Puheenaihe

Tällainen on jättimäinen uuden ajan terveyskeskus Helsingissä – "Noin kuusi jalkapallokenttää päällekkäin"

TERVEYDENHOITO Kalasataman uusi terveys- ja hyvinvointikeskus avataan helmikuussa.

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen sisällä on kaksi kattoikkunaa, joista valoa tulvii myös keskuksen alimpiin kerroksiin.

Päivi Tuovinen

Ensi vuoden alussa avattavassa Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on neliöitä reilusti enemmän kuin millään muulla asemalla.

– Jos leikkisästi sanoo, niin tässä on noin kuusi jalkapallokentällistä päällekkäin, havainnollistaa projektipäällikkö, johtava ylilääkäri Lars Rosengren noin 18 000-neliöistä jättikeskusta.

Vielä uuden ajan terveyskeskus on yhtä suurta työmaata, mutta sen toimintaidea alkaa keskuksen aulassa olevista toiminnoista jo hyvin hahmottua.

Ilman ajanvarausta tulleet asiakkaat ilmoittautuvat tulokerroksessa olevissa asiointipisteissä. Ajan varanneet kirjautuvat aulan ilmoittautumisautomaatilla, joka ohjaa asiakkaan oikeaan paikkaan keskuksen kuudesta kerroksesta.

– Järjestelmä ohjaa asiakkaan oikeaan tilaan, sillä ammattilaisella ei ole omaa työhuonetta. Huonetta käytetään silloin kun on tarvetta olla asiakkaan kanssa kasvotusten, Rosengren kertoo.

Vastaanottotilan edellinen käyttäjä on saattanut olla fysioterapeutti ja sitä edellinen ehkä päihdehoitaja, terveydenhoitaja tai sosiaalityöntekijä, sillä tilat halutaan saada mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.

Potilas saapuu helmikuussa avattavaan keskukseen ilmoittautumisen jälkeen hissillä oikeaan kerrokseen ja kulkee lasiseinäistä asiakaskäytävää pitkin vastaanottotilaan. Vastaanoton ulkopuoliset työt tehdään taustatyöskentelytiloissa, jotka ovat vastaanottohuoneiden takana. Henkilöstön käytössä on jokaisessa kerroksessa 80 työskentely- ja vetäytymispistettä, puhelintilaa ja ryhmähuonetta.

Potilashuoneita on kerrosta kohden yhteensä 48.

Kalasatamassa asiakkaan avun tarve pyritään ratkaisemaan mahdollisimman pitkälle ensikontaktin yhteydessä.

– Arviointi tehdään sähköisesti, puhelimitse tai paikan päälle. Sitten lähdetään miettimään, mikä on se kokonaisuus, mitä tämä asiakas tarvitsee. Uutta on se, että asiakkaalle nimetään yhteyshenkilö, joka koordinoi palveluita, kertoo Rosengren.

Ongelmaksi on aikaisemmin koettu, että ihminen ei löydä tarvitsemiaan palveluita.

Kalasatamassa on pitkät aukioloajat. Asema on avoinna arkisin kello 7–20.

Kalasatamaan keskitetään muista tulevista terveys- ja hyvinvointikeskuksista poiketen ainoana Dagmarinkadulta Kalasatamaan siirrettävät maahanmuuttajayksikön palvelut.

Kalasatamaan tulevaa uutta toimintamallia kokeillaan parhaillaan Töölön, Vallilan ja Vuosaaren terveysasemilla. Syksyllä sen ottavat käyttöön myös Kallion ja Herttoniemen terveysasemat. Saatuja kokemuksia hyödynnetään Kalasatamassa.

– Haluamme hyödyntää kaiken saadun kokemuksen. Kalasatama on ensimmäinen tähän tarkoitukseen varta vasten suunniteltu rakennus, kertoo projektisuunnittelija Hilkka Kulmala.

Keskuksen avaamisen myötä Vallilan, Kallion ja Herttoniemen terveysasemat suljetaan ja asemien toiminnot siirtyvät Kalasatamaan.

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamisesta vastaa SRV, joka luovuttaa tilat kaupungin tilakeskukselle lokakuussa. Kaupunki on rakennuksessa vuokralaisena.

Aseman seinänkokoisista ikkunoista näkyy viereen rakennettava kauppakeskus Redi sekä uudet tornitalot. Valoa asemalle tulvii kahdesta kattoikkunasta.

Kaikki saman katon alla

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus avataan maanantaina 5. helmikuuta.

Saman katon alle on tulossa nuorten ja aikuisten sosiaali- ja terveyspalveluja.

Tarjolla on terveysasemapalveluja, psykiatria- ja päihdepalveluja, sosiaalipalveluja, kuntoutuspalveluja, suun terveydenhuollon palveluja, vammaispalveluja, palveluja maahanmuuttajille ja ikääntyneille palveluohjausta.

Keskukseen ei tule neuvolapalveluita, jotka sijoitetaan perhekeskuksiin.

Tilat ovat monikäyttöisiä ja muunneltavia.

Työntekijöitä uuteen asemaan on tulossa yli 500.

Päivittäinen asiakasmäärä tulee olemaan arviolta 1 000–1 500.

Keskus avaaminen on osa Helsingin uudistuvia sosiaali- ja terveyspalveluita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Neuvoloita lakkautetaan Helsingissä – tilalle isoja perhekeskuksia ja kotikäyntejä31.5.2017 12.37
140 000 helsinkiläistä saa yhteisen jättiterveysaseman – uudisrakennus Kampin metroaseman päälle28.4.2017 13.53
Takaisinsoitto palautettiin käyttöön kolmella terveysasemalla7.2.2017 16.16
Uusi palvelumalli suisti terveysaseman kaaokseen – "Puhelimella ei ole päässyt läpi ollenkaan"5.1.2017 19.15
Terveysaseman takaisinsoitto tökkii Vuosaaressa – uusi palvelumalli käyttöön tänään1.12.2016 09.55
Itäkeskuksen poliisitaloon perustetaan Helsingin ensimmäinen perhekeskus8.12.2015 14.11

Kommentit (6)

Kommentit

Uutisen mukaan Kalasatamaan

Uutisen mukaan Kalasatamaan tulevaa uutta toimintamallia kokeillaan parhaillaan Töölön, Vallilan ja Vuosaaren terveysasemilla. Toimittaja olisi kyllä voinut viitata tämän lehden aikaisempaan uutiseen Vuosaaren terveysasemasta, jonka mukaan "Uusi palvelumalli suisti terveysaseman kaaokseen", kun terveysasemalla siirryttiin uuteen terveys- ja hyvinvointikeskus -palvelumalliin (5.1.2017). Onko tämä kaaos on nyt sitten edessä jättikokoisena Kalasatamassa?

En tiedä miten yleisellä

En tiedä miten yleisellä tasolla nämä muutokset ovat hoituneet, yleensähän meillä muutokset todellakin ovat tärkeämpiä kuin niiden toimivuus. Mutta iäkkään äitini kohdalla hänen asioidensa hoito terveyskeskuksen puolella on helpottunut omahoitajan ansiosta. On yksi puhelinnumero jonne soittaa apua ja/tai neuvoja tarvitessaan ja henkilöllä joka vastaa on jo valmiiksi ainakin jonkinlainen käsitys asiakkaansa asioista, ei tarvitse selittää kaikkia asioita uudelleen ja uudelleen. Selvää järkevöitymistä ja asioiden sujuvampaa hoitoa, ainakin äitini mielestä. Mutta yhden henkilön kokemus voi olla aivan eri kuin kokonaisuus ja miten se toimii.

Onko täällä myös

Onko täällä myös tulkkipalvelut suomalaisille asiakkaille. Meidän omalla terkkarilla ei ole, ja näin vaadin aina puhelinajan ylilääkärille.

Saas nähdä miten käy, hieman

Saas nähdä miten käy, hieman (=paljon) epäilen.

Talo täynnä eksyneitä

Talo täynnä eksyneitä asiakkaita. Ja tämä on vasta alkua.

Hyvästi hyvin toiminut

Hyvästi hyvin toiminut Vallilan terveysasema. Tervetuloa uusi helvetti. Miksi vitussa toimivat asiat kuten VR, Posti ja terveyspalvelut romutetaan? Ilmeisesti lahtarit eivät saa vielä nykyään kähmittyä riittävästi välistä, siis porvarit näin suomentaen. Sosiaalipalveluista en sano paljon paskaakaan kun eihän asiakaskontakteja enää ole ollenkaan, kun kaikki lähetetään sähköisesti.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu