Puheenaihe

Harva kansanedustaja uskoo 670 000 sähköauton tuloon – "Näitä raportteja ei pidä ottaa kirjaimellisesti"

Vain vihreät ja vasemmistoliitto haluavat kiirehtiä henkilöautoliikenteen sähköistämistä.

Liikennepäästöjen poistamiseen tähtäävät esitykset bensa- ja dieselhenkilöautojen myynnin lopettamisesta vuonna 2045 saavat liikenneasioihin perehtyneiltä kansanedustajilta ristiriitaisen vastaanoton. Vain vihreät ja vasemmistoliitto haluavat kiirehtiä niiden sähköistämistä.

Jari Saarentaus, Moottori

Liikennepäästöjen poistamiseen tähtäävät esitykset uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynnin lopettamisesta vuonna 2045 saavat liikenneasioihin perehtyneiltä kansanedustajilta ristiriitaisen vastaanoton. Ainoastaan vihreät ja vasemmistoliitto haluavat kiirehtiä henkilöautojen sähköistämistä.

Vihreiden Jyrki Kasvin mukaan nyt on pakko olla kunnianhimoinen. Hän sanoo, että jos 20 vuotta sitten olisi kuunneltu asiantuntijoiden varoituksia ja ryhdytty toimiin, meillä olisi varaa vähän vähempään kunnianhimoisuuteen.

– Mutta nyt ei ole varaa. Nyt puhutaan ihan siitä, säilyykö yhteiskunta kasassa 2050-luvulla ja vuosisadan loppupuolella, Kasvi sanoo.

Jos jonkinlainen yksityisautoilu halutaan säilyttää, sähköautot ovat Kasvin mukaan ainoa sopiva teknologia.

Vasemmistoliiton Kari Uotila muistuttaa, että asiantuntijatyöryhmän haastavana tehtävänä oli miettiä sitä, miten yhdessä asetettuihin päästöjen vähennystavoitteisiin päästään. Siksi oli odotettavissa radikaaleja ehdotuksia.

– Toinen kysymys on se, miten ne pystytään poliittisella puolella käytännössä toteuttamaan. Jos niitä ei toteuteta liikenteessä, tehdäänkö enemmän maatalouden tai rakentamisen puolella? Jos taakanjako on se, mistä yhdessä on päätetty, silloin liikenteestä on löydyttävä päästövähennykset, Uotila sanoo.

Uotilan mukaan liikenteen sähköistämisen edistäminen vaatii paljon rahaa, ja siinä tarvitaan sekä keppiä että porkkanaa. Raskaan liikenteen siirtyminen sähköön on lähes mahdotonta tällä aikavälillä, mutta henkilöautoliikenteessä se on mahdollista.

Keskustan Markku Pakkanen pitää henkilöautojen sähköistämistavoitetta epärealistisena, koska se tarkoittaisi 60 000 uuden sähköauton ostamista vuodessa. Hänestä on kohtuutonta, jos tavoitetta lähdetään tukemaan veroeduilla, koska tuki kohdistuisi hyväosaisille. Myös vanhojen autojen omistajat olisi pidettävä kyydissä mukana, ja se tapahtuu polttoaineen sekoitevelvoitteen kautta.

– On hyvä, että ollaan lennokkaita ja tavoitteet ovat korkealla, mutta näitä raportteja ei pidä ottaa kirjaimellisesti, Jukka Kopra (kok.) sanoo.

Kopran mukaan Suomi voi hillitä ilmastonmuutosta parhaiten tekemällä hyviä keksintöjä ja innovaatioita, joita levitetään koko maailmalle.

– Olemme siten kokoamme suurempi. Jotta tässä työssä onnistutaan, kilpailukyvyn pitää olla kunnossa ja yksi osa sitä on se, että liikkuminen on helppoa ja järkevän hintaista kaikille. Liikenteen rampauttaminen on väärä tapa toimia.

Kopran mukaan sähköautojen lisääminen ei ole ”meidän käsissä”. Jos sähköautoteknologia ei tule tavallisten ihmisen ulottuville, se on jatkossakin varakkaamman väen kulkuvälineenä.

Kopra ja Pakkanen torjuvat ehdotukset nopeuttaa liikenteen sähköistämistä polttoaineverojen nostolla, koska se haittaa ihmisten liikkumista. Harvaan asutussa maassa liikkumisesta ei saa rangaista.

SDP:n Harry Wallin muistuttaa, että eduskunta on hyväksynyt yksimielisesti sen, että liikenteen päästöt Suomessa puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Puolet tästä toteutuu sillä, että polttoaineiden sekoitevelvoite nousee 30 prosenttiin. Toinen puolikas vaatii monia toimenpiteitä, joista Wallin mainitsee joukkoliikenteen sähköistämisen sekä polttomoottoriautojen muuttamisen kaasuautoiksi.

– Henkilöautojen muuttaminen sähköiseksi ei ole realistista, Wallin sanoo ja perustelee tätä autojen korkealla hinnalla, akkujen lyhyellä kestolla ja latauspisteiden vaatimattomalla määrällä.

Kristillisdemokraattien Antero Laukkanen kehuu raporttia mutta sanoo, että se on jalat irti maasta. Sen hintalappu on niin valtava, että valtiovarainministeriö jätti siihen eriävän mielipiteen.

– Näin nopeassa aikataulussa tapahtuva muutos ei ole mahdollinen, eikä autoteollisuuskaan pysty siihen vastaamaan, Laukkanen sanoo ja kysyy, miten sähkö tuotetaan.

Perussuomalaisten puoluehallitus pitää esityksiä kohtuuttomina autoilijoiden kurittamisena. Toimi Kankaanniemi (ps.) leimaa esityksen utopistiseksi. Se kasvattaisi kaupungeissa ja maaseudulla asuvien ihmisten eriarvoisuutta ja köyhempi kansanosa kärsisi.

670 000 sähköautoa

  • Liikenne- ja viestintäministeriön johtama liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijaryhmä on koonnut ehdotuksen toimenpideohjelmaksi, jolla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä.
  • Sen mukaan vuonna 2030 Suomessa on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa ja vuonna 2045 noin 2 miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa. Raskaassa kalustossa vastaavat tavoitteet ovat vuonna 2030 noin 7 000 sähköautoa ja noin 6 000 kaasuautoa ja vuonna 2045 noin 42 000 sähköautoa ja 22 000 kaasuautoa. Tähän vaikutetaan etenkin polttoaineveron korotuksilla ja hankintatuilla.
  • Fossiiliset liikennepolttoaineet eli bensiini- ja dieselautot kiellettäisiin 2045. Biopolttoaineiden osuus nostettaisiin 30 prosenttiin vuonna 2030 ja sataan prosenttiin vuonna 2045.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Kotien pahimmat päästöt tulevat autoilusta" – nämä väärät uskomukset elävät sitkeästi Suomessa19.9.2018 20.05
Parkkipaikoista 70 prosenttia pois, tiemaksut useisiin Suomen kaupunkeihin ja verotulot julkisiin välineisiin – julkistamaton raportti on kova listaus autoilijalle27.11.2018 09.00
Tutkija USU:lle: Visio 800 000 sähköautosta on realismia – energia saataisiin tuulivoimasta2.12.2018 09.30
Joka viidenteen kotiin sähköautojen latauspiste – Näin laadit pätevät pelisäännöt taloyhtiöön27.11.2018 08.43
Sähköauton latauspisteen saa kotiin jopa 800 eurolla – listasimme 3 vaihtoehtoa27.11.2018 05.30

Kommentit (8)

Kommentit

Mutta ”ruuhkamaksut” on hyvä

Mutta ”ruuhkamaksut” on hyvä ottaa jo etukäteen. Naurettavia nuo ennusteet,että 13000 lisäautoa tulee lahdentielle 10v kuluessa. Eikös valtio juuri korota tuota autoilun maksua niinpaljon,että yhä harvemmalla on varaa enää pitää moista kulkinetta?

Julistuksissa löytyy tänä

Julistuksissa löytyy tänä aikana. Faktaa: EU vastaa 11 % Terran päästöistä, Suomessa on enemmän metsää kuin Kanadassa !

Onko viherpiipertäjät

Onko viherpiipertäjät huomioinut, että kun polttoaineverotuksen tuotto vähenee tai loppuu on Oy Suomi Ab:llä edessä konkurssi. Sähkön verotusta ei voi nostaa 1000 kertaiseksi.

Turhaa visiointia

Turhaa visiointia sähköautoista: tuotantokapasiteetti ei riitä. Edelleen, jälleen kerran, ihmettelen suuresti HSL:n roolia tiemaksujen vaatijana. HSL ei ole kaupungin johto, vaan kunnallinen liikelaitos. Jolla ei ole mitään muuta visiota kuin tiemaksut, joilla saadaan ihmiset kepitettyä joko huonosti palvelevan joukkoliikenteeseen, maksamaan ruuhkamaksuja eli lisävero työssäkäymisestä, tai lopettamaan Helsinkiin töihin meneminen. Samaan aikaan, kun "yhdyskuntarakennetta tiivistetään", rakennetaan täyteen kanakoppeja kaikki paikat joihin voisi tehdä liityntäpysäköintialueita. Kyllä nämä Puntaset kumppaneineen voisi siirtää jonnekin ihan muualle visioineen ja etsiä tilalle tekijöitä, joilla on ajatuksia tämän jatkuvan roskanjauhannan sijaan.

Mitä tehdään moottoripyörille

Mitä tehdään moottoripyörille, moottorikelkelkoille, moottoriveneille, ruohonleikkureille, mönkijöille ym. tulevaisuudessa?

Ilkka Korpi

Vihreiden kateettomat

Vihreiden kateettomat kansalaisten pelottelut saavat jo törkeitä piirteitä.

Ei haittaisi jos "tofupekat"

Ei haittaisi jos "tofupekat" olisivat yksin ajamassa tuota typeryyttä, mutta kun kaikki muutkin puolueet - persut poislukien - ovat lähteneet mukaan tähän päästövalehteluun ääntenkalastuksen toivossa?

Potenttiaalia voi löytyä

Potenttiaalia voi löytyä vaaleihin yllätyksenä monelle, heiltä jonka Puolue ja sen Puheenjohtaja ei lähde mukaan maassanne lähes alati kylvettävään, vailla minkäänlaisia järjellisiä perusteita ja mahdollisuuksia olevaan toimintaan... :-) - toki monella muulla Kehitysmaalla ei ole tähän utopiaan edes mahdollisuutta. Muuten toki, johon vain pokka ei riitä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu