Kolumni: Työmatkustajat kulkevat taas Helsingin ja Tallinnan välillä

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari. Päivi Tuovinen

Ville Haapasaari

Suomea ei voida koronaviruksen leviämisen estämiseksikään pitää loputtomasti pysähdyksissä. Jokainen karanteeniviikko maksaa kansantaloudellemme 1,2 miljardia euroa. Hallitus otti viime viikon torstaina varovaisen askeleen palautumisen tiellä, kun se avasi työmatka- ja välttämättömän liikenteen Schengen-maiden välillä. Helsingin Satamalle se merkitsi, että osa matkustajista palasi Helsingin ja Tallinnan välille.

Tiukimpien rajoitusten aikana Suomenlahden yli matkusti 20–100 ihmistä päivässä, kun vain ani harvalla oli siihen oikeus. Tämän hetken työmatkaliikenne on vielä kaukana normaalitilanteesta. Ilman koronaa tähän aikaan vuodesta Helsinki-Tallinna -laivoilla liikkuisi 30 000 matkustajaa päivässä.

Helsingin Sataman kautta kulkevat laivamatkustajat tuovat pääkaupunkiseudulle 700 miljoonan euron vuosittaiset tulot. Näiden tulovirtojen paluu on mahdollista vasta, kun vapaa-ajan matkustus sallitaan. Matkustajamäärien palautumiseksi tarvitaan myös luottamusta turvalliseen matkustamiseen.

Satamalle on tärkeää taata osaltaan matkustajille mahdollisimman tartuntariskitön laivamatka nyt ja jatkossa. Satama on koko kriisin ajan kehittänyt Helsingin ja Tallinnan välisen matkaketjun turvallisuutta yhteistyössä varustamojen, rajavartiolaitoksen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa. Valmistauduimme myös työmatkaliikenteen avautumiseen huolellisesti etukäteen.

Terminaalien lattioilla ja seinillä opastetaan näkyvästi turvavälien noudattamiseen, ja turvallisuustietoa toistetaan eri kielillä kuulutuksissa ja infotauluilla. Matkustajia muistutetaan, että hyvä käsihygienia on tehokkain keino estää koronaviruksen leviäminen ja maskien käyttöä suositellaan. Asiakaspalvelupisteisiin on pisaratartuntojen ehkäisemiseksi asennettu suojalevyjä.

Rajoitusten asteittainen purkaminen ja liikkumisen turvallisuus ovat erityisen tärkeitä Helsingille. Sataman kautta kulkeva laivaliikenne kytkee Tallinnan ja Helsingin kaksoiskaupungiksi, millä on suuri merkitys työvoiman liikkuvuudelle, elinkeinoelämälle ja matkailulle.

Kirjoittaja on Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja.

Tämän hetken työmatkaliikenne on vielä kaukana normaalitilanteesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.