Puheenaihe

Pöytäkirjat paljastavat: Metro tukkeutuu, koska poliitikot tekivät ison virheen 2008 – huolta kannettiin venepaikoista, konsultti maalaili ruusuisia ennusteita

Espoossa on jo nyt koettu ruuhkapiikkejä, jolloin metroon ei meinaa mahtua. Kapasiteetin lisäämiseksi Matinkylään ehdotetaan 100 miljoonaa euroa maksavaa kääntöraidetta.

Arkisto/Klaus Nurmi

Länsimetron kapasiteetti tulee loppumaan jo lähivuosina, arvioi HSL tuoreessa selvityksessään. Miksi näin kävi, moni kysyy.

Taustalla vaikuttavat paitsi pieleen menneet arviot matkustajamääristä, myös helsinkiläisten ja espoolaisten poliitikkojen vuonna 2008 tekemä päätös rakentaa 1,2 miljardia maksaneeseen länsimetroon lyhyet asemalaiturit.

Vuonna 2008 tehdyllä päätöksellä Espoon puolen metrolaitureissa päätettiin säästää ja tehdä ne kolmanneksen lyhyemmiksi kuin kantametron asemilla. Säästöä koitui kokonaiskustannuksiin nähden mitätön summa: noin 50 miljoonaa euroa.

Laiturien lyhentäminen liittyi automaattimetroprojektiin, jonka uskottiin tuolloin tuovan metrolle lyhyemmät vuorovälit. Samalla automaation haluttiin tuovan jotain konkreettisia säästökohteita.

Laiturien typistämisen hyväksyivät keväällä 2008 sekä Espoon että Helsingin kaupunginvaltuustot.

Helsinkiläisvaltuutettu Otso Kivekkään (vihr.) vuonna 2014 tekemän tulkinnan mukaan Helsingin päättäjillä oli epäilyksensä, mutta valtuuston oli hyväksyttävä lyhyemmät laiturit, koska ilman laiturisäästöjä Espoo ei olisi hyväksynyt koko metroa.

Helsingin valtuuston vanhoista pöytäkirjoista käy ilmi, että Laura Kolbe (kesk.) teki Ulla-Maija Urhon (kok.) kannattamana Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksessa keväällä 2008 ponsiesityksen, jonka mukaan "selvitetään sitä, että asemat voidaan tarvittaessa myöhemmin muuttaa nykyisten asemien pituisiksi kohtuullisin kustannuksin ja järjestelyin".

Kolben toivomuspontta ei hyväksytty. Sen sijaan länsimetron hankesuunnitelman reilun 700 miljoonan euron kustannuksilla tuolloin siunannut Helsingin valtuusto hyväksyi muun muassa ponnen, jonka mukaan "Koivusaaren venepaikkojen määrää ei vähennetä".

Tilaa tästä uutiskirje. Saat päivän kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kello 14, joka päivä.

Uudelleen laituriasia pulpahti pintaan vuonna 2012, jolloin automaatioprojekti karahti kiveen lopullisesti ja HKL:n sopimusta Siemensin kanssa alettiin purkaa.

"Automaattimetron haasteista" johtuen myös metron tulevaa matkustajakuormitusta haluttiin selvittää.

Tuolloin julkisuudessa käytiin kiivasta keskustelua siitä, voisiko laitureita vielä pidentää, vaikka länsimetro oli jo rakenteilla.

Konsulttiyhtiö Straficalta valmistui 2012 raportti metron matkustajakuormitusennusteista. Raportin mukaan metron kapasiteetti riittää vuoteen 2050 kahden minuutin vuorovälillä, vaikka metro olisi jo jatkettu Östersundomiin saakka.

HKL:n johtokunta käsitteli matkustajakuormitusselvitystä syksyllä 2012. Johtokunta päätti, että jo olemassa olevia Helsingin metroasemia ei lähdetä lyhentämään.

Sen sijaan HKL:n johtokunnan mukaan pitkät junat ja pitkät asemat länsimetrossa eivät mahdollistaisi matkustajien kannalta houkuttelevampaa 2,5 minuutin metron vuoroväliä, koska "kysyntää palvelulle ei riittäisi".

Myös Espoon valtuustossa tehtiin sama päätös.

HKL:n ja Länsimetro Oy:n silloiset toimitusjohtajat Matti Lahdenranta ja Matti Kokkinen vakuuttivat syksyllä 2012 tiedotteessa, että myös Kivenlahden-jatke on otettu huomioon länsimetron suunnittelussa ja mitoituksessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Shokkiraportti: Länsimetro tukkeutuu jo reilussa 5 vuodessa – "Käsittämätöntä ja pöyristyttävää"28.9.2018 19.30
Länsimetroon ehdotetaan 100 miljoonan euron uutta kääntöraidetta – auttaisi ruuhkissa, mutta metronjatke viivästyisi 1,5 vuotta27.9.2018 12.51
Nyt tuli varoitus metroon 1.10. alkaen – "Vuoroja jää ajamatta työtaistelutoimien takia"28.9.2018 10.09
Tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen laski – syynä nämä länsimetron vaikeudet11.9.2018 13.54
Testi onnistui: Länsimetron tiheämmät vuorovälit teknisesti mahdollisia – mutta nyt puuttuu yksi juna ja 5 kuljettajaa5.9.2018 05.05
Tämä firma tiesi jo 3,5 vuotta sitten, milloin länsimetro avataan – nyt puhuu johtaja10.11.2017 10.31
Metron laituriovet matkalla romuttamolle – katso kuva19.3.2015 11.59
Metron laituriovifarssi päätökseen Vuosaaressa – ovet puretaan12.3.2015 10.23

Kommentit (6)

Kommentit

Siellon viisaita valtuustossa

Siellon viisaita valtuustossa, ne möi espoon sähkön ja teki liian pienen metron. Varsinainen mensakerho.

Niin. Kukahan nämä viisaat on

Niin. Kukahan nämä viisaat on sinne valinnut? Vai onko siellä oikeasti Espoon fiksuimmat päättämässä?

Kyllä espoossa valitaan aina

Kyllä espoossa valitaan aina ne penaalin terävimmät kynät mistä on terä poikki. Espoota on rakennettu vuoskymmenet eikä o!e saatu aikaan kun epämääräsiä kyliä ripoteltuna pitkin metsiä. Mistään yhtenäisestä kaupungista ei voi puhua kun kampaviinerin ääressä. Tonne on täysin mahdoton saada mitään toimivaa joukkoliikennettä aikaseksi kohtuu kustannuksilla. Nyt sitten niitetään raskaamman mukaan sitä mitä on kylvetty.

Yksi perussyy metron

Yksi perussyy metron ruuhkautumiseen on se, että raideyhteyksiä on rakennettu lähes pelkästään säteettäisinä. Ainoa poikkeus on Kehärata. Raide-Jokeri sekä Kalasataman ja Pasilan tuleva ratikkaliyhteys auttavat jonkin verran. Yhden osittaisen ratkaisun tarjoaisi Länsimetron jatkaminen Rantaradalle, joko siten, että metron ja Rantaradan risteysasemaksi tulee Kauklahti tai Espoon keskus. Se ei tietenkään tee tekemättömiksi metron suunnitteluvirheitä, jotka nähdäksemme syntyivät siitä, että poliitikot syrjäyttivät asiantuntijat metron suunnittelussa.

Aina aletaan säästää

Aina aletaan säästää tilanteessa, jossa ei saisi, jos nyt rakennetaan niin kunnollinen! On tämä huomattu muuallakin. Ja toi metro maksoi niin paljon kustannusta, että jos ois tiedetty, niin ei siihen olis alettukaan. Täysi susi!

Pitkittäiset penkit ja 5 tai

Pitkittäiset penkit ja 5 tai 6 vaunun junat joitten viimeiset ovet ei aukea, tadaa säästetty ainakin 80 miljoonaa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu