Puheenaihe

Suomalaisetko pummaajia julkisissa? Näin toimii ruotsalainen

Suomalaiset ovat lainkuuliaista väkeä. Silti HSL määrää joka päivä yli 200 tarkastusmaksua.

VR:n konduktööri Jani Luukka kertoo, että liputtomia matkustajia on liikkeellä etenkin ilta- ja yöliikenteessä. – Jotkut samat naamat ovat aina ilman lippua, Luukka tietää.

Sauvo Jylhä

Suomalaiset ovat lainkuuliaisia joukkoliikenteen käyttäjiä.

Viime vuonna 2,7 prosenttia tarkastetuista matkustajista HSL-liikenteessä tai VR:n junissa oli liikkeellä ilman asianmukaista lippua. Osuus on pienempi kuin muissa pohjoismaisissa pääkaupungeissa.

Toisin sanoen Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan julkisissa pummaaminen on yleisempää.

Osuus on pienempi kuin muissa pohjoismaisissa pääkaupungeissa.”

Suomalaisista 15 prosenttia on saanut joskus tarkastusmaksun joukkoliikenteessä.

Lisäksi suomalaiset suhtautuvat kielteisemmin liputtomiin kuin muut pohjoismaalaiset tai sveitsiläiset: vain kaksi prosenttia pitää sosiaalisesti hyväksyttävänä matkustaa ilman lippua.

Lukemat käyvät ilmi eurooppalaisia joukkoliikennepalveluita vertailevasta tutkimuksesta (BEST).

HSL:n lipuntarkastajat lätkäisivät viime vuonna tarkastusmaksun yhteensä noin 75 000 matkustajalle, mikä tekee yli 200 maksua päivässä.

Eniten liputta matkustavia tavattiin pääradan T- ja N-junista sekä rantaradan L-junista.

HSL:n tarkastusyksikön päällikkö Jaakko Heinilä kertoo, että ilman matkalippua liikutaan erityisesti ilta- ja yöliikenteessä.

Eniten pummilla matkustavia on lähijunissa, metroasemien laiturialueilla sekä raitiovaunuissa.

– Busseissa matkustetaan vähemmän liputta, koska kuljettaja tarkastaa liput, Heinilä sanoo.

Annetuista tarkastusmaksuista noin 40 prosenttia jää Jaakko Heinilän mukaan maksamatta. Tarkastusmaksulle annetaan maksuaikaa yksi viikko, jonka jälkeen maksu voidaan periä ulosottotoimin.

– Yleensä ihmiset eivät halua maksuhäiriömerkintää, mutta on sellaisia ihmisiä, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa maksua.

Tarkastusmaksu on pysynyt 80 eurossa vuodesta 2007 lähtien. Aiemmin maksu oli 66 euroa.

HSL esitti maksun korottamista 100 euroon täksi vuodeksi, mutta maksusta päättävä liikenne- ja viestintäministeriö torppasi esityksen.

Oletko matkustanut pummilla?

Kyllä
58% (90 ääntä)
En
42% (64 ääntä)
Ääniä yhteensä: 154

HSL:n lipuntarkastus

HSL tarkastaa matkalippuja HSL-alueella sekä VR:n lähi- ja kaukojunissa.

HSL:llä on töissä 116 lipuntarkastajaa.

Vuonna 2014 HSL tarkasti porttitarkastukset mukaan luettuna lähes 3,8 miljoonan matkustajan liput. Määrä putosi hieman edellisvuodesta.

Yhden tarkastusvuoron aikana tarkastaja tarkasti keskimäärin 245 matkalippua.

Liputtomien matkustajien takia HSL menettää lipunmyyntituloja noin 10 miljoonaa euroa.

Vuonna 2015 tarkastustoimintaa suunnataan erityisesti raideliikenteeseen sekä aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteeseen.

Lähteet: HSL, BEST-tutkimus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

”Rollaattoripummit” uusi ilmiö julkisissa? – näin HSL vastaa23.2.2015 19.40
Helsinkiläismiehen uskomattomat tilastot – IL:196 näpistystä, 82 kertaa pummilla22.2.2015 19.15
Pummilla matkustetaan useimmiten yöllä14.7.2014 06.45
Wc-käynnistä sakotettu Ylelle: ”Olen ylpeänä Suomen kuuluisin pummi”3.12.2013 15.39

Kommentit (5)

Kommentit

Tallinnassa ja Sydneyssä on

Tallinnassa ja Sydneyssä on ilmainen joukkoliikenne . Milloin meillä ?

Tallinnassa on huomattavasti

Tallinnassa on huomattavasti pienempi asukasmäärä ja infrastruktuuri kuin Helsingissä. Tuota ei voida kustantaa pelkästään julkisin varoin. Siksi ei toimi täällä. Ja Australia on muutenkin rikkaampi maa kuin Suomi

Nyt sitten toimittaja vielä

Nyt sitten toimittaja vielä miettii, mitä eroa on julkisilla kulkuvälineillä pummilla matkustamisella ja julkisissa pummaamisella.

Itäeurooppalaiset matkustavat

Itäeurooppalaiset matkustavat päivittäin pummilla.Onkohan osunut tarkastat kohdalle.

HSl tienaa noilla

HSl tienaa noilla tarkastusmaksuilla ihan mukavasti,ainakin sen 6-10 miljoonaa vuodessa,ulosotossa yksi matka maksaa sitten sen 220 euroa jossei viikon sisään kykene maksamaan.sopuhintainen joukkoliikenne täällä on,mutta kaikilla ei ole varaa sitäkään vähää maksaa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu