Puheenaihe

Läpiajo Kurvista Hakaniemeen loppuu – valtuusto sanoi kyllä Hämeentien pyöräkaistoille

VALTUUSTO  Uudistus on tarkoitus aloittaa heti ensi vuonna. Bussit ja raitiovaunut liikennöisivät kadulla edelleen.

Päivi Tuovinen

Hämeentien remontti saa Helsingin valtuuston siunauksen.

Valtuusto päätti myöhään keskiviikkoiltana, että Hämeentielle rakennetaan pyöräkaistat. Samalla henkilöautojen läpiajoa Hakaniemen torin ja Helsinginkadun välisellä osuudella rajoitetaan. Tonteille ajo sallittaisiin edelleen.

Päätös syntyi äänin 5131.

Lue tästä jutusta, miten äänet jakautuivat.

Hämeentiellä kulkee nykyisin 10 000–13 500 ajoneuvoa päivässä. Näistä 3 000 on busseja. Jatkossa henkiloautoliikenne ohjattaisiin Sörnäisten rantatielle, jossa kulkee nyt päivittäin 42 000 autoa. Liikennesuunnittelun mallinnuksessa Hämeentien sulkeminen hidasti siirtyvää autoliikennettä keskimäärin 28 sekuntia.

Julkinen liikenne jäisi sen sijaan edelleen Hämeentielle. Liikennesuunnittelijoiden mukaan ratkaisu nopeuttaisi sekä bussien että raitiovaunujen liikennöintiä: raitovaunuliikenne etelään nopeutuisi kaksi minuuttia ja pohjoisen suuntaan 1,5 minuuttia, bussiliikenne nopeutuisi noin minuutin.

Hämeentien pyöräkaistoja on tuettu muun muassa 10 000 kaupunkilaisen allekirjoittamalla kuntalaisaloitteella. Aloitteen ovat allekirjoittaneet muun muassa 22 kadun varren yrittäjää ja Hakaniemen hallin kauppiasyhdistys. Muutosta ovat vastustaneet kokoomus ja perussuomalaiset. Perusteena ovat olleet muun muassa Kalasataman keskeneräiset liikennejärjestelyt.

Hankkeen toteutus maksaa 14,1 miljoonaa euroa. Uudistus on tarkoitus toteuttaa 2017–2019.

Äänestä jutun lopussa, oliko ratkaisu mielestäsi oikea.

Näin päätöstä ja kokousta kommentoitiin Twitterissä:

 

Lue lisää hankkeen taustoista tästä:

Hämeentiestä tunnelmallinen asiointikatu? – Seitsemän pointtia pyöräkaistojen puolesta

Nyt hermostuivat yrittäjät: Hämeentien autottomuutta testattava – kohtalonhetket keskiviikkona

Punkkari puolustaa rajusti yksityisautoilua – "Hämeentietä ei pidä muuttaa luontopoluksi"

Kaupunginhallitus hyväksyi Hämeentien pyörätiet

Tältä näyttäisi uusittu Hämeentie – jopa seitsemät liikennevalot poistuisivat

 

Onko ratkaisu oikea?

Ei
58% (541 ääntä)
Kyllä, ehdottomasti!
36% (330 ääntä)
En osaa sanoa
6% (56 ääntä)
Ääniä yhteensä: 926

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (6)

Kommentit

Itsehän olisin

Itsehän olisin ammattiautoilijana periaatteessa tyytyväinen, mutta ihmettelen kyllä, mitä väyliä pitkin Mäkelänkatua ja Hämeentietä pohjoisen suunnasta tulevat yksityisautot siirretään Sörnäisten rantatielle? Mäkelänkadulta toki on jo toimiva reitti, mutta automäärän moninkertaistaminen Teollisuuskadun risteykseen halvaannuttaa koko liikenteen, mukaan lukien Mäkelänkatua kulkevat bussit.Matka-aika ei lyhene, se pidentyy Kurvin pohjoispuolelta!! Olisiko sittenkin pitänyt tehdä se keskustatunneli ensin?

Hienoa! Kiitän kaikkien

Hienoa! Kiitän kaikkien joukkoliikennettä käyttävien, pyöräilijöiden, jalankulkijoiden ja kadun varrella asuvien puolesta. Stadissa voi liikkua todella helposti ilman omaa pelti kopperoa.

Oliko se niin että nyt tulee

Oliko se niin että nyt tulee guggenhaim vaihtarina.

Hinta 14.1 miljoonaa,

Hinta 14.1 miljoonaa, näköjään sitä rahaa löytyy kun halutaan. Saa nähdä paljonko talvella on pyörätiellä käyttäjiä.

Toivottavasti joku laskee

Toivottavasti joku laskee kymmenen vuoden päästä todellisen hinnan tolle kahdelle minuutille.

Ja seuraavaksi kielletään

Ja seuraavaksi kielletään autoilu Sörnäisten Rantatiellä, siellähän ON jo pyörätie, jota kukaan EI edes käytä. Kaikkeen p...aan sitä Stadin rahat riittää.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu