Puheenaihe

Taksien uhkapeli häiritsee asiakaspalvelua – "Meilahden kelavalikoija" sai 1 117 kyytitilausta, hyväksyi vain 22

TAKSIT Eräälle taksikuskille tarjottiin lokakuussa 1117 kyytitilausta. Hän hylkäsi niistä liki kaikki ja hyväksyi vain 22.

Osa taksikuskeista kokee, että lyhyitä Kelan korvaamia taksimatkoja eli ns. kelakyytejä ei kannata ajaa.

Päivi Tuovinen

Meilahden sairaalan läheisyydestä on paljastunut useita taksinkuljettajia, jotka kieltäytyvät ajamasta suurinta osaa heille tarjotuista kyydeistä. Tilanne vaikeuttaa erityisesti lyhyiden kelakyytien tilaamista.

Taksi Helsinki on lähettänyt kuljettajille lokakuun lopulla tiedotteen, jossa se kertoo aloittavansa tilausten hyväksynnän seurannan sekä poistavansa häiriötä aiheuttavilta kuskeilta mahdollisuuden ajaa muun muassa kelakyytejä.

Tiedotteessa mainitaan todellisena esimerkkinä "Meilahden kelavalikoijaksi" nimetty kuljettaja, jolle on tarjottu lokakuussa 1 117 tilausta. Hän on hyväksynyt niistä vain 22.

Ilmiön taustalla on taksien huonontunut kannattavuus. Osa kuljettajista hyväksyy kela-kyytien joukosta vain ne, joista syntyy pitkä ajomatka.

Näistä jopa 200 kilometrin mittaisista matkoista osa taksiyrittäjistä laskee saavansa paremmat tulot kuin useiden lyhyiden matkojen ajoista.

– Meilahdessa on notkunut kuljettajia, jotka odottavat pitkiäkin aikoja kyytejä sairaalasta, sanoo Taksi Helsingin palvelupäällikkö Teemu Niemelä

Kyse on ikään kuin taksiyrittäjien uhkapelistä.

– Se kertoo siitä, että tulot eivät ole suuria. Lyhyet matkat eivät ole aina kannattavia. Yksi kyyti voi pelastaa koko päivän. Pahimmillaan nämä valikoivat kuljettajat ovat kuitenkin lähes koko päivän ilman kyytiä. Silti he toivovat sitä, koska ovat kuulleet, että kaverikin on saanut pitkän kyydin, Niemelä kertoo.

Meillä kyllä löytyy keinot valikoinnin estämiseen."

Kyytien valikointi ilman hyvää syytä on Taksi Helsingissä kielletty, vaikka laista vaatimukset poistuivat kesällä.

– Kyllä se pitää saada loppumaan. Meillä kyllä löytyy keinot valikoinnin estämiseen.

Hetkittäiseen valikointiin ei puututa, vaan kyytien valikoinnin pitää olla jatkuvaa ja toistuvaa. Liikenneruuhkassa ja öisin ravintoloiden sulkemisaikaan kyytien valikointiin ei puututa, vaikka kuljettajan kyytien hyväksymisprosentti olisi alle 20.

Niemelä muistuttaa, että ylivoimainen enemmistö Taksi Helsingin 4 000 kuljettajasta hoitaa työnsä hyvin.

– Mutta kun Meilahdessa on useita kyytien valikoijia peräkkäin, se häiritsee asiakaspalvelua.

Taksi Helsinki on Suomen suurin taksien tilausyhtiö.

Oletko tyytyväinen taksien palveluun?

En
63% (214 ääntä)
Kyllä
37% (124 ääntä)
Ääniä yhteensä: 338

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kela-taksit kulkevat yhä tökkien Uudellamaalla – onko tässä ratkaisu ongelmiin?16.10.2018 13.49
Kela-kyytien arki on karu Helsingissä – HS: Kuljettaja ei kytkenyt turvavyötä, 91-vuotias paiskautui taksin lattialle27.9.2018 08.40
Tämän takia Kela-kyydit ovat takkuilleet – taksiongelmaan odotetaan pikaista helpotusta5.7.2018 18.45
Helsingistä puuttuu nyt lähes 200 taksikuskia – Eikö edes 3 000 e/kk kiinnosta?21.5.2018 19.10
"Pimeästi tienaa jopa 200 euroa yössä" – kokenut taksinkuljettaja seurasi öistä kyytipalvelua ja järkyttyi24.4.2018 09.19
Helsinkiläinen taksiyhtiö laittoi hinnat täysin uusiksi – lähtömaksu halpenee jopa 57 prosenttia17.10.2018 09.31
Taksikuski kypsyi herjaamiseen ja avasi asiakkaalle oven – tulistunut mies kävi kiinni ja päätyi käräjille20.9.2018 08.35

Kommentit (5)

Kommentit

No onhan tuollainen kyytien

No onhan tuollainen kyytien valikoiminen ihan perusteltua kun lyhyillä ajomatkoilla auton moottori ei edes ehdi lämpenemään, mikä kuluttaa moottoria, renkaita ja oven saranoita sekä saastuttaa ympäristöä. Tuollaiset kulkijat voivat joko kulkea joukkoliikennevälineillä tai kävellä sen lyhyen matkan.

Voi hyvänen aika tuota

Voi hyvänen aika tuota ajatuksen juoksua. Ota nyt edes selvää, mistä kela-kyydeissä on kyse. Ne kun ovat pääosin juuri sellaisia kyytejä, joissa se potilas ei todellakaan voi "kävellä sitä lyhyttä matkaa". Tai sen enempää kulkea niillä julkisilla. Se kela-kyyti edellyttää nimen omaan sen terveydenhuollon todistusta siitä terveydentilasta...

Minkähän takia Kela maksaa

Minkähän takia Kela maksaa kyytejä, jos asiakas kerran mielestäsi voi kävellä tai mennä bussilla? On se hyvä että et ole minun lääkärini. Jos auton kuluminen muka taksia huolettaa niin olisiko kuskin silloin paras pysyä kotona eikä käynnistää kertaakaan, niin pysyy kunnossa. Kaikenlaisia...

Kela optimoi taksikuljetukset

Kela optimoi taksikuljetukset ja taksinkuljettajat optimoivat tulonsa. Kelan määräämillä ehdoilla markkinoilla mennään. Ei sen ihmeellisempää.

Epäonnistunut taksilain

Epäonnistunut taksilain uudistus ja Kelan kilpailutus samaan aikaan. Mitä muuta voi syntyä, kuin katastrofi? Asiakas ei todellakaan ole liikuntakykyinen, jos käyttää kela-taksia, poliitikot kyllä kykenisivät kävelemään matkansa vaikka steissiltä Eduskuntataloon mutta ei, ilmaiseksi mennään ja Kela-taksia tarvitseva sairas kansalainen maksaa. Kela-taksi ei ole matkustajalle ilmainen, vasta kun matkoja on kertynyt 300€ edestä kalenterivuodessa. Eli kun menet "ilmaiseen terveydenhoitoon" Kalasataman pahoinvointikeskukseen vaikka Tammisalosta, maksat matkoista ruuhka-aikaan sen omavastuun, ei meno-paluu 50€. Repikääpä muutamia reissuja vaikka takuueläkkeistä. Pitäisikö Helsingin kaikki terveyspalvelut siirtää maakuntiin, tulisi se rahanahne Kela-taksikin tyytyväiseksi.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu