Puheenaihe

Puhelinmyyjät, rasistit ja Juha Sipilä – tässä ovat suomalaisen vihan kohteet

Rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio harkitsisi terrorismilakien tiukentamista niin, että terroristiryhmien julkinen ihailu kriminalisoitaisiin.

Katja Kaikkonen

Puhelinmyyjät, pikavippien tarjoajat, rasistit sekä poliitikot herättävät eniten kiukkua suomalaisissa. Selvästi suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan kiukustu mistään ammattiryhmästä eikä pysty nimeämään yhtään kiukuttavaa henkilöä

Tulokset selviävät viestintätoimisto Tekir Oy:n Kantar TNS Oy:lla teetättämästä tutkimuksesta, joka selvitti suomalaisten vihan ja vihastuksen kohteita. Tutkimus julkaistiin SuomiAreenassa keskiviikkona.

Kaksiosaisessa tutkimuksessa kartoitettiin ensin identiteettiryhmittäin suomalaista kiukkua aiheuttavia kohteita. Sen jälkeen avoimessa kysymyksessä tutkitut nimesivät vapaasti henkilöitä, jotka herättävät heissä vihan ja kiukun tunteita.

Eniten eri väestö- ja identiteettiryhmistä suomalaiset vihaavat puhelinmyyjiä, pikavippien tarjoajia, rasisteja, poliitikkoja ja verkostomarkkinoijia. Vähiten kiukkua herättävät filosofit, tutkijat, mökkinaapurit, urheilijat ja portsarit.

Tulokset ovat linjassa Tekirin vuoden 2017 Vihatuimmat yritykset –tutkimuksen kanssa, jolloin ”vihattavina” toimialoina erottuivat myös puhelinmyynti ja pikavippiyritykset.

– Vastaava trendi näkyy myös suhtautumisessa markkinointiin ylipäänsä. Kukaan ei nauti keskeyttävästä ja häiritsevästä markkinoinnista. Suomalaiset ovat erityisen tarkkoja omasta tilastaan, jota puhelinmyynnin tapainen markkinointi tuntuu häiritsevän, Tekirin johtaja Eero Rämö kommentoi tiedotteessa.

Sukupuolten välillä oli vihan kohteissa selviä eroja: naiset vihaavat eniten rasisteja ja poliitikkoja, miehet vihervasemmistolaisia ja feministejä.

Nuoret (ikäryhmässä 15-29-vuotiaat) kokevat kiukkua ovelta ovelle -kauppiaista, mutta suhtautuvat muita ikäryhmiä suopeammin AY-johtajiin, verkostomarkkinoijiin ja puhelinmyyjiin. Havaittava poikkeama tutkimuksessa on myös, että yli 65-vuotiaat suhtautuivat kaikkien kielteisemmin populisteihin.

Kaikkineen tuloksissa on nähtävissä, että eniten vihaa kokevat ammatilliselta asemaltaan työntekijöiksi identifioidut henkilöt ja vähiten koululaiset sekä eläkeläiset. Myös koulutustaso vaikuttaa: peruskoulutaustaiset vihaavat enemmän kansanedustajia, vihervasemmistoa, feministejä, maahanmuuttajia ja youtube-tähtiä, kun taas akateemiset vihaavat rasisteja, sovinisteja, populisteja ja feissareita.

Kun suomalaisia pyydettiin nimeämään vihan kohteita, 66% vastanneista ei osannut nimetä ketään. Eniten mainittujen listalla huomionarvoista on, että poliitikkoja ja erityisesti valtaapitäviä mutta myös populisteja vihataan. Nimettyjen listan 20 kärjestä peräti 15 on poliitikkoja.

Eniten vihastusta tai kiukutusta aiheuttavat Juha Sipilä (7%), Antti Rinne (6,1%), Jussi Halla- aho (4,8%), Donald Trump (4,7%) ja Laura Huhtasaari (3,4%). Lisäksi mainituimman 20 nimen listalla on mediapersoonia ja viihdetaiteilijoita: Tuomas Enbuske (1,3%), Tuure Boelius (1,1%), Vappu Pimiä (1,0%), Aku Hirviniemi (0,9%) ja Roope Salminen (0,9%).

– Jopa kaksi kolmesta suomalaisesta eivät pysty nimeämään ketään vihaa herättävää persoonaa. Tämä on myönteinen uutinen paitsi yhteiskunnan myös yksilöiden kannalta, sillä viha on kuluttava voima aina vihaajassa itsessään, Rämö jatkaa tiedotteessa.

Naisten ja miesten välillä on paljon vastakkainasettelua myös tässä kysymyksessä: miehet vihaavat enemmän Rinnettä kuin naiset, Trumpin suhteen tilanne on taas päinvastoin.

Sipilä ärsyttää eniten työntekijöitä ja niitä, jotka joutuvat tinkimään lähes kaikesta kulutuksesta, Rinne puolestaan vihastuttaa johtavassa asemassa olevia.

Halla-ahoa vihataan eniten kaupungeissa ja akateemisten henkilöiden keskuudessa, vähiten maaseudulla ja peruskoulutaustalla.

– Mittausajankohtana kesäkuussa takana olivat kahdet vaalit ja poliitikot olivat runsaasti esillä, joka selittänee näinkin runsasta poliitikkojen mainintaa. Harva muu julkisuuden henkilö myöskään joutuu samalla tavoin toistuvasti keskustelemaan jokaisen elämää koskevista, herkistä aiheista, Rämö sanoo tiedotteessa.

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (9)

Kommentit

Enemmän kuin vihan kohteita

Enemmän kuin vihan kohteita tämän hutkimuksen tulokset kuvastavat sen tilaajan ja/tai tekijöiden toivomukset ja tarkoitushakuiset mielipiteet. Siitä kertoo mm. se, että maahanmuuttoa ja populismia ei ole eritelty kysymyksien vaihtoehdoissa Jos laajan maahanmuuttaja-käaitteen asemesta olisi kysytty erikseen työperäisestä maahanmuutosta ja muusta maahanmuutosta (mm. pakolaisiksi tekeytyvistä haittamaahanmuuttajista), kyselyn tuoksista olisi saatu oikeasti tulosanalyysiin kelpaavia. Samoin olisi voitu käsitellä erikseen oikeistopopulismia ja vasemmistopopulismia. Kyselystä olisi saatu vielä parempi, jos ei olisi käytetty epämääräistä populismi-sanaa, vaan olisi voitu kysyä erikseen äärioikeistosta, äärivasemmistosta (vasemmistoanarkisteista, kommunisteista yms) ja luonnonsuojelulla, eläinsuojelulla ja ilmastohysterialla ratsastavasta "viher-uskonnosta".

Juuri noin, kyselyn

Juuri noin, kyselyn alkuperäinen tilaaja yritetty peittää viestintätoimiston taakse, mutta Suomi Areenan on MTV:n isännöimä tilaisuus. Joten kysymykset laadittu vihervasemmistomedian mielipidettä tukeviksi ja vastaukset ovat sen mukaisia. Vaan niinhän se punavihreä media toimii; oma totuus on ainoa oikea!

Aika moninkertaiset foliot

Aika moninkertaiset foliot pitää olla hatussa jos taustavoimista vihervasemmiston löytää. SuomiAreena pyörittää Bonnierin omistaman MTV:n MediaHub ja Porin kaupunki, Tekir on viestintätoimisto, jonka hallituksen pj. Harri Saukkomaa oli nuoruudessaan Kepun piirissä ja Kantaria tuskin kannattaa syyttää tulosten manipuloinnista.

SuomiAreeenaa isännöi

SuomiAreeenaa isännöi tosiaankin Pori, Maikkari vastaa ohjelmatuotannosta, sanoin väärin. Kun katsoo punavihreiden lasien läpi, uskoen sokeasti mm. YLEn, HS:n, MTV:n yksipuoliseen tietoon, ei tietenkään ymmärrä miten esim. oikein valikoidulla kysymyksillä ja vastaajajoukkolla ammattilaiset saavat tuloksia kammettua haluttuun suuntaan.

Kyseinen toimisto ilmoittaa

Kyseinen toimisto ilmoittaa omilla sivuillaan tuottavansa mielenrauhaa ja nyt tutkii vihaa, toki sitä määrittelemättä. Onkohan silloin kyse markkinoiden luomisesta omalle tuotteelle? Pyrkimys saada vihankohteita yrittämään ihmisten tunteiden ohjailua kyseisen toimiston kautta?

Vihatakin näköjään saa,

Vihatakin näköjään saa, kunhan vihaa ihmisiä tai ihmisryhmiä, joilla on ammatti.

En ole missään k.o.

En ole missään k.o. "tutkimusta" käsittelevässä jutussa nähnyt kerrottavan millaista vihan määritelmää on käytetty. Mitä on tulkittu vihaksi. Onko luotettu ihmisten omaan tulkintaan mitä he haluavat kulloinkin nimittää vihakseen vai onko yritetty yhteismitallistaa viha-käsitettä. // Tutkimus ja sitä käsittelevät jutut jäänevätkin siis kovin kevyeksi kesäläpäksi kun leijoniakaan ei ole ollut liikkeellä.

Viha , yksi ihmisen perus -

Viha , yksi ihmisen perus - tunne on aina otsikoissa , voisi tutkia mitä Suomalainen pelkää , mitä rakastaa, mitä inhoaa.Mitä säälii , mitä kunnioittaa .

Totta, nimimerkki "Hanki" on

Totta, nimimerkki "Hanki" on oikeassa. Paljon olisi tutkittavaa. Oleeellisinta olisi kuitenkin, että tutkijat määrittelelisivät käyttämänsä käsitteet ja tekisivät tulkintansa tiettäväksi myös tutkittaville jotta tutkimuksiin saataisi edes jotain yhteismitallisuutta. Samaten olisi tutkimusten tuloksia esiteltäessä olisi hyvä tuoda nuo määritelmät esille jotta johtopäätökset eivät lähtisi ihan heti ulkoisia kääpiöplaneettoja kiertäville radalle.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat