärkeä hanke koko
Pisararata on ihan järjetön
Tämähän on demokratiaa.
Taitta olla enemmän
Hyvä nähdä, että täälläkin on
Helsinkiläiset asukkaat eivät
Pk-seudun veronmaksajilta
Nyt tulee pisararataa
Kokkoomus on hämmentäny tän
Hesan liikenne toimii - siitä
Pisaran ongelma on siinä,
Kaikilla mittareilla
Maalaiset voisivat olla
Tällaisessa taloudellisessa
Kukaan Helsingin keskustassa
Imatra-Luumäki kuulostaa NIIN
Tikkurilasta Pasilaan