Puheenaihe

Radikaali ehdotus: Jospa Helsingin rautatieasema ei olisikaan pääteasema!

Näin junat vain pysähtyisivät Helsingissä!

Respace Oy

Tässä liikennevisiossa on uutta vauhtia. Rautatieasema ei olisikaan enää pääteasema.

– Tärkein asia koko raideliikenteen uudelleen järjestelyssä on päärautatieaseman siirtäminen Ilmalaan. Ilmalasta keskustaan nykyiselle rautatieasemalla liikenteen hoitaa pikaraitiotie neljällä raideparilla. Kaukoliikenne ja rantaradanliikenne, kuten muukin paikallisliikenne pysähtyvät Ilmalassa, kirjoittaa Helsingin Uutisten blogissa Markku Saarikangas.

Hän on Perussuomalaisen puolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja liikenneasiantuntija.

Saarikankaan mukaan Pasilassa, Ilmalassa kuin Töölönlahdella vapautuu merkittäviä alueita rakentamiselle.

– Itse Ilmalan asemarakennus kiskoineen saadaan rahoitettua sen päälle tehtävällä toimistorakennuksella, johon tulisi esimerkiksi 10-20 kerrosta.

Helsingin liikenne muuttuu hänen visisoissaan kokonaan kauttakulkuliikenteeksi, mikä on logistisesti ja taloudellisesti erittäin kannattavaa nykyiseen verrattuna.

– Esittämämme raitiotielinjaukset käyttävät pääosin vallitsevaa katuverkostoa. Näin ollen, ei siis ole tarvetta vetää kiskoja puistojen ja viheralueiden läpi.

Ja mikä villeintä autopuolue Perussuomalaisissa, hän esittää uusista autotunneleista luopumista, koska ne ovat tarpeettomia!

Lue koko blogi täältä.

 

Kommentit (4)

Kommentit

Loistava idea, mutta väärästä

Loistava idea, mutta väärästä puolueesta. Lisäksi säästyisi liikaa rahaa, koska suunnitellun Pisararadan kokonaiskustannusarvio on 956 miljoonaa euroa. Sitäpaitsi Helsinki ei ole todellinen metropoli, jossa ei ole vain yhtä asemaa (Lontoo, Pariisi, Pietri jne.).

Matka-aika keskustaan

Matka-aika keskustaan Ilmalasta ruuhka-aikaan ratikalla katuverkkoa pitkin olisi puolisen tuntia. Nyt juna tuo tuon välin 8 minuutissa. Mutta silti idea on hyvä! Kaukojunat ja puolet lähijunista voisivat ajaa Ilmalan läpi tai tehdä tuon kissanlenkin. Puolet lähijunista voisi edelleen kulkea päärautatieasemalle. Silti vapautuisi rakennettavaa maata.

Tulin viime kesänä junalla

Tulin viime kesänä junalla Oulusta Helsinkiin. Tikkurilassa jäi kolmasosa ( lentomatkustajat ), Pasilassa jäi seuraava kolmasosa ( Espoo ja Keski-Helsinki ) ja päärautatieasemalle meni viimeinen kolmasosa. Mihin tarvitaan miljardin - kaksi maksamaan tulevaa Pisara-rataa? Pisara on yli 40 vuotta vanha idea , metroa ei silloin vielä ollut suunnitelmissa. Pasilasta tehtävä uusi keskus. Automaattijunat nylkyttämään Pasilan ja päärautatieaseman väliä. Samanlaiset junat ovat toimineet jo yli kymmen vuotta Frankfurtin terminaalien 1 ja 2 välillä. Tyhjät rataparit jäävät asuntorakentamiseen.

Idea ei ole uusi, eikä

Idea ei ole uusi, eikä radikaali. Toisaalta se voisi tarkoittaa myös sitä, että Helsingin päärautatieasemalta alkaisi meren alainen tunneli Tallinnaan. Silloin päätepysäkki voisi olla jossakinpäin Eurooppaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu