Puheenaihe

Helsingin robottibussi pois liikenteestä ennen aikojaan – "Bussi alkoi kulkea oudosti ja meni alamäessä kovempaa kuin oli ohjelmoitu"

KIVIKKO Robottibussilla on ollut vaikeuksia pärjätä muun liikenteen seassa. Bussi on ollut pois käytöstä pian pari viikkoa.

Kivikon robottibussi ei ole ollut liikenteessä lokakuun lopun jälkeen.

Päivi Tuovinen

Kivikossa toukokuusta alkaen liikennöinyt robottibussi joutuu todennäköisesti lopettamaan kulkemisensa ennen aikojaan.

Tarkoituksena oli, että itsekseen liikkuva bussi olisi liikennöinyt Kivikon liikuntapuiston ja Kivikonlaidan huoltoaseman väliä ensi viikon perjantaihin asti, mutta tekniset ongelmat pakottavat todennäköisesti lopettamaan aikaisemmin.

– Tässä odotellaan valmistajalta analyysiä, että pääsemmekö jatkamaan ajoa, toteaa projektipäällikkö Eetu Rutanen ammattikorkeakoulu Metropoliasta.

Bussi otettiin pois liikenteestä torstaina 25. lokakuuta, ja se on siitä asti ollut korjattavana. Laitevalmistaja on ranskalainen Navya.

Helsingin Uutiset testasi Kivikon automaattibussin pian sen aloitettua kesällä.

Robottibussissa on alun jälkeen paljastunut lukuisia ongelmia. Linjanumerolla 94R kulkenut maksuton bussi ei ole pärjännyt itsekseen risteyksissä.

Lisäksi sen vauhti on ollut hiljainen suhteessa muuhun liikenteeseen, mikä on saanut autoilijat tekemään ohituksia. Ohitusten jälkeen robottibussi on varotoimena lyönyt jarrut pohjaan.

– Vikoja on ollut enemmän mitä kuviteltiin. Kesällä meni pääosin ihan hyvin. Lokakuussa alkoi tulla enemmänkin ongelmia. Suomen ilmasto on tuottanut bussille vaikeuksia, Rutanen toteaa.

Bussin reitillä nopeusrajoituksia on laskettu 50 kilometristä 40 kilometriin tunnissa, mutta autot ovat Rutasen mukaan kaasuttaneet ohi ajoin kovallakin ylinopeudella.

– Välillä on nähty vaarallisia ohituksia.

Robottibussin nopeus on 18 kilometriä tunnissa.

Viimeisimmät ongelmat liittyvät ensimmäisiin yöpakkasiin.

– Ensimmäisen pakkasyön jälkeen bussi käyttäytyi oudosti ja meni alamäessä kovempaa kuin mitä oli ohjelmoitu. Jarruttelu oli nykivää. Iltapäivästä se simahti kokonaan tielle.

Bussi kuljetettiin Koskelan hallilla Espooseen ja siihen vaihdettiin akku.

– Seuraavana pakkasyönä tuli samoja oireita. Siitä lähtien sillä ei olla ajeltu, Rutanen ynnää lokakuun lopun tapahtumia.

Bussin oli tarkoitus liikennöidä Kivikossa kokeiluluontoisesti puoli vuotta. Kokeilu jatkunee Rutasen mukaan ensi vuonna jossain päin Helsinkiä. Paikkaa ei ole vielä päätetty. Kokeilu on kolmevuotinen.

Toukokuun puolivälistä lokakuun loppuun Kivikon robottibussin kyydissä on ollut 1 296 matkustajaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Robottibussi ottaa uuden harppauksen Suomessa – tältä näyttää uusi 10 matkustajan bussi, joka "kulkee säässä kuin säässä"4.11.2018 21.00
"Näyttää ihan vaahtokarkilta, mutta mitä jos tämä sekoaa?" – Testissä Helsingin uusin robottibussi17.6.2018 17.45
"EZ10 ei osaa väistää odottamattomia esteitä" – Robottibusseilla riittää vielä oppimista16.5.2018 07.10
Liikenteen mullistavaa robottibussia kehitetään lähiön kaduilla – "Nyt on vallankumous menossa"13.5.2018 08.45

Kommentit (5)

Kommentit

Ehkä tekniikka ei ole vielä

Ehkä tekniikka ei ole vielä niin kehittynyt et tollanen vois kulkea omineen liikenteen seassa. Vaikka Bernerin mielestä tietysti kaikki bussit pitäis olla tollasia.

Venäjällä jo kulkevat jo

Venäjällä jo kulkevat jo useamman vuoden ajan ja talvisinkin.

Venäläiset tekeekin mitä ne

Venäläiset tekeekin mitä ne tahtoo. Muut tekee juuri ja juuri mitä osaavat. Tällä kertaa arpa ei voittanut.

Kyllä bussissa pitää aina

Kyllä bussissa pitää aina olla ohjaimissa kuski jota haukkua ajamisesta tai palvelusta. Muuten matkustamisesta ei tule mitään. Tosin robottibussissa on ainakin suuntamerkit, sillä nykyään bussikuskit jarruttavat pysäkille ja lähtevät pysäkiltä ilman vilkkua.

En kertaakaan ole nähnyt,

En kertaakaan ole nähnyt, että joku jäisi tuon taakse ajelemaan. Kannattaa laittaa liikenteen sekaan vasta, kun ajo sujuu liikenteen mukana. Nyky nopeudella ja tekniikalla, tulisi harjoitella valvotusti parkkipaikalla.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu