Päätoimittaja Kannala: Tallinna-tunneli kerää kannatusta, mutta hankkeen esittelytapa ampuu itseään jalkaan

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo
Karri Kannala

Karri Kannala

Liikemies Peter Vesterbackan johtama yksityinen Finest Bay Area -hanke merenalaisen junayhteyden saamiseksi Helsingistä Tallinnaan elää mielenkiintoisia päiviä, kun tunnelin tulevat reittivaihtoehdot nousevat ensi tiistaina Uudenmaan maakuntavaltuuston käsittelyyn.

Jos hanke joskus toteutuisi, yhdistäisi se Suomen rautatiet Baltiaan ja Keski-Eurooppaan ja olisi maailman pisin meren alla kulkeva rautatietunneli. Hintalappu noususi noin 15 miljardiin euroon.

Helsingin ja Espoon välillä on pystyssä mehevä kiista siitä, mikä on osuvin linjaus Helsingin ja Tallinnan välille rakennettavan rautatietunnelin parhaasta mahdollisesta reitistä.

Helsingillä on asiasta oma, tiukka näkemyksensä, mutta osa tunnelihankkeeseen uskovista on toista mieltä. FBAD:n nokkamiehet syyttävät Helsinkiä tunnelihankkeen osalta omapäisestä käytöksestä.

Maakuntavaltuuston helsinkiläinen puheenjohtaja Mari Holopainen (vihr.) kiistää nämä väitteet. Hänen mukaansa päätöksenteko on demokraattista, eikä Helsingillä ole ollut enemmistöä päätöksenteossa. Maakuntavaltuustossa on kaikkiaan 80 jäsentä, joista 26 on Helsingistä.

Vesterbackan visio- ja kunnianhimotaso ovat suomalaisille vieraita. Mies on itsekin todennut, että kun asettaa riman pilviin, niin silloin toteuma voi olla maailmankin mittaluokassa merkittävää tasoa. Näin hän toimii myös tunnelin suhteen.

Rahoitus tunnelihankkeelle on tarkoitus kerätä kokonaan yksityisistä lähteistä. Aikataulu Tallinna-tunnelin valmistumiselle on asetettu vuoden 2025 alkuun. Nämä molemmat ovat siis FBAD:n asettamia omia tavoitteita. Jokainen voi nähdä niiden valtavan haasteen ja kunnianhimon, mikä toisaalta on myös arvostettavaa ja toisaalta utopiaa.

Tallinna-tunneli edistäisi lukuisia asioita, eikä vähiten taloutta ja työllisyyttä. Tunnelin rakentaminen olisi Suomelle kokonaisvaltaisesti hyväksi ja harva sitä sinällään vastustaa.

Suomalaisille vieras kunnianhimo ja osin hyvin utopistiset tavoitteet yhdistettynä julkiseen kitkaan milloin kaupunkien, maakunnan tai muun tahon kanssa ovat tylsyttäneet sinällään kannatettavan hankkeen menestysmahdollisuuksia. Nyt voisi olla vielä mahdollisuus vaihtaa taktiikkaa.

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.