Puheenaihe

Saksalainen auto pitää sisällään 50 kiloa poistotekstiiliä, mutta se ei vielä riitä – "Maailma olisi parempi paikka, jos vaatteita ostettaisiin harkiten"

KIERTOTALOUS Vanhasta vaatteesta ei kannata tehdä uutta. Luova ajattelu kannattaa paidan tulevaisuutta miettiessä.

Kaikkia käytöstä poistuneita vaatteita ei saada myytyä. Hyväntekeväisyysjärjstöillekin tulee huonokuntoista tavaraa, joka joudutaan heittämään sekajätteeseen.

Arkisto / Marjaana Varmavuori

Tekstiilin kierrätyshanke Telaketjun sosiaalisen median kautta voi seurata, miten vanhat vaatteet revitään auki ja erotellaan kuiduiksi.

Kuidusta voi tehdä vaikka uutta kangasta, tai prässätä siitä akustiikkapaneeleita.

Onko tässä tulevaisuus, pelastaako tämä maailman, projektikoordinaattori Henna Knuutila?

– Ei. Maailmasta tulisi parempi paikka, jos ihmiset ostaisivat harkiten vaatteita. Vaatteita voitaisiin tarjota myös palveluna, jolloin niitä ei tarvitse omistaa, Knuutila sanoo.

Knuutilan mukaan vielä ei kuitenkaan olla tällaisessa maailmassa. Siksi on hyödyllistä miettiä tekstiilijätteelle loppukäyttökohteita.

Ihmisiä kannattaa ravistella tässäkin. Vanhasta t-paidasta ei nimittäin välttämättä kannata tehdä uutta vaatetta.

Loppukäyttökohde voi olla vaikka teollisuudessa tai äänieristeenä.

– Saksalaiset autot sisältävät noin 50 kiloa materiaalia, jotka on tehty poistotekstiilistä, Knuutila sanoo.

Autoihin käytetään kuitenkin lähinnä teollisuudesta saatua poistotekstiiliä, jossa sen sisältö tiedetään tarkasti.

Kotitalouksien poistotekstiili on heterogeenistä eli ”kaikkea mahdollista”, joten sen hyödyntäminen on vaikeampaa.

Turkulainen akustiikkapaneeleita valmistava Soften pystyy hyödyntämään myös kotitalouksien poistotekstiiliä, vaikka mikä tahansa ei kelpaakaan.

Toimitusjohtaja Sami Helle kertoo, että kierrätetystä materiaalista tehtyjä akustiikkapaneeleita voisi periaatteessa valmistaa pieniä eriä jo nyt. Isompien erien valmistaminen ei tällä hetkellä onnistu, koska raaka-aineen hinnoista ja saannista ei ole vielä mitään tietoa.

Paljon riippuu myös asiakkaista.

– Nyt tehdään kyselytutkimusta, jossa selvitetään, miten asiakkaat suhtautuvat esimerkiksi tasalaatuisuuteen, Helle sanoo.

Kokeilussa tehdyt akustiikkapaneelit ovat olleet kirjavia. Tietysti materiaalin erottelu sävyjen mukaan olisi ainakin periaatteessa mahdollista.

Ratkaisevaa on myös, millaista hintaa asiakkaat ovat valmiita tuotteista maksamaan. Mielletäänkö, että tuotteiden pitäisi olla halvempia, jos ne on tehty kierrätetyistä materiaaleista.

Kauppaketjuissa, esimerkiksi HM:ssä, on mahdollista viedä vanhoja vaatteita myymälään ja saada siitä alennuskuponkeja uusien ostamiseen.

Tähän Knuutila suhtautuu kriittisesti.

– Täytyy muistaa, että kiertotalouteen siirtymisessä on myös häviäjiä. Isot fast fashion -yritykset ovat sitä, elleivät ne kykene uudistumaan, Knuutila sanoo.

Tekstiilijäte menee poltettavaksi

Lounais-Suomen Jätehuolto, Turun AMK ja VTT tutkivat poistotekstiilin hyödyntämistä Telaketju-hankkeessa.

Tavoitteena on rakentaa koko maan kattava poistotekstiilin käsittelyjärjestelmä.

Poistotekstiiliä on noin kolme prosenttia kotitalousjätteestä.

Poistotekstiilillä tarkoitetaan huonokuntoisia tai rikkinäisiä vaatteita, joita ei sellaisenaan voi käyttää.

Poistotekstiilille ei ole järjestetty tällä hetkellä suuren mittakaavan erilliskeräystä, vaan se tulee laittaa sekajätteen mukaan.

Tällöin käyttökelvottomat vaatteet päätyvät poltettaviksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (1)

Kommentit

Suomihan oli pitkään

Suomihan oli pitkään Saksalaisten autojen loppusijoituspaikka, nykyään Ruotsin ottaessa kyseiset markkinat haltuun maansa kaatopaikkana... :-) -Täällä ei kukaan katso peiliin suomen "hiilijalanjäljen" umpeuduttua jo toukokuun lopussa koko muun maailman (eli keskimääräisesti koko maapallon) vuotuisten luonnon varojen käytettämistä loppuun vasta elokuun alussa. Talonyhtiöt voivat täällä hakea Valtion tukea sähkö autojen latauspisteille, kaikkien yhtiöön kuuluvien sitten yhdessä maksaen näiden maassanne olevien jo lähes kahden tuhannen naapurinsa auton etenemisen. Näin tehdään Suomessa "päästötöntä" politiikkaa muodin tunkiessa, tosin vain vähän kapuloita rattaisiin tähän muuten mallikelpoisesti harjoitettavaan maanne kestävään kehitykseen.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu