Puheenaihe

Taksipomo: Viro ja Ruotsi jäävät taakse, kun Suomi mullistaa taksimarkkinat – "Laissa uskotaan vähän naivisti ihmisen rehellisyyteen"

Taxi Uusimaa ja Lähitaksi liittyvät yhteen 1. heinäkuuta. Kuvassa vasemmalta Taxi Uusimaan hallituksen puheenjohtaja Lars Salomaa, toimitusjohtaja Kim Kuhlberg ja Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Juha Perämäki

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen ja Taxi Uusimaan toimitusjohtaja Kim Kuhlberg kertoivat maanantaina yritystensä yhteenliittymisestä 1. heinäkuuta alkaen. Päivämäärä ei ole sattuma, sillä tuolloin Suomessa astuu voimaan yksi Euroopan vapaimmista taksilaeista, jonka myötä kilpailutilanne muuttuu täysin.

– Uudet yrittäjät tarvitsevat vain Trafilta liikenneluvan ja jonkinlaisen moottorikäyttöisen ajoneuvon. Laki ei enää vaadi kuljettajakoulutusta, taksamittaria eikä taksikupua auton katolle. Markkinat vapautuvat enemmän kuin Ruotsissa tai Virossa, Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen arvioi.

Alan perinteiset toimijat haluavat uudessa tilanteessa korostaa luotettavuuttaan, koska siitä tulee heille tärkeä kilpailuvaltti. Osa suomalaisista taksimatkustajista on viikonloppuöisin luottanut kuskiin niin, että on ojentanut lompakkonsa ja väsähtänyt takapenkille. Tämä ei kilpailun vapautuessa enää ehkä jatkossa kannata.

– Laissa uskotaan vähän naivisti ihmisen rehellisyyteen. Jos mitään vaatimuksia ei aseteta ja valvonnasta tulee käytännössä mahdotonta, niin vastuu siirtyy käytännössä asiakkaalle, Pentikäinen toteaa.

– Pitää tietää, kenen kyydissä kulkee, toimitusjohtaja on muotoillut mainoslauseeksi.

Taksista tai sen kuljettajasta ei tosiaan 1. heinäkuuta jälkeen välttämättä käy ilmi mitään tunnistetietoja. Hintaneuvottelut kannattaa käydä ennen matkan alkua. Taksikyytien hintahaitari kasvaa merkittävästi.

– Me Lähitaksissa aiomme pitää kiinni ympärivuorokautisesta tilauskeskuksesta ja selkeästä hinnoittelusta.

Lähitaksi kasvaa Suomen suurimmaksi

Lähitaksi Oy:stä tulee Suomen suurin taksinvälitysyhtiö, kun Taxi Uusimaa ja Riihimäki liittyvät siihen 1. heinäkuuta.

Autoja tulee olemaan yhteensä Uudenmaan alueella noin 1 500.

Taxi Uusimaa ottaa 1.7. käyttöön Lähitaksin palvelunumeron 0100 7300, joka palvelee taksiasiakkaita Hangosta Loviisaan ja Helsingistä Riihimäelle.

Lähitaksi jatkaa myös Taxi Uusimaan aikaisemman 0100 3344 palvelunumeron kehittämistä, tarjoten tätä kautta koko Uudenmaan alueella ruotsinkielisille asiakkaille kohdennetut tilauspalvelut.

Taxi Uusimaan mukaan muutos merkitsee asiakkaille vain, että puhelimessa vastataan 1.7. alkaen Lähitaksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Näin köpelösti käy pikkupaikkakunnilla, kun taksiliikenne vapautuu – "Pitää toimia päiviä etukäteen"14.6.2018 06.43
"Tolpalla sanottiin, että tästäkin jonosta joka toinen kuski lopettaa" – IS: Taksipomo lyttää hanskat tiskiin -puheet5.6.2018 08.10
HS: Ystävällinen taksikuski veloitti 5-kertaisen törkyhinnan Tallinnassa – suu alkoi käydä, kun testi paljastui28.5.2018 08.03
10 euron taksikyydit tulivat jo, lentokentälle entistä halvemmalla – taksiyhtiö lupaa kiinteitä hintoja uutuuspalvelulla1.6.2018 19.30

Kommentit (4)

Kommentit

Hintahaitari levenee. Hah

Hintahaitari levenee. Hah tähän asti mitään haitaria ei ole ollut vaan kaikki taksit ovat veloittaneet maksimitaksan mukaan. Taksarit on Suomessakin raiskanneet ja murhanneet asiakkaita eikä kaikkien kuljettajien Suomenkielen taito ole kehuttava. Virossa taksien kilpailu toimii hyvin ja hintahaarukka on iso. Paitsi tolpalta otettaessa, tolpat on satamassa, hotelleissa ja bussi ja lentoasemalla varattu vain kalleimmille turistitakseille (Tallink ja Tulika). Helpointa taksin tilaaminen on Taksifly sovellukssa joka näyttää Tallinnassa lähes kaikki taksit. Näkee hinnan ja auton tiedot.

Totuus on valitettavasti se

Totuus on valitettavasti se että normaalit ihmiset ei lähde taksikuskiksi kuin ei makseta ylityökorvauksia ei pyhälisiä monesti ei edes kesälomarahaa.Ala tarvitse reilun hinnankorotuksen ruuhka aikoihin ja pyhiin että palkat olisi normaalitasolla eikä kesällä 5 euroa tunti ja talvella 8 euroa tunti kuin prossapalkka ainut vaihtoehto.Ala tulee siirtymään pikkuhiljaa maahanmuuttajien orjatyöksi koska suomalainen haluaa palkan joka elättää perheen tai sitten siirrytään ilmeisesti harmaan talouden piiriin joka olisi tuottava ajatus vaikka vähän halvempi hinta ,käteinen ilman kuittia on varmasti valttia ja kuljettaja voi laittaa rahan suoraan taskuun..

Kas kun Taxi Uusimaa ei ole

Kas kun Taxi Uusimaa ei ole Taxi Newland. Minä en käytä kielenraiskaajafirmojen takseja.

Ei tarvitse mennä kauemmas

Ei tarvitse mennä kauemmas kuin Ruotsiin niin näkee kuka taksiautoja ajaa ei muuten kantaväestö.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu