Helsingin medialukio

Medialukiolaiset oppivat kieltä ja kulttuuria Bonnissa ja Brysselissä

Ryhmä Helsingin medialukion opiskelijoita osallistuu eurooppalaiseen Comenius-projektiin ”Mind the Gap – three European Generations”, jossa ovat mukana Suomi, Norja, Puola, Saksa, Italia ja Espanja. Projektin tavoitteena on esitellä nuorille paikallista kulttuuria ja opettaa ryhmätyöskentelytaitoja vieraalla kielellä. Projektissa on vaihtuvia teemoja vuosittain, meidän teemanamme olivat kolmen sodanjälkeisen sukupolven erilaiset arvot. Tukea projektiiin on saatu EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelmasta.

Matkustimme Saksaan, Bonnin kaupunkiin. Bonn on Kölnistä puolen tunnin ajomatkan päässä. Matkamme ajan majoituimme kukin omiin isäntäperheisiimme; joissain perheissä asui myös toinen projektiin osallistuva ulkomaalainen nuori. Vietimme aikaa suurimmaksi osaksi Bonnissa, mutta kiersimme myös Kölniä. Yksi päivä oli varattu Brysselissä vierailuun.

Vapaa-ajan ja ohjattujen kaupunkikierrosten lisäksi yksi päivä oli varattu työskentelyyn Kardinal-Frings-Gymnasiumissa, joka on paikallinen katolilainen yksityiskoulu. Siellä valmistelimme ryhmissä esitykset, jotka liittyivät käsiteltäviin asioihin, kuten perhe, politiikka, asepalvelus ja musiikki. Työkielenä oli englanti, jolla kaikki esitykset myös esitettiin.

Kokemuksia projektista:

”Comenius-projekti oli kokonaisuudessaan hyvin avartava kokemus. Koin, että se antoi minulle hyvät valmiudet kenties myöhempiin vaihto-oppilaskokemuksiin. Olisin mielelläni pysynyt Saksassa pidempäänkin, mutta tämä oli tällainen ensikosketus vaihto-oppilaana olemiseen.

Muut projektilaiset olivat mukavia, ja heidän kanssaan oli mielenkiintoista työskennellä. Itse pidän englannin kielen käytöstä, eikä minua häirinnyt, vaikka esimerkiksi isäntäperheen kanssa ei voinut puhua omalla äidinkielellään. Isäntäperheeni oli todella mukava, ja heidän luonaan asuessa huomasi monia Suomen ja Saksan välisiä kulttuurillisia eroja. Parhaitenhan niistä pääsee selville käytännön kokemuksilla.

Comenius-projektiin osallistumiseen ei tarvita erinomaista englannin kielen taitoa, vaan yksi tarkoitus on juuri oppia käyttämään englantia ja kommunikoimaan sillä toisten ihmisten kanssa. Lähes ainoa vaatimus osallistumiseen on se, että on valmis majoittamaan projektilaisen toisesta maasta. Sen takia suosittelen kokemusta kaikille, jotka ovat vähänkään kiinnostuneita jakamaan oman kulttuurin käsityksiä muiden kulttuurin edustajille, ja kiinnostuneita oppimaan muiden käsityksistä. Ja tietysti matkustelu avartaa aina!”

Susanna Uusimaa

”Jälkikäteen tarkasteltuna Comenius -projekti on mielestäni hyvä tapa kehittää yhteistyötä ulkomaalaisten nuoren kanssa. Siinä sivussa englannin kieleni parantui huimasti ja ystävystyin toisten nuorien kanssa. Kaikista ihastuttavinta kokemuksessa oli luultavasti isäntäperheeni vieraanvaraisuus, sillä he majoittivat meidät yhdeksi ylimääräiseksi yöksi, koska paluulentomme oli peruttu huonon sään vuoksi.

Koen projektin jälkeen olevani itsevarmempi englannin puhumisen suhteen ja innokkaampi matkustamaan. Vaikka alkuun epäilinkin omaa pärjäämistäni ja jännitin matkaa suuresti, voin nyt todeta että vierasta kieltä todella oppii puhumaan puhumalla. Nyt odotan jo ensi kesää ja toivon pääseväni matkustamaan takaisin Bonniin.

Kaikille niille, jotka ovat epävarmoja suullisen kielitaitonsa suhteen, voin sanoa, että vaikka vieraalla kielellä toimeen tuleminen alkuun jännittäisikin, niin puhuttuasi kieltä muutaman päivän se kyllä muuttuu sulavammaksi. ”

Emmi Ruotsalainen

Kirjoittajat ovat Helsingin medialukion opiskelijoita.

Helsingin medialukio

Aikaisempia kirjoituksia

Helsingin medialukio

Helsingin medialukiossa toimii medialinja (60 aloituspaikkaa) ja yleislinja (200 aloituspaikkaa). Opetuksessa korostuvat yhteiskunnassa selviytymisen ja oman elämän hallinnan kannalta välttämättömät valmiudet. Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden ajattelua, ongelmanratkaisutaitoja ja yhteistyövalmiuksia.
Oppimisen kannalta keskeisiä ovat tiedonhankinnan, viestinnän ja tietotekniikan taidot sekä niiden kriittisen arvioinnin taidot.

Uusimmat mielipiteet