Puheenaihe

Ensimmäinen katu Helsingissä muutetaan pyöräilyn käyttöön – autollakin saa ajaa, mutta pyöräilijöiden ehdoilla

Joensuuhun valmistui ensimmäinen pyöräkatu jo aikaa sitten. Ideana on, että kadulla liikutaan pyöräilijöiden ehdoilla.

Marko Puumalainen

Kulosaari on saamassa Helsingin ensimmäisen pyöräkadun, jossa koko ajoradan alue muutetaan pyöräilijöille ja asvaltoidaan punaiseksi. Pyöräkadulla saa ajaa myös autolla, kunhan sen tekee pyöräilijöiden ehdoilla ja fillarien ajonopeuksiin sovittaen.

Pyöräkatua aletaan tämän vuoden aikana rakentaa Kulosaaren puistotielle välille Lautturinkuja–Tupasaarentie. Kaupungin mukaan kyseinen, Itäväylän suuntainen katu metroradan pohjoispuolella sopii siihen hyvin, sillä katua ei käytetä läpiajo-, eikä joukkoliikenteeseen. Sen sijaan katu on tärkeä osa pyöräliikenteen reittiä keskustasta Itä-Helsinkiin.

Katu muutetaan pyöräkaduksi moottoriajoneuvoliikenteen rauhoittamiseksi ja baanaverkon kehittämiseksi. Kadun toisessa reunassa tulee jatkossakin olemaan parkkipaikkoja, jotka erotetaan ajoradasta ovenavaustilalla.

Kadulle rakennetaan korotetut suojatiet Adjutantinpolun ja Ukko-Pekan Portaan kohdalle. Leposaarentien kohdalle tulee korotettu liittymäalue, joka toimii myös jalankulkijoiden kadunylityspaikkana. Kaupunkiympäristön toimiala on saanut palautetta siitä, miksi nopeaan pyöräilyyn tarkoitetulle baanalle tulee hidasteita. Kaupungin mukaan hidasteet toteutetaan sen muotoisina, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa pyöräilylle, mutta ne hillitsevät kuitenkin autojen nopeuksia.

Kulosaaren puistotien pyöräkatua on suunniteltu jo vuonna 2015. Miksi hanke on kestänyt viisi vuotta?

– Kulosaaren puistotien liikennesuunnitelma tehtiin vuonna 2015. Vuoden 2016 taloussuunnitelmaehdotuksessa tarkempi suunnittelu ja toteutus oli esitetty kuitenkin vasta vuosille 2019 ja 2020. Katusuunnitelmat menevät kaupunkiympäristölautakunnan päätöksentekoon maaliskuun aikana ja rakentaminen on tarkoitus aloittaa tänä vuonna, selvittää kaupunkiympäristön liikenne- ja katusuunnittelun projektipäällikkö Jari Hurskainen.

– Vuonna 2017 tehdyn päivitetyn organisaatiorakenteen myötä pyritään siihen, että jatkossa laaditut liikennesuunnitelmat toteutuisivat jouhevammin, Hurskainen jatkaa.

Kalasatamassa on jo olemassa hyväksytty katusuunnitelma pyöräkaduksi, mutta suunnitelman toteutumisessa kestää vielä useampi vuosi, sillä alueen työt etenevät vaiheissa.

Pyöräkatu tulee Verkkosaaren pohjoisosaan Kalasatamankadulle välillä Vanha talvitie – Jääkairankuja. Tällä hetkellä asuin- ja katurakentamista tehdään pääasiassa Sompasaaressa sekä Verkkosaaren eteläosassa.

Pyöräkatuja on jo muualla Suomessa. Ensimmäinen pyöräkatu avattiin Joensuuhun vuonna 2017.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pyöräilijöille ja potkulautailijoille ropissut sakkoja ja huomautuksia – Poliisi: "Kevyen liikenteen valvonnalle on todellakin tarvetta Helsingissä"26.10.2019 08.45
Pohjoisbaana avattiin 2 vuotta sitten – nyt koko 1,5 kilometrin pyöräreitti menee remonttiin3.10.2019 11.11
Pyöräilijät suhaavat surutta jalkakäytävällä Helsingin ytimessä – "Tästä on tullut turistien tappopaikka"4.9.2019 06.30
Mäkelänkadulle jättiremontti: 2,5-metriset pyörätiet, jalkakäytävä leveimmillään 3,7 metriä – "Katutila jaetaan uusiksi palvelemaan kaikkia"7.3.2019 19.00
Helsingin uudella jättityöpaikalla 1 500 työntekijää ja 75 parkkipaikkaa – "Henkilöstöä kannustetaan pyöräilyyn"8.2.2018 06.55
Baanan päälle aiotaan rakentaa – Esikuva New Yorkissa: "Kuhiseva kokonaisuus kauppoja, kulttuuria ja asuntoja"21.11.2018 18.45

Kommentit (10)

Kommentit

Tarkoittaako se

Tarkoittaako se pyöräilijöiden ehdoilla, että pyöräilijöiden ei tarvitse lainkaan noudattaa tieliikennelakia: mm. näyttää suuntamerkkiä, käyttää pimeällä valoja, noudattaa väistämisvelvollisuutta tai samoja ajonopeuksia kuin autoilijoiden?

Ajattelin itse aivan samaa;

Ajattelin itse aivan samaa; todella huonosti muotoiltu otsikko. A.i.n.a ja kaikkialla pitäisi korostaa toisten huomioonottamista ja tilannenopeuksia! Juuri pyöräilijöistä on aivan liian paljon kokemuksia, että he kaahaavat huippuvauhtia muiden liikenteessäkulkijoiden kustannuksella :(

Jårma, miksi tarkoittaisi?

Jårma, miksi tarkoittaisi?

Kaupunkihan on jo täynnä

Kaupunkihan on jo täynnä tällaisia katuja, mutta miksi ne nyt pitäisi yhtäkkiä ruveta maalaamaan punaisiksi?

Pyöräilijöiden ehdoilla tällä

Pyöräilijöiden ehdoilla tällä jo muutenkin mennään.

Fillareiden ehdoilla nytkin

Fillareiden ehdoilla nytkin mennään. Ellei niitä jatkuvasti väistelisi ne kuolis sukupuuttoon hyvin nopeasti.

Tämä ei pidä paikkaansa.

Tämä ei pidä paikkaansa. Melkein koko liikennejärjestelmä on suunniteltu siitä näkökulmasta, että yksityisautoilu olisi mahdollisimman helppoa. Lisäksi valitettavan moni autoilija vaikuttaa kuvittelevan olevansa kaiken lain ja moraalin yläpuolella. Pyörällä liikkuessa joutuu vähän väliä väistelemään kolmion takaa eteen tulevia, pyörätien jatkeen yli kääntyviä yms. autoilijoita – puhumattakaan hihaa hipoen ohituksia tekevistä terroristeista.

Nonniin, nyt lähti sitten

Nonniin, nyt lähti sitten kulosaaren puistotien ympäristön asuntojen hinnat laskuun.. Ketä kiinnostaa körötellä kotiinsa viimeinen kilometri jonkun jopo-hipsterin kanssa samaa vauhtia "polkupyöräilijän ehdoilla"? Sikailu alkaa, kun pyöräilijä ei jaksa polkea riittävän nopeasti edellä, ja koska tällä punaisella alueella edetään "polkupyöräilijöiden ehdoilla", niin saavatko pyöräilijät halutessaan jäädä auton eteen polkemaan ja hidastelemaan matkantekoa tai jopa pysähtyä lepuuttamaan jalkojaan? Nyt kokoomus herätys! Älkää antako viherpiipertäjäfillarihippejen päättää asuinalueistanne. Kulosaren puistotiellä menee jo mainio pyörätie. Se riittänee..

No se onkin silkkaa fasismia

No se onkin silkkaa fasismia jos kokonaisen KILOMETRIN joutuu ajamaan pyöräilijöiden ehdoilla. Kyllä se on pienestä kiinni joillain...

Ni jos eteen sattuu jokin

Ni jos eteen sattuu jokin laiska hidastelija, joka vaappuu puolelta toiselle edeten reilua kävelyvauhtia, niin viimeisen taipaleen taittamisessa voi hyvin mennä kymmenenkin extra minuuttia. Jos joka päivä tulo- tai menomatkalla käy yhtä huono tuuri, tarkoittaa se jo viikossa yli tunnin ylimääräistä viivytystä matkoissa.. Vaan, jotta vihreillä pyöräilijöillä olisi parempi olla..

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu