Liikenne

Tyrmäys maakuntiin – HS: Pisararadasta alustava sopu hallituksessa

Pisararata tekee lenkin Helsingin keskustan alla ja tuo uusia vaihtoyhteyksiä lähiliikenteeseen.

Petri Niskanen

Hallituksen piirissä on alustavasti sovittu pisararadan rakentamisesta.

Uutinen on tyrmäys maakuntien poliitikoille, joiden mielestä pisararata on liian kallis eikä edes kiireellisyysjärjestyksessä ensimmäinen. Eteläkarjalaiset kansanedustajat vänkäsivät loppuvuodesta pisaran edelle Imatra–Luumäki-kaksoisraidetta.

Pisararadan päätös on ehdollinen, koska pääkaupunkiseudun kunnat rahoittavat osan hankkeesta. Asiasta uutisoineen Helsingin Sanomien tietojen mukaan hallitus ja Helsingin kaupunki yrittävät sopia Espoon ja Vantaan kanssa ratatunnelin rahoituksesta.

Jos Helsingin naapurikaupunkien osuuksista päästään sopuun, pisararata saattaa saada rahaa lisätalousarviossa, jonka hallitus antaa eduskunnalle torstaina.

Pisararata on Helsingin keskustan alla kiertävä raidelenkki lähijunia varten. Pisaramainen rata mahdollistaa paikallisjunien sujuvan kääntymisen, lisää ratapihan välityskykyä kaukojunien eduksi sekä helpottaa uusine asemineen monella tapaa Helsingissä matkustamista.

Pisaraa kannattavien mukaan tarkoituksena on aloittaa työt mahdollisimman pian.

Auki on vielä Espoon ja Vantaan rahoitusosuus noin 20 miljoonaa euroa. Liikenneministeri Paula Risikko (kok) käy kaupunkien kanssa neuvotteluja tänään perjantaina.

Pisaran kustannusarvio on lähes miljardi euroa. Rakennusaikaiset korot ja kunnossapito vielä tuplaavat summan.

Pisara voi saada myös EU-tukea, jonka hakuaika päättyy 26. helmikuuta. Valtion osuus kustannuksista on 0,6 miljardia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Kansanedustaja: Pääradan remontti on pisararataa tärkempi4.7.2014 09.45
Kovaa palautetta Pisara-radasta: ”Jäämeren rata yhtä kallis”24.6.2014 16.04
Pisararata saa nyt vauhtia – ”Rahoitus budjetin ulkopuolelta”26.3.2014 15.40

Kommentit (26)

Kommentit

Onkohan suunnittelussa kaikki

Onkohan suunnittelussa kaikki kunnossa? Raitiovaunu, metro ja pisarajuna päällekkäin...

Unohdit vielä bussiliikenteen

Unohdit vielä bussiliikenteen. Eiköhän samantien helikopterit vielä lentelemään. Jätkäsaari --> Kamppi --> Rautatientori Hakaniemi --> Pasila --> Töölö.

Ettei unohtuisi - köysirata!

Ettei unohtuisi - köysirata!

Vielä. Raidejokeri

Vielä. Raidejokeri,Ilmaraitiotie.Kiskobussi.

Metro kulkee itä

Metro kulkee itä-länsisuunnassa ja palvelee pääosin täysin eri kohderyhmää kuin potentiaaliset pisaran käyttäjät. Ja raitiovaunuja on ihan turha verrata raskasrataan välityskyvyltään ja palvelualueeltaan.

Ja kaikissa eri kalusto ja

Ja kaikissa eri kalusto ja raideleveys. Miksiköhän?

Jälleen yksi helsinkiläisen

Jälleen yksi helsinkiläisen veronmaksajan murhaamiseen tähtäävä hanke.

Olisi reilumpaa tehdä yksi

Olisi reilumpaa tehdä yksi asemista Töölön sijaan Meilahteen. Siellä työskentelee suuri määrä junalla kulkevia vuorotyöläisiä. Helpottaisi elämää ehkä hiukan.

Pasilassa louhitaan jo

Pasilassa louhitaan jo varausta metroasemalle ja Töölön linjaus on edelleen suunnitelmissa. Mihin ihmeeseen tarvitaan miljardiluokan Pisararataa, kun se ei toisi yhtään uutta asemaa Helsinkiin?

Eikö tuo ole kerrottu jo

Eikö tuo ole kerrottu jo tuhansia kertoja. Pisararata tarvitaan, ettei junan tarvitsisi pysähtyä Helsingissä ja vaihtaa suuntaa, mikä aiheuttaa ruuhkia ja huonontaa aikatauluja, jonka lisäksi Helsingin rautatieaseman kapasiteetti ei riitä sekä paikallisille että kaukajunille. Tulevaisuudessa junat ajaisivat ympyrää, veturikin voisi olla vain junan toisessa päässä. Samoin junat voisivat liikennöidä jopa 5-10 min välein, niin kuin metron. Mikä nykyisellä systeemillä on mahdotonta ja väli yhdellä junalla on tämän takia 20-30 min.

Tämä kannattamaton hanke

Tämä kannattamaton hanke tyrmää veronmaksajat kaikkialla maassa, myös pääkaupunkiseudulla. Kun hyvävelikerho haluaa Pisaran, se tulee, eikä järkipuheilla ole väliä.

Järkyttävää puhua

Järkyttävää puhua Pisararadasta. Itselle tulee ensimmäisenä mieleen Irwinin laulu "ei tippa tapa ja ämpääriin ei huku". Eli selvästi assosisaatiot vievät alkoholiin samalla tavalla kun esimerkiksi Minttukaakao. Valvira tulee apuun!

Tällä Helsingin kokoomuksen

Tällä Helsingin kokoomuksen hankkeella on nyt kiire, koska oppositio häämöttää.

Liikenneviraston tekemässä

Liikenneviraston tekemässä arviossa hyöty–kustannus-suhde on 0,5, jos rata on käytössä vuonna 2025. Kustannukset ovat siis kaksinkertaiset hyötyihin nähden. Se jää selvästi alle yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan, toteavat selvityksen tekijätkin. onko järkeä

Ja pyöräteillä hyöty

Ja pyöräteillä hyöty-kustannus-suhde on 0,001 ja silti pyöräteitä halutaan rakentaa lisää, vaikka 8 kuukautena vuodesta niitä käyttää korkeintaan 100 henkilöä.

Pisararata on liian kallis ja

Pisararata on liian kallis ja on n. 40-vuoden takainen idea. Se vie rahat muilta pääkaupunkiseudun liikenneinvestoinneilta. Siihen tarvitaan uutta kalustoa , joista ei ole uskallettu puhua. Lähdettäessä Hakaniemen asemalta ylämäkeen niin ei taida nykykaluston ajomoottoreiden vääntö riittää? Kokoomuksen politikoille , lopettakaa rahan haaskaaminen ja keskittykää monipuolisen joukkoliikenteen kehittämiseen.

Ihan mielenkiinnosta, mihin

Ihan mielenkiinnosta, mihin perustuu väitteesi siitä, ettei vääntö riitä? Kyllähän junat ylämäkeenkin kulkevat ja ratasuunnittelussa nousukulma (grade) on tietenkin otettava huomioon. Eikä kyse kaiketi ole vain väännöstä, vaan aika tärkeä tekijä on kitka pyörien ja kiskojen välillä. Höyryveturien vetopyörät löivät tyhjää, koska kitka ei riittänyt. Nykyisissä sähköjunissa voidaan ymmärtääkseni laittaa vaikka joka teli vetäväksi, jolloin voima kohdistuu tasaisemmin ja vetoa on sitä kautta enemmän.

Minusta Vantaan

Minusta Vantaan kustannusosuus pisararadasta pitää suhteuttaa Helsingin kustannusosuuteen kehäradan osalta. Samantasoinen osuus korkeintaan on kohtuullinen, vaikka vantaalaisten suorat hyödyt onkin vähäisempiä kuin helsinkiläisten suorat hyödyt kehäradasta. Ei nyt kuitenkaan olla nimbyjä tältä osin...

Pakko vain todeta se tosiasia

Pakko vain todeta se tosiasia, että alkaa tämä ihmiskunnan älyllinen ajattelu rappeutumaan ja mitään järkeviä asioita ei enää saada aikaan. Mielenkiintoista nähdä minkälainen koko ihmiskunta on sadan vuoden päästä. Ei ihminen enää kykene järkevään ajatteluun/toimintaan. Sen todistaa jo aivan älytön vailla järjen hiventä oleva Pisararata, joka ei hyödytä ketään eikä sillä tule kukaan matkustamaan. Evoluutiossa on tapahtumassa muutos, että ihminen ei olekaan enää se kaikkein älykkäin olento.

Höpö höpö, jos se rakennetaan

Höpö höpö, jos se rakennetaan niin kaikki 1 000 000 pääkaupunkiseutulaista sillä matkustaisivat. Jokaisen pk-seudun asukkaan etujen mukaista, että junat kulkevat luotettavammin ja vuoroväli voi olla 5-10 min. Ainoastaan porvarin mustilla mersuilla ja hipit polkupyörillä vastustavat pisararataa.

Tämän hallituksen ei kannata

Tämän hallituksen ei kannata enää tehdä enää mitään päätöksiä, sillä se ei ole kyennyt tekemään mitään päätöksiä. Maan surkein hallitus kautta aikojen. Myös historian surkein pääministeri, jota ei voi edes hyvällä syyllä kutsua pääministeriksi vaan keskenkasvuiseksi teinipelleksi, joka twiittaa vähän väliä milloin mistäkin. Eiköhän odoteta vain sinne vaaleihin ja anneta seuraavan oikean hallituksen tehdä päätöksensä Pisararadasta. Stubbin dreamteam hallituksesta ei ole kuin pelkkää haittaa kaikille.

Onko suomella koskaan ollut

Onko suomella koskaan ollut hyvää hallitusta?

oli kekkonen

oli kekkonen

Tarkoitat siis jotain

Tarkoitat siis jotain muinaista 1950-lukua, jolloin Urkki oli vielä pääministeri? Vai ajatteletko, että UKK presidenttinä samalla hoiti suvereenisti hallituksenkin asiat (näinhän se taisi tehdä). En ole mikään Kekkos-fani, mutta totuus on kieltämättä se, että Stubukkaan verrattuna miltei kuka tahansa tekee luotettavamman vaikutelman. Ensin se esitti sellaista teinityyppiä ja nyt "vakavaa" (vähän niin kuin pikku poika, joka on pukenut isän vaatteita päälleen). Pisaran osalta on kuitenkin muistettava, ettei se ole mikään Stubbin hanke. Homma on useita vuosia vanha ja alun perin se piti muistaakseni rakentaa noin vuoteen 2030 mennessä. Nyt ratahankkeesta on tullut kunnallispoliittinen pelinappula tässä pääkaupunkiseutuväännössä, jossa jokaisen piti taas saada jotain.

Ja vantaalle on saatava myös

Ja vantaalle on saatava myös oma pisararata ja raidejokeri,sekä metro. Kulomäki --> Korso --> Koivukylä --> Hiekkaharju -->Tikkurila.

Vantaa - metrovapaa vyöhyke -

Vantaa - metrovapaa vyöhyke - menestyy ja ohittaa 10 vuodessa Espoon talouden, jonka metro tuhoaa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu