Puheenaihe

Sakkoraivo revähti Vantaalla: Penkerepysäköinnistä rapsuja – "Tielle saa pysäyttää, jos kieltoa tai vaaraa ei ole"

PYSÄKÖINTI Vaaralassa ja Ruskeasannassa annettu kymmeniä sakkoja laittomasta maastopysäköinnistä. Autoilijat raivoissaan.

Vaaralassa asuva Ville Karhu parkkeerasi auton Vantaan pysäköinninvalvonnan vaatimalla tavalla, koska nyt sakko napsahtaa, jos auto on hiekka-alueen puolella. Naapuri Olavi Lempinen toivoo, että kaupunki tulisi järkiinsä, jo pelkästään liikenneturvallisuutta ajatellen.

Marika Lumme

Vaaralassa kymmenet autoilijat ovat saaneet pysäköintivirhemaksun viimeisen viikon aikana. Sakkojen syynä on laiton maastopysäköinti. Autoilijat kummastelevat sakotuskäytäntöä, koska alueille, joissa sakkoja nyt rapsahtaa, on voinut pysäköidä huoletta jo vuosia.

– Se on ollut väärin aiemminkin. Meillä ei vain ole ollut riittävästi henkilökuntaa, jotta olisimme pystyneet puuttumaan asiaan. Olemme pystyneet hoitamaan lähinnä vilkkaimmat liikennealueet, selvittää pysäköinninvalvoja ja lakimies Tommi Hietanen Vantaan pysäköinninvalvonnasta.

Nyt tilanne on toinen. Kaupunki palkkasi kolme uutta pysäköinnintarkastajaa alkuvuonna. Laittomasta maastopysäköinnistä saadut sakot ovat kiukuttaneet autoilijoita myös Ruskeasannassa.

Autoilijat ovat saaneet sakkoja muun muassa tilanteessa, että auto on pysäköity asfaltoidun tien varteen, mutta valtaosin tienpenkalle. Oikea tapa pysäköidä on Hietasen mukaan ajoradalle, tietenkin vain, jos pysäköintiä ei ole merkein kielletty.

– Kyse on siis Vantaan kaupungin maa-alueelle pysäköidyistä autoista. Ajoradalle voi mainiosti jättää auton, jos se ei vaaranna liikennettä ja pysäköintiä ei ole kielletty, hän korostaa.

Vaaralassa Vaaralankulmassa asuva Olavi Lempinen ei niele kaupungin pysäköinninvalvonnan selityksiä.

– Siellä luetaan lakia väärin. Viime viikolla laputettiin kymmeniä autoja, koska niiden oikeanpuoleiset renkaat olivat asfaltin ulkopuolella, vaikka ne oli pysäköity tieliikennelain mukaisesti mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä. Kun kadun asfaltoitu osuus sivusuunnassa loppuu, ei se vielä merkitse maaston alkamista. Ratkaisevaa on kuinka tietä käytetään yleisessä liikenteessä, Lempinen sanoo.

– Vantaan pysäköinninvalvonnan mukaan kysymyksessä oli kielletty maastopysäköinti, joka ilmeisesti määritellään maankäyttö- ja rakennuslainpohjalta. Koska kaupungin alue voi alkaa muualtakin kuin asfaltin reunasta, autoilijoilla pitää olla mukanaan asemakarttakaava ja metrimitta, jotta tietää milloin kaupungin alue alkaa, hän jatkaa.

Lempisen naapuri Ville Karhu on niin ikään harmissaan tilanteesta.

– Tämä koko homma on ihan pelleilyä. Taloyhtiöille ei ole rakennettu vieraspaikkoja, joten autoille ei ole täällä tilaa. Kaupungin vaatima pysäköinti vaarantaa liikennettä. Viereiseltä työmaalta kulkee jatkuvasti liikennettä, joten kuinka kaivuri, pelastus- tai jäteauto pääsee asfaltille pysäköityjen autojen ohi, Karhu ihmettelee.

Miehet toivovat kaupungilta inhimillisyyttä ja maalaisjärkeä.

Hietanen on saanut lukuisia yhteydenottoja Vaaralasta ja Ruskeasannasta. Ruskeasannan pysäköintitilanteesta on tehty vetoomus Vantaan kaupungille. Vaaralassa asukkaat ovat pyytäneet pelastuslaitoksen ajelemaan alueella, johon autot on pysäköity kuten Hietanen ohjeistaa eli ajotielle. Jos pelastuslaitoksen kalusto ei mahdu kulkemaan, voi alueella olla pian pysäköintikielto.

– Liikennemerkeistä päättää liikennesuunnittelu, mutta pysäköintikielto voi olla perusteltua, ainakin toisella puolella tietä, Hietanen sanoo.

– Ihmisillä on usein käsitys, että auton saa pysäköidä minne tahansa, jos ei ole merkkiä joka tämän kieltää. Eihän autoa voi pysäköidä pelastusteille tai vastakkaiseen ajosuuntaan, eikä näitäkään erikseen kielletä merkeillä, hän jatkaa.

Hietanen näkee maastopysäköinnissä kaupungin viheralueille useita ongelmia.

– Viheralueella voi kulkea vesijohtoverkosto ja sähkökaapeleita. Tällaiselle maalle pysäköiminen voi painaa maata ja tehdä suurta haittaa. Viheralueiden korjaaminen ei ole ilmaista, mikä tulisi myös muistaa. Myös asukasviihtyvyys paranee kun autoja ei ole pysäköity miten sattuu.

Tampereen kaupunki suunnittelee maastopysäköinnin sallimista omakotialueiden kadunvarsilla. Olisiko tämä mahdollista Vantaalla, Tommi Hietanen?

– En pidä perusteltuna, että kaupunki luovuttaa viheralueita pysäköintiin. Pysäköintiä tulisi ohjata sen sijaan kiinteistölle.

Haluaako kaupunki vain rahastaa?

– Ei halua. Haluamme puuttua jopa vaaralliseen pysäköintiin ja ehkäistä sitä. Kaupungin pysäköinnintarkastajat eivät saa provisiota, Hietanen korostaa.

Vantaan kaupungin tehokkaampi pysäköinninvalvonta tulee lisäämään oikaisuvaatimusten määrää tänä vuonna. Viime vuonna pysäköintivirhemaksuista tehtiin noin 2500 oikaisuvaatimusta. Hietanen arvioi, että tänä vuonna luku on yli 4000.

Tekniikka työvälineenä

Vantaan kaupunki palkkasi kolme uutta pysäköinnintarkastajaa. Kaupungilla työskentelee nyt kaikkiaan 11 pysäköinnintarkastajaa.

Lisäksi uudet laitteet ovat tehostaneet pysäköinnintarkastajien työtä tänä vuonna Vantaalla. Kaupungin pysäköinnintarkastajat käyttävät älypuhelimia, joilla he pystyvät kentällä tarkistamaan kenen maalle ajoneuvo on pysäköity.

Myös pysäköintivirhemaksut tehdään nykyään älypuhelimella, joka nopeuttaa toimintaa. Tarkastaja voi tehdä minuutissa kaksi pysäköintivirhemaksua.

Vantaalla osa Tikkurilan, Myyrmäen ja Kivistön alueiden pysäköintialueista muuttuvat maksullisiksi syksyllä. Pysäköinnintarkastajien määrän lisäämisellä varaudutaan myös tähän.

Lakimies Tommi Hietanen Vantaan kaupungin pysäköinninvalvonnasta kannustaa autoilijoita tutustumaan pysäköintiä rajoittaviin lain säännöksiin ja liikennemerkkeihin, erityisesti alueellinen pysäköintikielto -liikennemerkkiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (3)

Kommentit

Sitä saa mitä tilaa, turha

Sitä saa mitä tilaa, turha niille virkamiehille ja työntekijöille on kitistä, poliitikot ne ovat, jotka asioita päättävät. Käykää niiden kimppuun, älkääkä äänestäkö niitä samoja ämpäreitä joka ikinen kerta. Ja lopuksi on pakko todeta, että mitä järkeä on rakentaa veronmaksajien rahoilla mitään pääkaupunkiseudulle, kun näköjään entisetkään ei sinne mahdu!

Sakottajan palkkaamisen

Sakottajan palkkaamisen kelpoisuusvaatimukset. 1. Järjen käyttö kielletty.

Suunnitelmat hyväksytään niin

Suunnitelmat hyväksytään niin missä ja kuka rakennussuunnitelmat hyväksyy? Ellei asuntojen lähellä ole pysäköintipaikkoja niin eihän syy ole pysäköijien. Kun nyt mediassa tulee yhä enemmän tietoa sakkojen korotuksista ja erilaisia kieltoja eikä kunnilla ole rahaa järkeviin päätöksiin niin ainoa vaihtoehto on vaihtaa epäpätevät pois ja panna opettelemaan 9€ päiväpalkalla jotain tuottavaa. Mistä näitä henkilöitä riittää tuhoamaan ihmisten elämän omalla osaamattomuudellaan? Ja miksi nämä osaamattomat saavat verkostoinnillaan tehdä näitä tolkuttomia päätöksiä ja pääesikunta puolustaa tehtyjä päätöksiä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu