Kolumni: Pyöräliikenteen kehittämisohjelma - joko nyt?

Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala. -
Janne Takala

Janne Takala

Koronavirus on osoittanut ihmisen pienuuden luonnon edessä. Eristäytyminen ja Uudenmaan sulkeminen ovat osoittaneet, että pystymme muuttamaan toimintaamme paljonkin, kun on pakko.

Meitä lähestyy vielä koronaa suurempikin katastrofi, ilmastonmuutos. Sen hillintä ei näytä kuitenkaan etenevän. Asiantuntijat ovat jo pitkään esittäneet keinoja, joita ei ole toteutettu. Pian on liian myöhäistä.

Vähennyksiä pitää tapahtua kaikkialla, myös liikenteessä. Fossiilittoman liikenteen tiekartta näyttää kuitenkin painottuvan lähinnä biopolttoaineisiin. Ymmärtäähän tuon, niiden ympärillä liikkuu isoja rahoja ja auto- ja öljyteollisuuden intressit ovat vahvat.

Ilmastonmuutosta tai muitakaan autoilun ongelmia ei ratkaista vaihtamalla autojen käyttövoima toiseen. Olisihan se kiva, jos ratkaisu olisi näin helppo, mutta oikeasti päästötön liikenne vaatii väistämättä autoilun vähentämistä ja muiden kulkuvälineiden, esimerkiksi polkupyörän, käytön lisääntymistä.

Pyöräilyn edistäminen etenee hitaasti. Mitäpä sitä hötkyilemään, kun vielä ei ole pakko. Helsingin ensimmäinen pyöräilyn edistämisohjelma hyväksyttiin 2014, mutta hyvistä tavoitteista huolimatta pyöräliikenteen osuus kuljetuista matkoista ei tähän päivään mennessä ole kasvanut lainkaan.

Eikä mikään ihme, kun kaupunkiympäristön toimialan johtajista puolet ei edes tiedä asiasta. Heidän sentään pitäisi toteuttaa päätetyt toimenpiteet.

Helsingin pyöräliikenteen vuosibudjetti on samaa luokkaa kuin yksi kehätien eritasoliittymä.

illäkin on oma vaikutuksensa, että autoilun edistämiseen käytetään monin kerroin enemmän rahaa kuin kävelyyn tai pyöräilyyn. Koko Helsingin pyöräliikenteen vuosibudjetti on samaa luokkaa kuin yksi kehätien eritasoliittymä.

Tahdon puutteesta kertoo myös se, että jopa metroa rakennetaan nopeammin kuin pyöräbaanaa. Jonain päivänä baanoja on suunnitelman mukaan 132 km, nyt on saatu valmiiksi kuusi (!) kilometriä. Ihan huomenna ei näytä tulevan valmista.

No, nyt on uusi pyöräliikenteen kehittämisohjelma hyväksyttävänä. Sen mukaan vuonna 2035 joka viides matka Helsingissä kuljetaan pyörällä, eli pyöräliikenne kaksinkertaistuu nykyiseen verrattuna. Hieno tavoite!

Tällä kertaa kannattaa mainita kaupunkiympäristön toimialan työntekijöille, että myös toteuttavat hyvät aikomukset.

Kirjoittaja on Pyöräliiton puheenjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.