Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus

Uusi kampanja haastaa yrityksiä vastuullisuuteen

Haaga-Helian opiskelijat Okko Sahlberg (vas.) ja Virpi Salmi sekä Kierrätyskeskuksen yrityskoordinaattori Janne Lemettinen.

Henna Raatikainen

Kaksi runsasta, räiskyvän punaista nojatuolia rikkoo mukavasti ammattikorkeakoulu Haaga-Helian modernia ja pelkistettyä aulaa. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksesta tuoduilla, herkullisen pehmeillä tuoleilla on hintaa 75€/kpl, ja eräs koulun opettaja on jo varannut ne itselleen.

Pasilassa sijaitseva Haaga-Helia aloitti viime syksynä yritysvastuuta korostavan Me yhdessä -kampanjan suunnittelun yhteistyössä Kierrätyskeskuksen kanssa. Tuolit ovat osa kampanjaa, jossa kerätään Kierrätyskeskuksen kanssa yhteistyötä tehneiden yritysten vastuullisuustarinoita.

Tarinoiden avulla kannustetaan uusia yrityksiä vastuullisuuteen – ja yhteistyöhön Kierrätyskeskuksen kanssa. Kampanja avattiin viime torstaina 20.3.2014.

Yritysviestinnän opiskelijat Virpi Salmi ja Okko Sahlberg kertoivat avajaistilaisuudessa, että projekti on ollut heille erityisen mieluisa, sillä se on antanut mahdollisuuden tehdä ”ihan oikeita hommia”. Eri kurssien opiskelijat ovat syksystä lähtien muun muassa suunnitelleet kampanjan visuaalisen ilmeen, julisteet, nimen ja oikeastaan koko viestinnän.

Kampanjassa opiskelijat laativat yritysten ja Kierrätyskeskuksen välisestä yhteistyöstä vetoavia tarinoita, jotka tuovat esiin yhteistyön merkitykset ja tulokset.

– Näin herätetään suuren yleisön kiinnostus ja kannustetaan uusia yrityksiä mukaan, Salmi kertoi puheenvuorossaan.

– Yritykset saavat vastuullisen toiminnan lisäksi positiivista näkyvyyttä. Me opiskelijat saamme työelämäkokemusta, ja Kierrätyskeskus yritysasiakkaita, hän kuvaili kampanjan hyötyjä.

 

Viihtyvyyttä, kauneutta ja tietoisuutta

Millainen sitten on Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen oma vastuullisuustarina? Kierrätyskeskuksen toiminnan tavoitteena on, yksinkertaisesti, elinympäristön parantaminen. Luonnonvarojen kulutuksen vähentäminen käytettyä tavaraa välittämällä on näkyvin osa, mutta toiminnan ytimessä on aina ollut myös ympäristötietoisuuden lisääminen neuvonnan avulla.

Kierrätyskeskus tarjoaa omille työntekijöilleen ympäristökoulutusta ja kannustaa tekemään fiksuja valintoja. Lisäksi se pyrkii koko ajan aktiivisemmin tuomaan tätä tietoisuutta osaksi muiden yritysten arkea. Yritys- ja ympäristövastuullisuudesta onkin tulossa aina vain tärkeämpi tekijä yritysten asiakkaiden ja sidosryhmien näkökulmasta. Pelkkä viherpesu ei riitä, sillä kuluttajat osaavat vaatia aitoa vastuullisuutta.

Kierrätyskeskuksen monipuolisista yrityspalveluista oli kampanja-avauksessa kertomassa yrityskoordinaattori Janne Lemettinen.

– Emme vain odota että yritykset tulevat meidän luoksemme, vaan pyrimme tuomaan Kierrätyskeskuksen yrityksiin paikan päälle, hän kertoi.

Kierrätyskeskuksen Koulutuspalvelu Tuuma tarjoaa yrityksille ympäristökonsultointia ja koulutusta. Yritys voi tilata toimistolleen vaikkapa Jätteiden tiet -koulutuksen, jossa asiantuntijat ohjeistavat oikeaoppisessa lajittelussa ja kertovat jätteiden taustoista ja vaikutuksista.

Kädentaitopalvelu Näprästä voi puolestaan tilata yrityksen henkilöstöpäivään vaikkapa askartelupajan. Me yhdessä -kampanjan avajaisissa onnistuneesta askarteluprojektista oli kertomassa Kustannusosakeyhtiö Otavan henkilöstöjohtaja Inkeri Huotari.

Otavan tiloihin Helsingin Uudenmaankadulle toteutettiin kirjojen hylkymateriaalista Kierrätyskeskuksen ja Otavan graafikoiden ideoima näyttävä taideteos. Kolme metriä leveä, Sanojen alamainen -niminen teos syntyi Saska Saarikosken samannimisen kirjan ylijäämämateriaalista.

Teos oli osa Tuu­naa toi­mis­tosi, kier­rätä kamasi -ilta­päivää, jonka Näprä järjesti Otavan työntekijöille. Iltapäivään kuului toiminnallisten pajojen lisäksi neuvontaa jät­tei­den lajit­te­luun ja ostos­ko­rin ympä­ris­tö­vai­ku­tuk­siin liittyen.

– Otavan ympäristöohjelma lanseerattiin pari vuotta sitten. Me otimme nyt vihdoin yhteyttä Kierrätyskeskukseen ja pohdimme yhdessä, mitä voisimme juuri meidän ylijäämämateriaalistamme rakentaa. Yhdessä tekeminen lisää työhyvinvointia. Ja se, että samalla kasvatetaan ympäristötietoisuutta, on aivan mahtavaa. Ja tietysti tämä kaunis teos! Huotari sanoi.
 

Kierrättämällä lisäarvoa yritykselle

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus on Suomen suurin sosiaalinen yritys, ja se tarjoaa yrityksille myös sosiaalista yhteistyötä. Hyvään kierteeseen -projektin tarkoituksena on edistää Kierrätyskeskuksen työntekijöiden jatkotyöllistymistä ja kannustaa yrityksiä rekrytoimaan vastuullisesti. Helping Hands & Minds puolestaan innostaa yrityksiä osallistumaan vapaaehtoistyöhön.

Kierrätyskeskus hakee ylimääräistä toimistotavaraa yrityksiltä ja auttaa kierrätyskampanjoiden järjestämisessä yritysten tiloissa. Yrityksen tiloihin tuodaan kierrätyslaatikot ja -säkit, joihin työntekijät voivat tuoda turhaksi jäänyttä tavaraa. Kierrätyskeskus hakee sovittuna ajankohtana tavarasäkit pois joko myyntiin tai ilmaisosastolle, ja näin tavarat saavat uuden kodin.

Yrityskoordinaattori Lemettinen paljasti kampanja-avauksessa, että tekeillä on myös verkkoalusta toimistokalusteiden kierrättämiseen.

Omasta yritystarinastaan oli kertomassa väliaikaisia kalustettuja asuntoja vuokraavan Forenomin kehityspäällikkö Maria Nymark. Hän paljasti, että yrityksen toiminta itse asiassa alun perin mahdollistui juuri uudelleenkäytön avulla.

– Emoyhtiömme Baronan johtajat keksivät 1990-luvun lopulla bisnesidean eli henkilöstövuokrauksen, ja lähtivät tuomaan junalasteittain ihmisiä pohjoisesta etelään. Ongelmaksi muodostui se, mistä työntekijöille saatiin asunnot ja nukkumapaikat. Siispä Barona osti 150 armeijan sänkyä helpottamaan tilannetta.

Baronan tytäryhtiö Forenomin on tehnyt monipuolisesti yhteistyötä Kierrätyskeskuksen kanssa. Yritys on tuonut asunnoista käytettyjä tavaroita kierrätykseen ja sisustanut joitakin kohteitaan Kierrätyskeskuksesta hankituilla tavaroilla. Erääseen Vantaan kohteeseen hankittiin ovet Kierrätyskeskuksen rakennustarvikeosastolta.

– Ovet ovat todella laadukkaat! Meille on tärkeää tarjota asiakkaillemme kestävää asumista. Lisäksi pyrimme pohtimaan, miten kierrätystä voidaan muutenkin hyödyntää arjessa, siis esimerkiksi huoltotöissä, siivouksessa tai IT-tiimissä. Aina ei tarvitse ostaa uutta, Nymark pohti. Hän korosti puheessaan, että etenkin yritysasiakkaat kyselevät usein, millä tolalla vastuuasiat ovat.

– Kyllä siitä on meille lisäarvoa, kun voimme sanoa, että teemme yhteistyötä Kierrätyskeskuksen kanssa.  

 

-Henna Raatikainen

 

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus

Aikaisempia kirjoituksia

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus

Lue tarinoita Kierrätyskeskuksesta!

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus on yleishyödyllinen yritys.

Toimintamme tarkoituksena on:

  • Vähentää luonnonvarojen kulutusta ja edistää uudelleenkäyttöä.

Kierrätyskeskus ylläpitää kierrätyskauppoja, korjaa vanhaa ja tekee vanhasta uutta.

  • Kasvattaa ympäristötietoisuutta. Jaamme tietoa ympäristöasioista ja tarjoamme ympäristökoulutusta sekä -konsultointia.
  • Lisätä osallisuuden ja työnteon mahdollisuuksia. Työllistäminen, vapaaehtoistoiminta ja yhteistyö paikallisyhteisön kanssa ovat keskeinen osa toimintaamme.

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy ei jaa voittoa omistajilleen. Kaikki toiminnan tuotot käytetään edellä mainittujen päämäärien edistämiseen.

Uusimmat mielipiteet