Puheenaihe

Liityntäpysäköintiin syntyi sakkorysä – ”Kannattaa tulla aikaisin jos haluaa paikan”

AUTOILU Metron varren liityntäpysäköintipaikat pullistelevat autoista. Mellunmäen metroasemalle on syntynyt sakkorysä.

Mellunmäen metroaseman liitäntäpysäköintipaikalla moni autoilija jättää kiireessään autonsa parkkiruudun viereen. Kysymyksessä on kuitenkin sakkopaikka. Paikkojen vähyys on havaittu myös liikennesuunnittelun puolella.

Pessi Juvonen

Metroradan varren liityntäpysäköintipaikat ovat kysyttyjä. Tämä on huomattu esimerkiksi Mellunmäessä ja Herttoniemessä.

Yksi sakkorysä löytyy Mellunmäen metroaseman kupeesta. K-Market Masin katolla sijainnut 24 tunnin parkki on remontin vuoksi pois käytöstä. Tarve jäljelle jääneisiin paikkoihin on suuri.

– Mitä aikaisemmin tänne parkkeeraa autonsa, sen varmemmin pysäköintipaikan saa. Arkiaamuisin kahdeksan jälkeen lähes kaikki Mellunmäen liityntäpysäköinnin parkkipaikat on varattu. Se aiheuttaa metrolla kaupunkiin matkustaville ongelmia ja päänvaivaa, sanoo autonsa parkkialueelle ajanut vantaalainen Petri Kojo .

Talvella, kun maa on lumen peitossa meidän täytyy ottaa kynä pois paperilta.”

Mellunmäen metroaseman liityntäpysäköintipaikalta tavoitettu pysäköinninvalvoja huokailee saman ongelman kanssa. Hän sanoo, että pysäköinninvalvonta saa paljon yhteydenottoja ihmisiltä, jotka raportoivat väärin pysäköidyistä autoista. Auton kun saa parkkeerata vain asvalttiin maalatun valkoisen ruudun sisään.

Paikalta löytyy helposti kymmenkunta väärin pysäköityä autoa.

– Talvella, kun maa on lumen peitossa meidän täytyy ottaa kynä pois paperilta. Silloin sakkolappuja ei kirjoiteta. Tilanne on kuitenkin toinen muina vuodenaikoina.

Johtava pysäköinnintarkastaja Veikko Mikkola sanoo, että Mellunmäen metroradan tuntumassa olevan liityntäpysäköintialueen ongelma on tunnistettu. Hän myöntää, että paikat ovat pahasti alimitoitettuja tarpeeseen nähden.

– Siellä on kuitenkin asianmukaiset liikennemerkit, jotka kertovat, että alueella voi pysäköidä vain ruutuun merkitylle paikalle, Mikkola kuittaa.

Hänen mukaansa samaa ongelmaa on muissakin liityntäpysäköintipaikoissa. Yhdeksi esimerkiksi Mikkola nostaa Herttoniemen metroaseman liityntäpysäköinnin.

– Kaupunkia ei suunnitella vain autoilijoiden ehdoilla. Tärkeää on, että voidaan liikkua monin erilaisin tavoin.

Tulevaisuuden Helsingissä liityntäpysäköintipaikat eivät enää voi olla katutasoon sijoitettuja.

– Tämä on mielenkiintoinen yhtälö, sanoo Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikenneinsinööri Juha Hietanen .

– Tavoitteena on, että jos lähdetään autolla työmatkalle, auto jätetään mahdollisimman lähelle kotia, jolloin joukkoliikenteen käytöstä tulee tehokkaampaa ja sen käyttöaste nousee.

Hietanen uskoo, että liitäntäpysäköintipaikoille tunnistaudutaan tulevaisuudessa yhä enemmän joukkoliikenteen matkakortilla, ja myös auton säilytyksen maksullisuus lisääntyy.

Jo nyt maksullisia paikkoja löytyy Ruoholahdesta, Malmilta ja Leppävaarasta.

Kaupunkia ei suunnitella vain autoilijoiden ehdoilla.”

Myös Mellunmäen alue on jatkuvan muutoksen kohteena. Metroaseman ympäristöön nousee tulevaisuudessa lähipalvelukeskus, jossa on liiketiloja ja asuntoja.

Rakennushankkeet ovat kuitenkin vielä mietinnässä ja niistä tehdään parhaillaan kustannuslaskelmia. Erityisesti on selvitetty maaperän vaikutusta kustannuksiin.

Asemakaavan mukaan autojen pysäköintipaikat rakennetaan kellareihin. Rakentamisen aikataulu selviää, kun kustannukset on saatu arvioitua, kertoo Helsingin esikaupunkialueiden aluerakentamisprojektin projektinjohtaja Ritva Tanner .

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

HSL:n käsitys liityntäpysäköinnistä: Jätä auto ja kävele puoli kilometriä junalle18.8.2015 18.10
Metron liityntäpysäköintipaikat usein täynnä21.8.2014 20.10
Tässä ovat pk-seudun pahimmat sakkorysät16.1.2013 17.01
Herttoniemen parkkihallista tuli sakkorysä3.5.2011 15.03
HSL esittää: Liityntäpysäköinti maksulliseksi kaikkialla31.10.2014 22.00
Tienkäyttömaksu vaatisi valtavia panostuksia: lisää liityntäpaikkoja ja pidempi metro4.9.2013 16.29

Kommentit (2)

Kommentit

Jos ruutujen ulkopuolelle

Jos ruutujen ulkopuolelle mahtuu kymmenisen autoa, miksi nämä paikat eivät ole merkittyjä? Eikö olisi kivempaa parkkivalvojillekin sakottaa vain oikeasti väärin pysäköityjä autoja, eikä parkkipaikalle jätettyjä, jos ne eivät ole tukkimassa kenenkään kulkua...

Kenelleköhän tulee

Kenelleköhän tulee yllätyksenä, että ilmaiset 24h paikat liikenteen solmukohdassa ovat suosittuja?

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu