Kolumni: Työmatkustajat kulkevat taas Helsingin ja Tallinnan välillä

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari. Päivi Tuovinen

Ville Haapasaari

Suomea ei voida koronaviruksen leviämisen estämiseksikään pitää loputtomasti pysähdyksissä. Jokainen karanteeniviikko maksaa kansantaloudellemme 1,2 miljardia euroa. Hallitus otti viime viikon torstaina varovaisen askeleen palautumisen tiellä, kun se avasi työmatka- ja välttämättömän liikenteen Schengen-maiden välillä. Helsingin Satamalle se merkitsi, että osa matkustajista palasi Helsingin ja Tallinnan välille.

Tiukimpien rajoitusten aikana Suomenlahden yli matkusti 20–100 ihmistä päivässä, kun vain ani harvalla oli siihen oikeus. Tämän hetken työmatkaliikenne on vielä kaukana normaalitilanteesta. Ilman koronaa tähän aikaan vuodesta Helsinki-Tallinna -laivoilla liikkuisi 30 000 matkustajaa päivässä.

Helsingin Sataman kautta kulkevat laivamatkustajat tuovat pääkaupunkiseudulle 700 miljoonan euron vuosittaiset tulot. Näiden tulovirtojen paluu on mahdollista vasta, kun vapaa-ajan matkustus sallitaan. Matkustajamäärien palautumiseksi tarvitaan myös luottamusta turvalliseen matkustamiseen.

Satamalle on tärkeää taata osaltaan matkustajille mahdollisimman tartuntariskitön laivamatka nyt ja jatkossa. Satama on koko kriisin ajan kehittänyt Helsingin ja Tallinnan välisen matkaketjun turvallisuutta yhteistyössä varustamojen, rajavartiolaitoksen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa. Valmistauduimme myös työmatkaliikenteen avautumiseen huolellisesti etukäteen.

Terminaalien lattioilla ja seinillä opastetaan näkyvästi turvavälien noudattamiseen, ja turvallisuustietoa toistetaan eri kielillä kuulutuksissa ja infotauluilla. Matkustajia muistutetaan, että hyvä käsihygienia on tehokkain keino estää koronaviruksen leviäminen ja maskien käyttöä suositellaan. Asiakaspalvelupisteisiin on pisaratartuntojen ehkäisemiseksi asennettu suojalevyjä.

Rajoitusten asteittainen purkaminen ja liikkumisen turvallisuus ovat erityisen tärkeitä Helsingille. Sataman kautta kulkeva laivaliikenne kytkee Tallinnan ja Helsingin kaksoiskaupungiksi, millä on suuri merkitys työvoiman liikkuvuudelle, elinkeinoelämälle ja matkailulle.

Kirjoittaja on Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja.

Tämän hetken työmatkaliikenne on vielä kaukana normaalitilanteesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Helsinkiläisellä asuinalueella on myynnissä peräti 20 hulppeaa luksusasuntoa – Tämä kohde poikkeaa täysin muista
  2. Säilyykö ostari vai ei? – Kontulan kehitykselle haetaan uutta vauhtia arkkitehtuurikilpailusta
  3. Helsinkiläinen Sampsa hankki jäsenyyden yhteisveneeseen: "Koronataloustilanteessa tämä on hyvä vaihtoehto"
  4. Muumien syntymästä 75 vuotta: Kansallismuseo juhlistaa näyttelyllä – katso tärpit helsinkiläisten museoiden tarjonnasta kesällä
  5. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  6. Lukijalta: Finnairin kriisissä pitäisi harkita myös säästöjä
  7. Lukijalta: Korona-aika on hankala ilman älylaitteita
  8. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  9. Elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva: Koronan vaikutukset osuvat kaikkein pahiten Helsinkiin
  10. Kolumni: Sinnikkäästi parempaan tulevaisuuteen
  11. Päätoimittaja Karri Kannala: Tallinna-tunneli on tervetullut, mutta hankkeella on liian utopistiset tavoitteet
  12. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  13. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  14. Päätoimittaja Kannala: Tallinna-tunneli kerää kannatusta, mutta hankkeen esittelytapa ampuu itseään jalkaan
  15. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  2. Helsingistä risteillään kesällä joka toinen päivä Riikaan – alus otetaan Tukholman-reitiltä
  3. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"
  4. Nyt on kuumottavaa liikkua! – Korkeasaaressa on 150 valkoposkihanhen pesää, eläintarha joutui rajaamaan niille omia alueita
  5. Mies tunkeutui aamuyöllä Triplaan – ehti mellastaa kauppakeskuksessa 3 minuutissa järjettömät vahingot
  6. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  7. Helsinkiläisellä asuinalueella on myynnissä peräti 20 hulppeaa luksusasuntoa – Tämä kohde poikkeaa täysin muista
  8. Helsingin vanhin etninen ravintola päihitti epäilijät – avajaisten jälkeen 1980 tokaistiin: "Poika, sulla on puoli vuotta aikaa"
  9. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  10. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  11. Helsinkiläinen Sampsa hankki jäsenyyden yhteisveneeseen: "Koronataloustilanteessa tämä on hyvä vaihtoehto"
  12. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  13. T24: Viro avasi rajat ja laivayhtiöt lisäsivät laivavuoroja Helsinki-Tallinna-reitille – Matkustajamäärät ovat kuitenkin vielä vähäisiä
  14. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  15. Malmin kentällä aloitetaan maaperätutkimukset – Alueella tehdään myös luontoselvityksiä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.