Vaalit

Autoilua rajoitettava Helsingissä! He vaativat sitä, katso miksi

VAALIKONE Tulevat kansanedustajat haluavat ympärilleen entistä vähemmän autoliikennettä.

Vasemmistossa ja vihreissä 85 prosenttia ehdokkaista kannattaa lisää rajoituksia autoilulle.
 

Helsingin Uutiset arkisto

Autoilua on rajoitettava Helsingin kantakaupungissa, kuuluu vaalikoneen väite.

Samaa mieltä on 57 prosenttia Helsingin Uutisten vaalikoneeseen vastanneista Helsingin vaalipiirin ehdokkaista. 41 prosenttia vastustaa rajoituksia. (Katso eri puolueiden kannat jutun lopusta.)

Tässä kysymyksessä poliitikkojen ja kansan kannat menevät harvinaisen yksiin. Nimittäin:

Koneen käyttäjistä eli mahdollisista äänestäjistä lisää rajoituksia haluaa 56 prosentti ja niitä vastustaa 42 prosenttia.

Tässäpä liikennepolitiikkaa, joka on jäänyt keskustelussa niin Pisara-radan rakentamisen ja maanteiden kehnon kunnon kuin meriliikenteen rikkipäästöjen ja Malmin lentokentän varjoon.

Ankarimmin liikennettä rajoittaisivat pienpuolueet Köyhien asialla, Muutos2011 ja SKP, jos ne eduskuntaan pääsisivät. Vanhoista puolueista omaa luokkaansa autoilun vastustajina ovat Vihreä liitto, Suomen Keskusta ja Vasemmistoliitto.

– Helsinkiin tulee luoda laaja kävelykeskusta. Nykyiset muutaman korttelin kokoiset kävelyalueet ovat naurettavan pieniä. Meiltä puuttuu kunnianhimo kävelykeskustan kehittämisessä, kun radikaaleimmat vihreätkään eivät uskalla ehdottaa kuin parin hassun korttelin muuttamista kävelykaduiksi, Keskustan Riku Eskelinen tykittää.

Hän ja Helsingin Keskusta ovat toisilla linjoilla kuin sadat muut maakuntain miehet ja naiset.

Eskelinen kannattaa rajoituksia 100-prosenttisesti, kuten myös monet vihreät, joiden tärkein lääke on ruuhkamaksut, jotka toistuvat useissa heidän vastauksissaan:

– Ottaen huomioon liikkumisen ja ruuhkien jatkuvan kasvun Helsingissä, näen että meidän on välttämätöntä vähentää autoilua jo tilanpuutteen vuoksi. Myös autopaikat ovat ongelmallisia, sillä ne nostavat Helsingin asuntojen hintoja huomattavasti. Panostamalla etenkin raiteiden joukkoliikenteeseen ja yhteiskäyttöautoihin helpottaisimme näitä ongelmia ja tekisimme liikkumisesta kaupungissa nopeampaa, helpompaa ja halvempaa. Esimerkiksi ruuhkamaksut toisivat jakeluliikenteelle miljoonien eurojen säästön liikenteen nopeutuessa. Toimin leipätyökseni Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksena kaupunkipoliittisena vastaavana, ja yhtenä kaupunkitavoitteenamme on etenkin autottoman keskustakampuksen edistäminen. Tämä helpottaisi liikkumista alueella, puhdistaisi kampuksen ilmaa ja vapauttaisi tilaa muuhunkin kuin autojen kulkuun, Alviina Alametsä (vihr.) perustelee.

– Kannatan ruuhkamaksuja. Niistä on Tukholmassa hyviä kokemuksia. Kaupat eivät ole kärsineet ruuhkamaksuista, mutta ilmanlaatu on parantunut ja liikenne vähentynyt, Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.) toteaa.

– Ruuhkamaksuilla ruuhkat lievenevät, matka-ajat lyhenevät, joukkoliikenteen suosio kasvaa, liikenneturvallisuus paranee ja päästöt vähenevät. Ruuhkamaksuista saatavat tulot on ohjattava joukkoliikenteen ja pyöräilyn parantamiseen, Emma Kari (vihr.) sanoo.

– Ruuhkamaksuista on hyviä kokemuksia muista kaupungeista, esimerkiksi Tukholmasta. Maksut ovat hyvä keino hillitä autoliikenteen päästöjä ja kerätä rahoitusta joukkoliikenteen parantamiseen. Ruuhkamaksuilla voidaan myös sujuvoittaa liikennettä, eli myös autoilijat voittavat, Johanna Sumuvuori (vihr.) muistuttaa.

– Helsinkiin tarvitaan ruuhkamaksut. Saastuttajan pitää maksaa erityisesti siellä, missä yksityisautoilulle on muitakin vaihtoehtoja. Ruuhkamaksuilla parannetaan ilmanlaatua, vähennetään ruuhkia ja tuotoilla parannetaan joukkoliikennettä, Maria Ohisalo (vihr.) ehdottaa.

– Katujen määrä rajaa autoilua ihan automaattisesti, Otso Kivekäs (vihr.) päättelee.

Vihreät saavat tukea vasemmalta. Hanke on vahvasti vihervasemmistolainen. Jos laskee yhteen vain vasemmistopuolueiden ja vihreät ehdokkaat, rajoituksia kannattaa 85 prosenttia ehdokkaista.

– On viimein luotava laaja kävelykeskusta Helsinkiin. Kävelykadut (Keskuskatu, Mikonkatu, Kluuvikatu sekä Kampin ja Töölönlahden alue) ovat hyvä alku, mutta lisää tarvitaan. Kävelykeskustan rakentaminen ei edellytä kallista keskustatunnelia, SKP:n Jussi-Petteri Lappi sanoo.

– Kävelykeskustaa pitää kehittää, Petra Pauliina Malin (vas.) toteaa.

Ei aivan 100-prosenttisesti , mutta vahvasti rajoitusten kannalla ovat myös muun muassa:

– Helsingin keskusta on rakennettu niemelle, joka on kolmen sisääntuloväylän päässä. Autoistumisen lisääminen ei ole vaihtoehto. Tätä kehitystä tulee hillitä ruuhkamaksuin ja polkupyöräreitistöin sekä kehittämällä samalla joukkoliikennettä. Kaupunkibulevardien ulottaminen kehille päin lisää myös asuntorakentamiseen varattavia tontteja tuhoamatta kaikkia viheralueitamme, Riku Ahola (vas.) sanoo.

– Autoilun rajoittaminen parantaisi kantakaupungin viihtyisyyttä ja antaisi aivan uusia mahdollisuuksia sen kehittämiseen. Parhaimmillaan kantakaupungissa olisi laajoja kävelykatualueita, jotka tarjoaisivat tilaa monipuoliselle kaupunkikulttuurille ja kaupunkilaisten viihtymiselle. Yksityisautoilu ei tälläkään hetkellä nopeuta liikkumista kantakaupungissa verrattuna julkisiin kulkuneuvoihin tai pyöräilyyn, joten auton käyttäminen on sinällään tarpeetonta lukuun ottamatta huoltoajoja ja erityisryhmiä kuten esimerkiksi liikuntaesteisiä, Anna Vuorjoki (vas.) esittää.

– Helsingin keskustassa on todella pahat pienhiukkas- ja ilmanlaatuongelmat autoilusta johtuen. Meidän pitäisi edistää joukkoliikenteen käyttöä sekä esim. pyöräilyä, Matti Niemi (sd.) sanoo.

– Keskustassa on liikaa liikennettä. Etenkin läpikulkuajoa tulisi rajoittaa ja rauhoittaa keskusta-alue. Kannatan tietulleja Tukholman mallin mukaisesti, joiden tuotoilla voitaisiin rahoittaa tiehankkeita esim. keskustatunnelia, Niina Hietalahti (kesk.) ehdottaa.

Kokoomuslaisista rajoituksia ajaa Pertti Salolainen , joka muistuttaa:

– Parkkipaikkojen puute rajoittaa jo autoilua Helsingissä.

 

Rajoitusten puolesta

Köyhien asialla: 100 %

Muutos 2001: 100 %

SKP: 100 %

Vihreät: 94 %

Keskusta: 90 %

Vasemmistoliitto: 80 %

STP: 67 %

Itsenäisyyspuolue: 64 %

Kristillisdemokraatit: 57 %

SDP: 57 %

RKP: 50 %

Rajoituksia vastaan

Perussuomalaiset: 89 %

Kokoomus: 81 %

Piraattipuolue: 67 %

RKP: 50 %

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Katso ketkä haluaisivat kokeilla viinien myyntiä maitokaupoissa14.4.2015 09.23
Ylipormestari halutaan valita suoralla vaalilla1.4.2015 06.00

Aiheesta muualla: 

Mene vaalikoneeseen

Kommentit (20)

Kommentit

Ensin vihervouhotuksella

Ensin vihervouhotuksella häädetään työtätekevät pois Helsingistä, sitten vaikeutetaan työtätekevien työliikkuminen Hkin ulkopuolelta.

Vihreät = kommunismi.

Vihreät = kommunismi.

Korjatkaa ite kämppänne

Korjatkaa ite kämppänne,tienne,putkistot,sähköt yms....hähähähhhäää mitä urpoja noi vihreet on.Kantakaa tarvikkeet jatkossa 100km päästä pyörillä :D ...hakekaa ruuat 200km päästä pyörillä luomu tilalta :)

Kukaan ei ole kieltämässä

Kukaan ei ole kieltämässä autoilua. Vaan vähentämässä autoilua. Mutta mahdotontahan tätä eroa on ymmärtää kun kiihkomittari menee tappiin kun autoilu mainitaan...

Missä ihmiset liikkuu

Missä ihmiset liikkuu nykyisin kun joka paikka on bykattu täyteen asuntoja?Vähennetään mieluimmin ihmisiä ,autoilu helpottuu Stadissa huomattavasti!Ei voi ajatella että kaikki mahtuu enää jalkakäytävillekkään kun siellä hiihdetään, luistellaan, pyöräillään,hölkätään ,keppikävellään,ulkoilutetaan koiria jaihmisiä.Vois päättäjät itse mennä käveleen ja katsomaan mikä ruuhka tänä päivänä on noilla väylillä.Mut heidäthän viedään taxilla töihin hehän eivät luovu omista oikeuksistaan koskee vain niitä joilla on oma auto per------alla.

Anonyymille ei selvästikään

Anonyymille ei selvästikään sovi asuminen kaupunkimaisessa ympäristössä. Jospa siis Anonyymi harkitsisi itselleen uutta asuinpaikkaa eikä nyt kuitenkaan pakolla vähennettäisi ihmisiä Helsingistä. Itse pidän kaupungista, jossa tapahtuu muutakin kuin autolla ajamista.

Äkkiä vaan Stadi kiinni, niin

Äkkiä vaan Stadi kiinni, niin saadaan työpaikat ja palvelut muuttamaan pois tästä maamme mädästä ytimestä. Turha sinne on ajella kisaamaan parkkipaikoista, kun lumienkin tullessa kadut aurataan miten sattuu.

kyllä, autoton Helsinki on

kyllä, autoton Helsinki on tulevaisuus, julkinen liikenne toimii jo useista eri kaupungeista muutenkin saumattomasti. Mikään ei ole säälittävämpää kuin Helsingin sisällä mennä töihin omalla autolla ja ruuhkauttaa liikennettä

Muutos 2011 menetti nyt

Muutos 2011 menetti nyt paljon ääniä Helsingissä.

Muutos 2011:lle tuskin montaa

Muutos 2011:lle tuskin montaa ääntä oli tulossakaan...

Helsingin ydinkeskustassa

Helsingin ydinkeskustassa autoliikennettä voisi tosiaankin rajoittaa, mutta ei lisäämällä ruuhkamaksuja eikä tietulleilla. Kaikkialla muualla pk-seudulla autoilua ei tule rajoittaa jos liikenteestä ei koidu häiriöitä.

Nopeusrajoituksia on

Nopeusrajoituksia on laskettava niin paljn. että turha ajaminen keskustassa loppuu

Oikein hyvä idea! Kun

Oikein hyvä idea! Kun suhauttaa jonojen ohi Hesaan bussilla, näkee joka autossa istuvan yhden ihmisen. Miehiä. Yksi ukko/auto. Kerran tusinassa voi olla, että ratin takana on nainen. Onko se auto niin potenssin jatke, ettei sitä raaski jättää kotiin? Jos pitää asua maaseudulla, omakotitalossa ja työskennellä maan pääkaupungin keskustassa, niin voiskohan olla, että ihan kaikkea ei voi saada? Valintakysymys. Metro-, juna- ja bussilinjojen kaukaisimpaan päähän iso parkkialue, johon kultamussukka-auton voi päiväksi jättää ja siitä vauhdilla ilman ruuhkia Hesan keskustaan. Kannatan!

ihan idiootti kommentti

ihan idiootti kommentti

Kaikki viittaavat Tukholman

Kaikki viittaavat Tukholman kokeiluun, sanomatta kuitenkaan, että ruuhkat pysyivät siellä samoina, mutta kustannukset autoilijoilla nousivat. Vihreitten ja vasemmiston teemat: - Verot ylös - Liikkuminen seis - Takaisin vaihdantatalouteen - Kaikki asumaan ratikka no 4 reitille. Näin saadaan joukkoliikenteellä kuljettu matka-aika lyhyemmäksi, kuin autolla. Nuo kaksi haihattelijapuoluetta ovat Suomen kalleimmat puolueet, mikään ei riitä, vaan Suomi pitää ajaa alas ja ihmiset pyöräilemään- satoi tai paistoi. Ja tietty kansalaisen velvollisuudet pois ja oikeudet tilalle.

Yksi idea on sekin että onko

Yksi idea on sekin että onko ihan PAKKO, tunkea kaikki sinne 1km alueelle? Loppuu siellä jalankulkutilakin aikanaan. Mulla ei ole mitään intressiä mennä helsinkiin muta kun työpaikka on siellä eikä sekään toimipiste ole minun valinta vaan muiden. En aio käyttää työmatkaani yli tuntia per suunta ellei ole aivan pakko, omalla autolla se matka sujuu 20 minuutissa. Jokunen vuosi sitten viellä oli vaina muutama kilometri työmatkaa, nyt sitten 20km että kyllä tämä kehitys osaltaan menee päin persettäkin mutta tunkekaa tunketaa ja paineaan vielä takaapäin lisää kuten kiinassa ahdetaan ihmisiä juniin. Mutta kyllä pienet firmat katoaa koko ajan helsingistä, enkä ihmettele ollenkaan kun kattelee paljonko toimitiloista joutuu maksamaan vuokraa ja saako sinne työntekijöitä ja hyvä niin. Toimisto jonne on hankala päästä niin työntekijöiden kuin asiakkaiden niin kenen etua se ajaa, ainoa peruste maksaa kallista vuokraa on jos se firma on näkyvällä paikalla. Ps, yksi iso VALTTI muuten helsinkiläisellä työpaikalla on se että saako oman auton parkkiin. Menisin ihan mieluusti julkisilla töihin, ennen kaikkea siinä säästäisi rahaa ja paljon kun voisi jättää auton jopa seisontavakuutukseen mutta kun ei niin ei, nämä autoilua vastustavat puolueet ei saa mitään konkreettista aikaan muuta kuin tekevät vaan entistä hankalemmaksi ihmisten elämän.

Olipas ristiriitainen

Olipas ristiriitainen kommentti... Osa ihmisistä tykkää asua tai käydä töissä keskustassa tai sen lähistöllä ja haluavat ympärilleen ihmisvilinää, toimintaa, kulttuuria ja mahdollisuutta pärjätä ilman omaa autoa. Sallittakoon heille se. Ja hyväksytään myös se, että näillä asukkailla on oikeus hyvään ja terveelliseen elinympäristöön, mikä merkitsee myös tiettyjä rajoitteita autoiluun keskustassa.

ei helsingissä edes ole

ei helsingissä edes ole ruuhkia , aamu seitsemän aikaan kehä 1 päästä päähän 35 min. päättäjien pitäisi mennä tutustumaan ruuhkiin des sinne tukholmaan, siellä on ruuhkia ei täällä. tämä on vain keino päästä rahastamaan autoilijoita.

Huvittava termi tuo

Huvittava termi tuo ruuhkamaksu. Helsingin seudulla ei ole ruuhkia! Kulkisin hyvin mielelläni töihin julkisella liikenteellä, mutta ei kannata. Julkisilla matka-aika vaihtoineen kotoa töihin vähintään 55 minuuttia reittioppaan mukaan. Autolla sama taittuu 40 minuutissa, ja tuossakin ajassa on mukana jo 10 minuutin (1 km) kävely parkkipaikalta töihin!

Autoilun haluavat kieltää

Autoilun haluavat kieltää suvaitsevaisuutta vaativat viher-vasuri-hipit, jotka eivät suvaitse autoilua missään muodossa kaupungin keskustassa. Ideologinen tauti, johon ei auta mikään looginen fakta. Se nyt vain on niin, että Helsingissäkin suuri osa asukkaista tulee ajamaan aina yksityisautolla. Jostain syystä he ovat myös niitä, jotka rahoittavat autoilun kieltäjien loisimisen.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Vaalit

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu