Puheenaihe

Kuva: 650 metriä pitkään tunneliin remontoidaan harvinainen juoksusuora – Mäkelänkadun alta paljastui karu yllätys

Käytöstä poistetun junatunnelin suu näkyy kuvan alareunassa. Sen sisälle rakennetaan 138 metriä pitkä juoksusuora. Mäkelänrinteen Urhea-kampuksen rakentaminen kestää arviolta vuoteen 2021.

Päivi Tuovinen

Mäkelänrinteen alitse kulkeva vanha junatunneli kunnostetaan 138 metriä pitkäksi juoksusuoraksi. Se tulee osaksi nyt rakennettavaa Urhea-hallia ja Urhea-kampusta.

1960-luvulla rakennettu junatunneli kulkee Mäkelänrinteen uintikeskuksen takaa Teollisuuskadulle. Tunnelin pituus on kokonaisuudessaan noin 650 metriä.

Alkuperäisessä suunnitelmassa juoksutunnelin pituudeksi piti tulla 200 metriä. Tunnelin huono kunto muutti kuitenkin suunnitelmia yllättäen.

– Selvityksissä paljastui, että tunneli on louhittu kallioon vasta Pasilan alla. Mäkelänrinteen kohdalla tunneli on tehty avolouhokseen ja siihen on rakennettu betonista siltarakenne, sanoo Urhea-halli Oy:n toimitusjohtaja Simo Tarvonen.

Tarvonen toteaa, että betonivalu on niin vanha, että osa tukiraudoituksista on rapautunut esiin. Betonikaton kunnostaminen turv alliseksi olisi tullut liian kalliiksi.

– Meidän olisi täytynyt katkaista liikenne Mäkelänkadulta korjauksen ajaksi. Siihen emme lähteneet.

Juoksusuora ulottuu Mäkelänkadun kohdalle asti, mutta se ei mene sen alle.

Helsingin kaupungin mukaan tunnelin betoniosuudet ovat peruskorjausiässä.

–  Kyllä se silti kestää autoliikenteen, vakuuttaa projektinjohtaja Riku Kytö.

Tunneli on luotisuora. Tarvosen mukaan auringonvalo näkyy putken toiseen päähän. Putken Teollisuuskadun puoleinen eteläpää on tällä hetkellä suljettu ja sinne on sijoitettu muun muassa lähialueen rakentamisesta syntyneitä maamassoja.

Tunneli on ollut junakäytössä kaupungin mukaan noin 1960-luvulta 2000-luvulle saakka, jolloin Sörnäisten sataman ja Pasilan välillä oli junayhteys. Pääosa junaradasta purettiin vuonna 2009. Kaupungilla ei ole tällä hetkellä suunnitelmia tunnelin eteläpäädylle.

– Kun Teollisuuskadun akselin kaavoitus etenee, on mahdollista, että tunnelin Teollisuuskadun puoleisenkin pään edustan maankäyttö kehittyy. Kaupungilla on valmistauduttu, että osa tunnelista ajetaan alas, koska betonirakenteessa on niin paljon korjattavaa, Kytö kertoo.

 

Juoksusuoran lyheneminen alkuperäisestä suunnitelmasta noin 60 metrillä on Urhea-halli Oy:n toimitusjohtaja Simo Tarvosen mukaan kompromissi etenkin kestävyysjuoksijoille.

– Suora on kuitenkin riittävän pitkä esimerkiksi 110 metrin aitojen juoksuun.

Tarvonen ei ole kuullut, että Suomessa olisi yleisurheilijoiden käytössä yhtä pitkää tunnelia.

 

Urhea on Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia, joka palvelee erityisesti huippu-urheilijoita ja nuoria huipulle tähtääviä urheilijoita.

Uusia harjoitus- ja kilpailutiloja rakennetaan Urhea-halliin 14 000 neliötä muun muassa yleisurheilijoille, voimistelijoille ja koripalloilijoille. Kampukselle tulee myös asuntoja opiskelijoille.

– Tämä on ainutlaatuinen hanke, jossa harjoittelu, opiskelu, asuminen, ruokailu ja terveydenhuolto ovat hyvien julkisten liikenneyhteyksien äärellä keskellä Helsinkiä, Tarvonen kertoo.

Huippu-urheilijoiden lisäksi Urhea-halli palvelee myös harrastajia ja tavallisia kuntoilijoita.

Tarvonen uskoo Urhean tuovan helpotusta lasten ja nuorten harrastamiseen, koska monella lajilla on pulaa aikaisista harjoitusvuoroista.

– Yleensä viimeiset ”lepakkovuorot” voivat loppua illalla vasta kello 21–22. Käännämme tilanteen toisinpäin ja pyrimme siihen, että lapset pääsevät kotiin viimeistään ilta kahdeksan jälkeen. Sen jälkeen hallissa on tilaa esimerkiksi työpaikkojen koripallovuoroille.

Urhea-hallin rakentaminen alkoi kesällä 2019. Valmista pitäisi tulla kesällä 2021. Samoihin aikoihin valmistuu muun muassa Mäkelänrinteen koulun peruskorjaus ja laajennus.

Kampuksen rakentamisen kustannukset ovat noin 65 miljoonaa euroa. Hallin osuus on vajaat 30 miljoonaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

230 metriä vanhaa ratatunnelia otetaan tiistaina hyötykäyttöön Helsingissä – "Liikennemäärä jopa 2 200 ajoneuvoa tunnissa"8.10.2019 13.06
Elina, 19, tavoittelee koripalloammattilaisen uraa ulkomailla – on jo nyt liigajoukkueensa konkari3.10.2019 07.10
Liikuntapaikat saivat avustusta veikkausvoitoista – suurin potti osui Vallilanlaakson jalkapallokentän tekonurmelle8.7.2019 09.30
Mäkelänrinteeseen uusi 50-metrinen allas ja urheiluhalli – Vallilaan luvassa iso myllerrys14.4.2017 13.15
Vallilalaiseen lelukauppaan jopa jonotetaan viikonloppuisin – sankarikissan hinta on 300–500 euroa27.8.2019 19.25
Haluaisitko asua uimahallin yläkerrassa kantakaupungissa? – pian se on mahdollista 30.1.2019 19.45
Joka kolmas ajaa autolla liikkumaan – Mäkelänrinteessä suljetaan parkkipaikka autottomuuden päivänä22.9.2017 06.30

Kommentit (1)

Kommentit

Tunneli siis kestää

Tunneli siis kestää autoliikenteen mutta ei juoksijoita. Funny.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu