Puheenaihe

Helsinki laajentaa maksullista asukaspysäköintiä uusille alueille – tavoitteena saada parkkipaikat tehokkaampaan käyttöön

Munkkivuoressa voi jatkossa pysäköidä asukaspysäköintitunnuksella ja muuten 4 tuntia arkisin parkkikiekolla. Kuvan laiton pysäköinti suojatien eteen on kiellettyä jatkossakin.

Sirpa Repo/Arkisto

Helsinki ottaa käyttöön asukaspysäköinnin Munkkivuoressa, Niemenmäessä, Kivihaassa ja koko Etelä-Haagassa. Tavoitteena on saada pysäköinnin muutokset voimaan ensi syksynä, jolloin pysäköintiin kadunvarsipaikoilla tarvitaan asukaspysäköintitunnus. Tunnuksen voivat hankkia alueen asukkaat.

Ilman tunnusta katujen varsilla voi pysäköidä pysäköintikiekkoa käyttäen enintään neljä tuntia arkisin kello 8–20. Ilta- ja yöaikaan sekä viikonloppuisin pysäköintiä ei ole rajoitettu. Lisäksi liikkeiden edustoilla säilyy lyhytaikaisia asiointipaikkoja.

– Muutoksen tavoitteena on vähentää autojen pitkäaikaista säilytystä katujen varsilla ja helpottaa katujen talvikunnossapitoa. Lisäksi pyritään vähentämään muualta tulevien työmatkapysäköintiä ja tällä tavoin helpottamaan alueen asukkaiden pysäköintiä, kertoo liikenneinsinööri Juha Hietanen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

Alueen yritykset voivat hankkia autoihinsa yrityspysäköintitunnuksen, joka oikeuttaa pysäköimään asukaspysäköintipaikoilla. Yritys voi ostaa enintään viisi tunnusta yhtä toimipaikkaa kohden.

Asukaspysäköinnin laajentamisesta päätti kaupunkisuunnittelulautakunta keväällä 2017. Katukohtaiset suunnitelmat pysäköintipaikoista ja -rajoituksista on tarkoitus viedä kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi huhtikuussa.

Katukohtaisten pysäköintisuunnitelmien luonnoksia voi kommentoida 26. helmikuuta asti kaupungin verkkosivuilla osoitteessa kerrokantasi.hel.fi/asukaspysakointi.

Tunnuksen uudelle asukaspysäköintialueelle voi hankkia alkusyksystä kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelusta. Alueiden kotitalouksiin ja yrityksiin jaetaan tiedote, kun tunnus on ostettavissa.

Asukaspysäköintitunnuksen hinta uusilla alueilla on tänä vuonna 12 euroa kuukaudessa. Vähäpäästöisiin ajoneuvoihin tunnuksen saa puoleen hintaan.

Alun perin vain kantakaupungissa käytössä ollutta asukaspysäköintijärjestelmää on tarkoitus laajentaa lähivuosina myös Kumpulaan, Toukolaan ja Käpylään. Aiemmin asukaspysäköinti on ulotettu jo Lauttasaareen ja Munkkiniemeen.

Etelä-Haagan ja Kivihaan liikennesuunnittelijat ovat tavattavissa 14. helmikuuta kello 17–19.30 Etelä-Haagan kirjastossa. Munkkivuoren ja Niemenmäen suunnittelijat ovat 15. helmikuuta kello 17–19.30 Munkkivuoren ostoskeskuksen aulassa.

Suunnitelmaluonnoksiin voi tutustua verkkosivujen lisäksi Munkkiniemen ja Etelä-Haagan kirjastoissa 26. helmikuuta asti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Mäkelänkadulta halutaan poistaa yksi autokaista – pyörätiet tarvitsevat tilaa6.2.2018 10.51
Asukaspysäköinti laajenee Munkkiniemeen ja Lauttasaareen – tunnukset jo myynnissä25.8.2015 09.26
Länsiväylän rampille bussipuomi estämään henkilöautoja – oikoreitti parkkihalliin tukitaan2.1.2018 19.40
Mielipide: Suositulle paikalle Hermanniin on tehty tarkoituksella sakkorysä18.9.2017 09.46
Asukaspysäköintitunnus kallistuu roimasti ja laajenee uusille alueille31.10.2013 11.56
Parkkisakon saanut keuhkopotilas joutui taistelmaan KHO:ta myöten – kaupunki hävisi16.12.2017 09.05
"Harmiton pysäköinti voi viedä jonkun hengen" – vanhoissa taloyhtiöissä usein paloturvallisuuspuutteita2.1.2018 14.02
Liityntäpysäköintiin syntyi sakkorysä – ”Kannattaa tulla aikaisin jos haluaa paikan”26.10.2015 11.16

Kommentit (6)

Kommentit

Voi pyhä jysäys. Taas

Voi pyhä jysäys. Taas maksatetaan autoilijoilla pysäköinnistä ja kerätään vain rahaa.kaupungille. Riittäisi vain max. 24 tunnin pysäköintiaika. Tällä saadaan pitkäaikaispysäköinti kuriin. Osalle kaduista max. 4 tuntia päivisin.

Ainoa selitys on tosiaankin

Ainoa selitys on tosiaankin vain rahan kerääminen kaupungille. Ei ole halpaa antaa mm. ilmaisia sosiaalipalveluja laittomille maassaolijoille! Ne talkoot (ja rahat) eivät lopu koskaan, kaikki joutuvat osallistumaan, nyt vuorossa ovat autoilijat, ties monettako kertaa?

Olli on täysin oikeassa.

Olli on täysin oikeassa. Rahastusta muutenkin jo kalliista auton pitämisestä.Onko päättäjiltä unohtunut siis täysin liikennemerkki joka oikeuttaa max 24h. Kanta kaupungissa tämän vielä jotenkin ymmärtää, muttei tosiaankaan täällä liitosalueilla, josa ei ole pääosin muuta kuin asuintaloja. Mihin vähäpäästöisen auton 50% alennus tähän liittyy? Rikkaat, usemmiten työsuhde autot, eli Tesla autoilija pääsee halvemmalla. Tasa-arvosta ei tietoakaan.

24h parkki on käytännössä

24h parkki on käytännössä mahdoton valvoa eikä siis auta ketään. Se ymmärretään muutenkin yleisesti väärin rajattomaksi 24/7 pysäköintioikeudeksi. Ja asukkaidenkin pitäisi silloin siirtää autoaan joka päivä. Mitä järkeä sellaisessa tuolileikissä on?

Asukapysäköinti on nimellinen

Asukapysäköinti on nimellinen hinta auton säilytyksestä julkisessa tilassa. Koittakaapa vuokrata kymmenen neliömetriä mitä tahansa muuta varten. Muutenkin asukaspysäköintimaksu on asukkaille pieni hinta siitä, etteivät espoolaiset ole varaamassa pysäköintipaikkoja.

Kun "Muutoksen tavoitteena on

Kun "Muutoksen tavoitteena on vähentää autojen pitkäaikaista säilytystä katujen varsilla ja helpottaa katujen talvikunnossapitoa... vähentämään muualta tulevien työmatkapysäköintiä" tulisi annettujen perustelujen valossa asukaspysäköintiluvan olla ilmainen tai enintään lupalapun printtauksen ja rekisteröinnin hintainen. Mutta toki me tiedämme muutoksen todellisen motiivin: tulonsiirrot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu