Puheenaihe

Tässä syy länsimetron aamukaaokseen – Matkustajat hermostuivat kunnolla

Metrossa koettiin tuntuva aamuruuhka, joka johtui turvalaitehäiriöstä Kalasataman itäpuolella. Espoossa metrojunassa näytti aamulla näin täyteläiseltä.

Lukijan kuva

Länsimetron liikennöintiä tänä aamuna pahasti haitannut ongelma on paikallistettu turvalaitehäiriöksi. Häiriö vaikutti laajasti metrovuoroihin etenkin Espoon alueella.

– Itse asiassa vikoja oli samaan aikaan kaksikin: sekä laitevika että turvalaitehäiriö. Näistä vakavampi oli tuo turvalaitehäiriö, kertoo HKL:n vastaava liikenneohjaaja Markku Kari.

Karin mukaan häiriö sattui Kalasataman metroaseman itäpuolella, mutta sillä oli eniten vaikutusta länteen menevien metrojunien kulkuun. Jokainen metrojuna myöhästyi kello 7.17 alkaen muutaman minuutin ja ruuhka eskaloitui vähitellen mittavaksi.

– Turvalaitehäiriöt ovat melko yleisiä, sillä laitteet on viritetty hyvin herkiksi, Kari mainitsee.

Espoon puolella matkustajat joutuivat aamuruuhkan lisäksi seisomaan useammissa metrojunissa. Periaatteessa yhteen metrojunaan mahtuu jopa 800 matkustajaa, mutta käytännössä kyytiin mahtuu 600-700 henkeä kerralla.

Matinkylästä noin kello 8.20 tulleessa metrossa väki seisoi jo Niittykummun kohdalla ja juna oli tupaten täynnä.

Niittykummun asemalla muistutettiin kuulutuksilla myös ihmisiä siitä, ettei metron sulkeutuvien ovien väliin saa juosta, sillä se hidastaa liikennettä.

Matinkylässä matkustajat joutuivat jonottamaan jo metroaseman liukuportaisiin noin kello 7.30 aikaan. Helsinkiin päin kulkeneisiin metrojuniin oli niin paljon kyytiin tulijoita, että kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan.

Liikenneongelmat ovat aamun mittaan tuottaneet sosiaalisessa mediassa lukuisia hermostuneita kommentteja metroliikenteen kehnoudesta.

Liityntäliikenteen aikataulut menivät 3. tammikuuta uusiksi, mutta se ei tuottanut samanlaistia ongelmia kuin tänään sattunut turvalaitehäiriö.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kuvat: Länsimetrossa totaalinen ruuhka – "Ihan sumpussa ollaan, seisomapaikka heti lähtöasemalta"8.1.2018 08.37

Kommentit (17)

Kommentit

Itäisen kantakaupungin

Itäisen kantakaupungin asukkina en taida käyttää länsimetroa ainakaan tällä tai ensi vuosikymmenellä. Katsotaan sitten 2030-luvulla, josko alkuongelmista olisi päästy eroon. Ajatellaankohan silloin, että ollaan kauhean paljon viisaampia kuin 2010-luvulla: "elämmehän sentään jo 2030-luvulla" -fraasilla puolustellaan silloinkin mitä tahansa uudistusta eli typeryyttä. Toisaalta espoossahan ei ole mitään, miksi helsinkiläisen olisi syytä käydä siellä.

Kuulostaa selittelyltä ja

Kuulostaa selittelyltä ja näyttää olevan pientä valehtelun makua ilmassa. Matinkylässä metro oli jo ennen 7:17 pakkautunut täyteen ihmisistä, eikä kaikki meinanneet mahtua sisälle. Tiedän koska olin metron kyydissä ennen 7:17 hetkeä.

Nöykkiön liivipojat pitää

Nöykkiön liivipojat pitää palkata sullomaan matkustajat sisään silleen kuin japanissa

Yksi asia, mikä myös

Yksi asia, mikä myös ihmetyttää Matinkylän metroaseman rullaportaissa on se, että miksi ei keskimmäisten rullaportaiden kulkusuuntaa vaihdeta niin, että aamulla menisi alaspäin kahdet ja ylöspäin yhdet portaat ja taas iltapäivällä päin vastoin. Aamuisin valtaosa matkustajista menee alas, silloin ne yhdet portaan ruuhkautuvat pahasti.

Syynä lienee ihan järkevä

Syynä lienee ihan järkevä päättely, että laiturillepäin menevät ihmiset eivät ryntää kaikki kerralla portaisin vaan tulevat tasaisemmin kuin laituriltapäin tulevat jotka ryntäävät portaisiin yhtenä ryöppynä aina junan tultua asemalle. Vuosien kokemuksella meiltä ja muualta on todetty portaiden toimivan parhaiten noin. Mutta voihan tietysti olla, että E:n kaupungin Matinkylä on maailmankaikkeuden ensimmäinen paikka jossa ihmiset (s.o. valtaosa espoolaisia) eivät käyttäydykään noin ennustettavasti.

Matinkylässä on kyllä tilanne

Matinkylässä on kyllä tilanne se, että myös metrolaiturille menevät matkustajat tulevat ryppäittäin, kun heitä purkautuu busseista ulos. Silloin olisi hyvä, jos pääsisi alas kaksia rullaportaita pitkin. Iltapäivällä sitten on tilanne taas toisin päin, jolloin portaat voisi palauttaa siihen nykyiseen moodiin.

Voitko esitellä sen bussin,

Voitko esitellä sen bussin, jonka välityskyky vaatii tuplaportaat verrattuna metron välityskykyyn. Loppupeleissä se nyt on parempi mitä väljemmässä tilassa ihmiset odottelee. Jos pois laiturilta haluavien reitti on pullonkaula tai tukittu, niin tilanne ei toimi.

Matinkylään aamulla tulevat

Matinkylään aamulla tulevat junat ovat melkein tyhjiä, ainakin vielä 7:30 aikoihin. Kyllä se yksikin täysi bussilastillinen saa ruuhkan aikaan rullaportaiden yläpäässä puhumattakaan että samaan aikaan niitä voi tulla useampikin.

Alaspäin menevien portaiden

Alaspäin menevien portaiden suunta pitää kääntää kulkemaan ylöspäin, se vähentäisi ruuhkia asematasolla huomattavasti.

Koko asia ei kiinnosta, mutta

Koko asia ei kiinnosta, mutta eikö jossain vaiheessa tule vastaan Espoon poliittisten päättäjien päätös lyhentää Espoon laitureita, niin ettei Helsingin täysipitkät vaunut mahdu asemille Espoossa. Työkoneet jo paikalla eli myöhemmin tulee pikkaisen kalliimmaksi. Poliitikot eivät ole asiantuntijoita, mutta silti päättävät usein miljoonien arvoisista projekteista!!

Juuri niin!

Juuri niin! Päättivät säästää ja ottaa liian lyhyet laituri ja lyhentää junia sen takia. Hinnan olisi pitänyt olla n. 800 milj. euroa kun otetaan lyhkäsillä laitureilla ja "säästetään" mutta kuten kävi niin hintahan pompsahti sinne n. 1,3 miljardiin euroon, vaikkei pitkiä laitureita edes tullut. Pk- seudulla ei nyt ja tulevaisuudessa väki vähene ja käyttäjiä metroihin, juniin, busseihin yms. on koko ajan enemmän. Taas vähän säästettiin hetkessä, mutta pitkällä aikajänteellä ei mitään muuta kuin kuluja ja mielipahaa enemmän. Kyllä tästä pitäisi alkaa jo "päitä putoamaan", odottelen eroilmoituksia julkisuuteen jne.

Just näin. Lyhytnäköisesti

Just näin. Lyhytnäköisesti säästettiin ja myöhemmin pidennetään entistä kalliimmalla. Mutta eihän poliitikoilla ei ole minkäänlaista vastuuta tekemisistään. Eli turha siis odotella mitään eroilmoituksia.

"– Turvalaitehäiriöt ovat

"– Turvalaitehäiriöt ovat melko yleisiä, sillä laitteet on viritetty hyvin herkiksi, Kari mainitsee." Fix'd: – Turvalaitehäiriöt ovat melko yleisiä, sillä meillä ei ole ollut riittävää ammattitaitoa laitehankinnoissa, emmekä osaa riittävällä tavalla ylläpitää laitteistoa. Eikä meitä julkisen sektorin yrityksenä oikeastaan edes kiinnosta, sillä näissä töissä pääsee aika helpolla eikä vaatimukset ole suurensuuret. Kari mainitsee.

Nyt kaikki vihreätkin ajaa

Nyt kaikki vihreätkin ajaa omalla autolla länkkärillä mitkä ruuhkat oli eilen .

Suurin onkelma on

Suurin onkelma on espoolaisten lehmämäinen käytös - kuin mullit juostaan metron ovista sisään ja ulos ja tämähän se aiheuttaa metron viivästymistä. Ei vain osata kaupunkikäyttäytymistä, sillä pellon laidalla ei ole ruuhkia...

Joku "viisas"ehdotti kannttaa

Joku "viisas"ehdotti kannttaa koko merosta luopua ja muutamaksi vuodeksi ja katsoa löytyykö osaamista vai täyttää koko tunneli kivillä palauttaa "luonnontiaan" uudestaan ??

Kyllä länsimetro on ainakin

Kyllä länsimetro on ainakin helpottanut minun liikkumistani autolla, koska ihmiset jättävät autonsa kotiin ja sulloutuvat metroasemille, näin kaduilla ei ole ruuhkaa??

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu